Jump to content

Vinterklargjøring av påhenger - hva MÅ gjøres?


tom Cognac

Recommended Posts

Havelle skrev 10 minutter siden:

Må: Kjør gjennom med ferskvann, og så med frostveske.

 

Code0 skrev 4 minutter siden:

Når det er en totakter er det ingenting du må. Ha stammen vertikal ( nedtiltet så alt vann renner ut.

Jeg startet motoren og lot den gå i ca. 15. minutter - med ferskvann via klokker på undervannshuset. Motoren er tiltet ned slik at alt vann renner ut. Jeg skjønner ikke helt hvorfor frostvæske :crazy: det skal jo så vidt jeg forstår ikke være vann igjen i motoren, men kan det være for at frostvæsken har noe smørende effekt??? Forøvrig - takker for svar. :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Spyl gjennom med ferskvann (slik du allerede har gjort) og la motor stå tiltet ned. Jeg ser ikke poenget med å bruke frostvæske, men kjøper argumentet om smøring og antikorrosjon. På min E-Tec er det hverken anbefalt eller frarådet, der skal man kun spyle med ferskvann.

 

Det kan også være greit å sjekke smørepunkter og pumpe inn grease der du finner smørenipler, samt grease på tiltstempel og hydraulisk styring om du har det. Kan også smøre gass- og girwire der du kommer til. Litt CRC 6-66 eller lignende på eksponerte metallflater er heller ikke feil i mine øyne. Ta av propellen og sjekk at du ikke har fiskesen eller slikt rundt akslingen, smør opp og monter propellen.

 

Jeg skifter alltid girolje på høsten. Om det er lekkasje og du har vann i girhuset, slipper du at den blir stående med vann over vinteren. Om du har vannutskiller på bensintilførselen, ville jeg tømt denne over i en glassbeholder og latt det stå et døgn med lokk for å se om du har vann i bensinen. Sjekk også for partikler og grums som ikke skal være der. Til sist ville jeg sjekket tilstand på anoder, slik at du eventuelt kan bestille nye og ha dem klar når våren kommer.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Havelle skrev 54 minutter siden:

Kort kommentar om frostveske:
Først og fremst på grunn av smøring og antikorrosjon. Men selv om den jo skal det, så er det greit å sikre seg også tilfelle motoren ikke drenerer ut alt. 

 

Har du noen gang opplevd at en påhenger ikke har drenert ut alt vannet? De er jo konstruert for å tømme seg helt, så om de ikke gjør det må noe være veldig feil. Jeg ville ikke brydd meg med å kjøre frostvæske gjennom. Kun ferskvann.

 

Men jeg ville skiftet olje og kjørt inn konserveringsspray før stans. Og deretter drenert forgasseren. Pluggene ville jeg ha ventet med til etter første oppstart til våren, de liker ikke konserveringsoljen så godt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...