Jump to content

Sett slikt panel til toalett før..?

Larss1

Recommended Posts

Noen som kjenner til dette panelet, leverandør og/eller produsent? 

Ett trykk på rød (before use) så fylles det litt vann i skåla. Ett trykk på sort (after use) så kverner toalettet en gang i ca 4 sekund, deretter en gang til i ca 3 sekund etter ca. 15-20 sekund. 

Jeg er litt skeptisk til at man ikke kan holde inne knapp og spyle/kverne godt slik at man er sikker på alt kommer i tank og ikke blir liggende i slanger. 

20201025_225346.jpg

Ligner veldig på et panel jeg hadde på et eltoalett jeg kjøpte på Båtbua for over 20år siden. Det var kverntoalett med separat spylepumpe. Tror det var Sleipner som hadde det i sortimentet. Mener hele styringen ligger i panelet, og at jeg byttet det ut med vanlige knapper for spyling/tømming, da jeg ikke fornøyd med å ikke kunne bestemme selv. 

index skrev for 12 timer siden:

Hvorfor skeptisk? Fungerer det ikke?

Som jeg skriver i innlegget er jeg skeptisk til at det ikke når tanken å blir liggende i slange. 

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Ser jo ut som det er til et Vacuum system. Å der flusher en jo ikke på samme måte som vanlig suge/kvern toalett.

Så er vel ikke rette panel om du ha vanlig kvern toalett.

Jeg spurte tidligere eier (som har hatt båten siden ny), og det har ikke vært installert vacuum toalett. 

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Ligner veldig på et panel jeg hadde på et eltoalett jeg kjøpte på Båtbua for over 20år siden. Det var kverntoalett med separat spylepumpe. Tror det var Sleipner som hadde det i sortimentet. Mener hele styringen ligger i panelet, og at jeg byttet det ut med vanlige knapper for spyling/tømming, da jeg ikke fornøyd med å ikke kunne bestemme selv. 

Det var ett godt tips og kan nok stemme, Sleipner var leverandør på en del på båten som ny, bl.a hydraulisk thrusteranlegg, hydraulisk styreanlegg og aggregat/hjelpemotor. Da skal jeg skru opp panelet og sjekke🙂

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Det stemmer, det er Sleipner som hadde det. Det er ett ganske langt rør på baksiden av panelet med styringselektronikk. Toalett hadde 2 pumper.

Jeg kasta panelet og satte inn 2 carlingbrytere og 2 stk 30A enkeltreleer istedet.

Carlingbryterne dekka akkurat hølet hvor panelet hadde stått.

En mye bedre og enklere løsning.

Redigert av Mix (see edit history)

Mix skrev for 1 time siden:

Det stemmer, det er Sleipner som hadde det. Det er ett ganske langt rør på baksiden av panelet med styringselektronikk. Toalett hadde 2 pumper.

Jeg kasta panelet og satte inn 2 carlingbrytere og 2 stk 30A enkeltreleer istedet.

Carlingbryterne dekka akkurat hølet hvor panelet hadde stått.

En mye bedre og enklere løsning.

Jeg kommer bare på en positiv effekt med slik tidsstyring: De som ikke er båtvant å på besøk ombord spyler gjerne for lite, så snart ekskrementene er borte stopper de spyling. Det betinger at det er mulig å justere på tidsstyringen, det regner jeg med lar seg gjøre. Slik det er nå er det for lite spyling/kverning på det fremre toalettet, det som ligger lengst fra septiktank. Jeg skal demontere å undersøke om det er justerbart 👍

Hadde kanskje vært optimalt om man kunne holde inne knappen for spyling og kverning (slik som vanlig), men at det automatisk kvernet litt til 10 sek etter man slapp bryteren. Dette skal jeg undersøke nærmere, kanskje jeg kan bygge om denne bryteren til noe fornuftig 🙂

Redigert av Larss1 (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Jeg har samme toalettet i min båt, men nå har kverna sluttet å gå. Det kommer 12 volt strøm til selve tilkoblingen til kverna, men den virker altså ikke. Vannet forsvinner ut av toalettet sakte når jeg trykker på after knappen, men kverna går altså ikke.

Har egentlig vært fornøyd med dette toalettet og vurderer å reparere det hvis det kan gjøres på en enkel måte.

Noen som vet hvilket fabrikat dette toalettet er?

Ser at slangene går ut av toalettet i bunnen. Er vel da mest praktisk med tilsvarende løsning hvis jeg må bytte den ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...