hawthorne
Jeg bor et stykke unna båten, og har tenkt litt på metoder for å ha noe oversikt nå under vinteren. Båten står på land ute under presenning, og det er i første omgang om noen tar seg inn i båten eller om presenningen skulle "kollapse" etc jeg tenker på. Så da prøver jeg ut en lavkostmetode:
1) TP-link Tapo C200 Trådløst overvåkingskamera. Ca 500,- pris litt opp og ned (jeg kjøpte for 400,-). Se opp for Black Friday tilbud.
2) Mobil bredbåndsrouter fra Finn.no, pris 600,-
3) Tvilling SIM fra mobilen
4) SD kort til kamera, hadde fra før (eller rundt 200,-)
5) Strøm i båten. Riggen krever nesten ikke strøm, tipper 200,- for hele vinteren.
Har ingen anelse om dette setup fungerer under hele vinteren, men ser ingen grunn til at det skulle bli problemer. Båten er en daycruiser, og kameraet står på dashboardet, under vinduet. Litt beskyttelse hvis det plutselig skulle dryppe. C200 kameraet har full pan/tilt, noe som vil si at man fra appen kan se "hele" båten under presenning ved å snu kameraet. Eksempel på bilde under. Har markert inngangen bak ved motoren som område for utløst alarm, dvs. push-varsel i appen.
Bilde tatt nå - helt mørkt, IR-lysene på kameraet fungerer prikkfritt.
Så da får jeg se utover om dette fungerer eller ikke. C200 er sjukt billig og bra, men et innendørskamera. Men et tilsvarende utendørs blir fort 2-3-4 ganger prisen. Pan/tilt funksjonen er helt genial på et kamera til dette formålet.
Noen som har prøv tilsvarende? Vil det funke? Gå til helvete ved første minusgrad?
-Jørn