tom Cognac Startet 27.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2020 Nå ligger båten min i krybbe på tomta. Jeg har vaske den utvendig og innvendig før jeg dekker den til for vinteren. Men hva MÅ gjøres med påhengsmotoren? Det er en Mercury 90hk 2-takt fra 1993. Den har fungert helt perfekt i sommer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hedwig Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Må: Kjør gjennom med ferskvann, og så med frostveske. Nesten må: Skifte olje, oljefilter og gearolje. Bør: Det finnes mange guider for hva du bør gjøre. F. eks: https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/ta-batservicen-selv/ Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Når det er en totakter er det ingenting du må. Ha stammen vertikal ( nedtiltet så alt vann renner ut. Som å spørre.. når MÅ jeg skifte sengetøy... Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Havelle skrev 10 minutter siden: Må: Kjør gjennom med ferskvann, og så med frostveske. Code0 skrev 4 minutter siden: Når det er en totakter er det ingenting du må. Ha stammen vertikal ( nedtiltet så alt vann renner ut. Jeg startet motoren og lot den gå i ca. 15. minutter - med ferskvann via klokker på undervannshuset. Motoren er tiltet ned slik at alt vann renner ut. Jeg skjønner ikke helt hvorfor frostvæske det skal jo så vidt jeg forstår ikke være vann igjen i motoren, men kan det være for at frostvæsken har noe smørende effekt??? Forøvrig - takker for svar. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
POL Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Bruk av frostvæske på påhengsmotoren er vel bortkastet når du har kjørt igjennom med ferskvann. Smøreefekten av frostvæsken, som renner ut igjen, er vel i beste fall kun teoretisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ynoxia Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Fornuftig å kjøre den med frostvæske da den har noen smørende og antikorronderende stoffer i seg... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Spyl gjennom med ferskvann (slik du allerede har gjort) og la motor stå tiltet ned. Jeg ser ikke poenget med å bruke frostvæske, men kjøper argumentet om smøring og antikorrosjon. På min E-Tec er det hverken anbefalt eller frarådet, der skal man kun spyle med ferskvann. Det kan også være greit å sjekke smørepunkter og pumpe inn grease der du finner smørenipler, samt grease på tiltstempel og hydraulisk styring om du har det. Kan også smøre gass- og girwire der du kommer til. Litt CRC 6-66 eller lignende på eksponerte metallflater er heller ikke feil i mine øyne. Ta av propellen og sjekk at du ikke har fiskesen eller slikt rundt akslingen, smør opp og monter propellen. Jeg skifter alltid girolje på høsten. Om det er lekkasje og du har vann i girhuset, slipper du at den blir stående med vann over vinteren. Om du har vannutskiller på bensintilførselen, ville jeg tømt denne over i en glassbeholder og latt det stå et døgn med lokk for å se om du har vann i bensinen. Sjekk også for partikler og grums som ikke skal være der. Til sist ville jeg sjekket tilstand på anoder, slik at du eventuelt kan bestille nye og ha dem klar når våren kommer. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hedwig Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Kort kommentar om frostveske: Først og fremst på grunn av smøring og antikorrosjon. Men selv om den jo skal det, så er det greit å sikre seg også tilfelle motoren ikke drenerer ut alt. Litt frostveske fra Biltema koster ikke mange kronene, en grei forsikring og smøring. Jobben tar under ett minutt. Redigert 28.Oktober.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Havelle skrev 54 minutter siden: Kort kommentar om frostveske: Først og fremst på grunn av smøring og antikorrosjon. Men selv om den jo skal det, så er det greit å sikre seg også tilfelle motoren ikke drenerer ut alt. Har du noen gang opplevd at en påhenger ikke har drenert ut alt vannet? De er jo konstruert for å tømme seg helt, så om de ikke gjør det må noe være veldig feil. Jeg ville ikke brydd meg med å kjøre frostvæske gjennom. Kun ferskvann. Men jeg ville skiftet olje og kjørt inn konserveringsspray før stans. Og deretter drenert forgasseren. Pluggene ville jeg ha ventet med til etter første oppstart til våren, de liker ikke konserveringsoljen så godt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Til dere som kjører frostvæske gjennom påhengsmotoren; hvordan går dere frem rent praktisk når dere gjør dette? Hvor mange liter frsotvæske trengs? Tenker da spesielt på større motorer 150/250 hk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.