Jump to content

Her er et tips til lavkost båtovervåkning i vinteropplag

hawthorne

Recommended Posts

Jeg bor et stykke unna båten, og har tenkt litt på metoder for å ha noe oversikt nå under vinteren. Båten står på land ute under presenning, og det er i første omgang om noen tar seg inn i båten eller om presenningen skulle "kollapse" etc jeg tenker på. Så da prøver jeg ut en lavkostmetode:

1) TP-link Tapo C200 Trådløst overvåkingskamera. Ca 500,- pris litt opp og ned (jeg kjøpte for 400,-). Se opp for Black Friday tilbud.

2) Mobil bredbåndsrouter fra Finn.no, pris 600,-

3) Tvilling SIM fra mobilen

4) SD kort til kamera, hadde fra før (eller rundt 200,-)

5) Strøm i båten. Riggen krever nesten ikke strøm, tipper 200,- for hele vinteren.

Har ingen anelse om dette setup fungerer under hele vinteren, men ser ingen grunn til at det skulle bli problemer. Båten er en daycruiser, og kameraet står på dashboardet, under vinduet. Litt beskyttelse hvis det plutselig skulle dryppe. C200 kameraet har full pan/tilt, noe som vil si at man fra appen kan se "hele" båten under presenning ved å snu kameraet. Eksempel på bilde under. Har markert inngangen bak ved motoren som område for utløst alarm, dvs. push-varsel i appen.

Bilde tatt nå - helt mørkt, IR-lysene på kameraet fungerer prikkfritt.

IMG_8030.jpg.6ec798ebda07132620ba9cabd895bcd0.jpg 

Så da får jeg se utover om dette fungerer eller ikke. C200 er sjukt billig og bra, men et innendørskamera. Men et tilsvarende utendørs blir fort 2-3-4 ganger prisen. Pan/tilt funksjonen er helt genial på et kamera til dette formålet.

Noen som har prøv tilsvarende? Vil det funke? Gå til helvete ved første minusgrad?

-Jørn

Redigert av hawthorne (see edit history)
4 hours ago, Lucky Strike said:

Bra oppsett. Og kameraet lagrer selvfølgelig en sekvens på SD kortet når det registrerer bevegelse?

Ja, det gjør den

4 hours ago, Framtia said:

ref forrige innlegg. Om jeg skulle startet på nytt ville jeg valgt smartplugger fra Mill, de har temperatursensor...

Men skal du ha bare en app (f.eks. Tapo fra TP-link) til kamera og annen styring, kan du ikke mikse inn Mill-plugger. Vet ikke hvilken løsning du kjører, men Home Assistant vil kunne styre zigbee og wifi-dingser (inkl Mill-pluggene). Men har man Home Assistant i båten, kan man like godt ha zigbee temp-sensorer etc. Blir dog dyrere og mer avansert.

• 4 år senere...
Framtia skrev On 27.10.2020 at 13.51:

jeg har tilsvarende, kjekt å få beskjed om noen går ombord eller om det er brudd på landstrømmen. I tillegg har jeg et antall smartkontakter som gjør at jeg kan slå på varme, luftavfukter osv. 

Screenshot_20201027-135218_Kasa.jpg

@Framtia hvilken luftavfukter bruker du? Jeg driver å setter opp "smartbåt" selv. Har satt opp kamera allerede. Men luftavfukteren jeg har (Meaco DD8L) den tror jeg at jeg må trykke "På' for at skal starte, holder ikke bare å slå strømmen på. Er det ikke slik på din? 

Det er riktig at Maeco starter igjen hvis strømmen kuttes og kommer tilbake. Jeg har gjort det noen år i kjelleren på min sommerhytte. Hvis du leser bruksanvisningen til Maeco anbefaler de ikke å kutte strømmen. Jeg ødela min Maeco etter en tids bruk. Jeg åpnet den opp, og plastdeler i nærheten av et  varmeelement var smeltet fordi den aldri hadde gjennomført normal nedkjøling. Hvis du skrur den av ved å trykke på av/på-knappen kjøler maskinen seg ned et minutt eller to før den skrur av alt. Jeg kjøpte en ny med et annet navn fra Elkjøp som så mistenkelig lik ut. Jeg bygget en enkel treramme rundt den og satte en enkel (12 V?) elektromagnet som kunstig finger matet fra en pensjonert strømforsyning. En Telldusbryter styrer strømforsyningen. Jeg lar Telldus holde "fingeren" inne ett minutt før jeg skrur av strømforsyningen igjen. Du bør ha mulighet for å måle luftfuktigheten, siden samme knapp brukes til både av og på. Jeg har forøvrig sett nyere og dyrere avfuktere som styres med egen app. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...