Erik Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 amerelium skrev 1 time siden: Fullstendig irrelevant for båtliv Ikke for meg. Forrige helg var det navigeringslyst til 19 Nå er det til 18, og det synker fort. Dette er i hummersesongen der det er pepret med teinetau. Mulighetene for om det går ann å ta en kveldstur etter jobb eller ei er meget relevant i forhold til dette. Nesten like relevant som om båten står på land eller ei (men vi har fortsatt helgene heldigvis, og etter jul er det bedre ifh til hummerteiner så da kan man være utpå etter at det er mørkt.) Altså meget relevant for båtbruken fra slutten av Oktober til slutten av Mars, og blir det vintertid hele året blir det enda verre. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gunga Din Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Førstefender skrev On 26.10.2020 at 7.54: Så hva er egentlig "normaltid" for Norge?.............. ........"Sommertid" for evig! interresant lesing Førstefender.... her kommer litt mer...... felles tid i hele Norge fikk man 1896....da jernbanen blev bygget det var en forskjell tidigere på 4 min mellom Kristiania å Drammen og 22min mellom Kristiania og Bergen https://snl.no/tid Erik skrev for 18 timer siden: Det er ikke så enkelt nei... Samtidig ønsker man å unngå å måtte stille klokken når man krysser grensen til Sverige, så hva de velger spiller også en rolle. Mitt håp er at man setter hele Europa i en felles tidsone, at Norge følger etter.. også intresante tanker......det må vare praktisk ! det finnes noen få plasser på jorden der tidssonen ikke er forskjøven med en hel time pluss eller minus...... Cocos Island er en sånn UTC + 6 tim 30 min https://www.timeanddate.com/time/zone/cocos Redigert 27.Oktober.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Sommertid hele året høres jo praktisk ut. Men samtidig må det da være helt feil? Kanskje vi heller burde ha vintertid hele året og justere arbeidstiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 index skrev 1 time siden: Sommertid hele året høres jo praktisk ut. Men samtidig må det da være helt feil? Kanskje vi heller burde ha vintertid hele året og justere arbeidstiden? Funker det også så lenge det blir mest mulig fritid med sola oppe på ettermiddagen Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Er jo mer enn bare arbeids tid som må justeres. Må justere resten av samfunnet også, alt fra skoletid til åpningstider i alle foretak og alle andre aktiviteter. Alt synkront. Noen annen realistisk måte å løse det på enn å justere tidssone/klokke tror jeg neppe er realistisk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Gunga Din skrev for 10 timer siden: da jernbanen blev bygget det var en forskjell tidigere på 4 min mellom Kristiania å Drammen og 22min mellom Kristiania og Bergen Og det morsomme var at Østbanen hadde Christiania tid mens Vestbanen noen hundre meter vekk hadde Drammen tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 For oss som til stadighet bedriver astronomisk navigasjon, er det problematisk hele tiden å ikke vite hvornår solen befinner seg hvor. Det ene halvåret befinner den seg der den skal være. Det andre halvåret ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 For kapteinen på Hulda og Trudelutt er dette et problem, ja. Vi er jo av en viss alder, og for sjefen på Trudelutt som har vært pensjonist siden 2005 og skrudde av vekkerklokken den gang for 15 år siden en gang for alltid, er tid noe flytende. Det med astronomisk navigasjon er nok lite aktuelt for undertegnende. Men når skal man legge seg og når stå opp? Og to ganger i året blir det ekstra forvirrende. Plutselig har man forsovet seg til 9-timen på P1, og et halvår senere bil man sittende med kaffen en time og kope før 9-timen starter. Tenk om en kunne hatt sommertid sommer hele året? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 For ikke å snakke om at rødvinsklokken, den biologiske, kommer i utakt. To ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Lars H. skrev for 2 timer siden: Tenk om en kunne hatt sommertid sommer hele året? Støtter dette, men alternativet mangler på avstemningen. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 On 10/27/2020 at 9:59 AM, Erik said: Ikke for meg. Forrige helg var det navigeringslyst til 19 Nå er det til 18, og det synker fort. Dette er i hummersesongen der det er pepret med teinetau. Mulighetene for om det går ann å ta en kveldstur etter jobb eller ei er meget relevant i forhold til dette. Nesten like relevant som om båten står på land eller ei (men vi har fortsatt helgene heldigvis, og etter jul er det bedre ifh til hummerteiner så da kan man være utpå etter at det er mørkt.) Altså meget relevant for båtbruken fra slutten av Oktober til slutten av Mars, og blir det vintertid hele året blir det enda verre. ...blir tilsvarende motsatt i vårhalvåret, så det gjevner seg ut, og blir irrelevent Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
arkmarin Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 (redigert) Det som er problemet er at vi har snudd rytmen i samfunnet. Tidligere sto vi opp ved soloppgang og la oss ved solnedgang. Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. VI legger oss ved midnatt, eller kanskje over midnatt. Vi burde lagt oss kl 20 og fått åtte timers søvn og stått opp kl 4. Startet på jobb i 5-6 tiden og fått veldig lang fri etter midt dag kl 12. Redigert 30.Oktober.2020 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
shipahoy Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 arkmarin skrev 38 minutter siden: Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. Enig med @arkmarin Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 arkmarin skrev for 7 timer siden: Det som er problemet er at vi har snudd rytmen i samfunnet. Tidligere sto vi opp ved soloppgang og la oss ved solnedgang. Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. VI legger oss ved midnatt, eller kanskje over midnatt. Vi burde lagt oss kl 20 og fått åtte timers søvn og stått opp kl 4. Startet på jobb i 5-6 tiden og fått veldig lang fri etter midt dag kl 12. Soloppgang kl 04.00 om vinteren....hvor bor du...? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 arkmarin skrev for 7 timer siden: Så i stedet for å stille klokka, burde samfunnet startet dagen tidligere enn hva det gjør nå. Tror gjerne det hadde kostet samfunnet mindre å stille klokka (eventuelt beholdt sommertid eller vintertid hele året) enn å skifte ut alt av åpningstidsskilt og lignende? Men liker jo tanken. Sommerferien for min del består i stor grad av klokke- og kalenderfri tid, dermed står jeg opp når sola vekker meg og legger meg når det blir mørkt. Hvilken dag det er blir av mindre betydning. Bakdelen er at jeg ved enkelte anledninger har kjørt til butikken for å handle matvarer for så å oppdage at det er søndag på grunn av at butikken er stengt? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 amerelium skrev for 21 timer siden: ...blir tilsvarende motsatt i vårhalvåret, så det gjevner seg ut, og blir irrelevent Ehhhh... Nei.. Det ville vært mørkt en time senere i januar/februar/mars også hvis vi hadde sommertid hele året. Etter det ville det vært som nå. Altså ikke motsatt, tvert imot... Bedre da også. En time ekstra kveldslys under torskefisket i februar/mars hadde vært gull for min båtbruk etter jobb da. Hvis vi hadde vintertid hele året ville de tre første mnd vært like mørke som nå, og de neste mnd en time tidligere mørkt i tillegg. Etter april betyr det uansett mindre da, for da begynner kveldene å bli lengre uansett. Kort oppsummert : evig sommertid hadde vært bra for båtbruken, både høst vinter og vår. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.