Jump to content

Tips til helgebåt/feriebåt for 4 personer, 28-32 fot. Drev/aksel. Bensin/Diesel. Maks 300.000.-

HomerSimpson

Recommended Posts

Hei.

Har bestemt oss for kjøpe større båt for helgeturer og ferieturer. Har båtplass med lysåpning ca 3,25 m(3,5M plass). Tenker makslenge er 30-32 fot. Budsjettet er 300.000.-. Ønsker en båt gjør minimum 15-20 knop. Har vurdert både bensin og diesel. dersom vi kjøper båt med bensinmotor får vi en nyere båt for pengene, men den vil koste mer å bruke. Ser for oss korte helgeturer, kanskje en lengere ferietur på sommeren, Sørlandskysten, Bohuskysten etc. Stikk-cabin eller akter-cabin er ønskelig. Må være grei soveplass til 4 uten å måtte om-møblere båten hver kveld før en skal legge seg. Hadde også vært ønskelig med sitteplass i tillegg under dekk også.

Har sett på halvplaner som Nidelv 28, Scand i forskjellige varianter etc Nidelv 28 er en båt vi falt for. Dersom vi skal ha en innenfor vårt budsjett må vi fort ned på en båt fra slutten av 80/ begynnelsen av 90-tallet.Motor har da gjerne 3 - 4000 timer på telleren. Her er det aksel med forholdsvis lave vedlikeholdskostnader, men dyrere motor å vedlikeholde. Turbo, intercooler, dieselpumpe, dyser etc. Disse båtene har mye teak i interiør som gjør de mer koselige, men også mer å vedlikeholde med årene.

Vi har også sett flere amerikanske båter, Sea Ray 270-290, Maxum 2800 etc. Da får vi en bår fra slutten av 90-tallet med drev og bensinmotor. Disse båtene har stikk-cabin. Drevet har større vedlikeholdskostnader, men motorene er forholdsvis enkle/billige i forhold til en dieselmotor. Da får vi også høyere marsjfart, men selvfølgelig også vesentlig høyere drivstofforbruk. Her er det som regel ingen teak som må vedlikeholdes, men også oftere kjedeligere interiør.

Er veldig spent på høre deres erfaringer og meninger:smiley:

Redigert av HomerSimpson (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Det er ikke nødvendigvis mindre vedlikehold på en bensinåtter enn en dieselmotor. Mitt vedlikehold på dieselmotor de siste 10 årene har vært oljeskift, filterbytter og impeller. Og en sjøvannspumpe som begynte å lekke litt. Men det har lite med type motor å gjøre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville titta etter en så ny som mulig Nidelv 28. Helt enig med deg der, masse for pengene, populære i markedet og billig i drift. Vet det er levert en del med Yanmar 4LH(A) motorer, som i alle fall jeg ville favorisert. Mener det var i 1987 den fikk stikkcabin i midten. Men, som alt annet, hvordan den er ivaretatt er viktigst. Jeg tror ikke du får Baltic 29 i mint condition motormessig til 300k. 

Worry II skrev for 11 timer siden:

Jeg ville titta etter en så ny som mulig Nidelv 28. Helt enig med deg der, masse for pengene, populære i markedet og billig i drift. Vet det er levert en del med Yanmar 4LH(A) motorer, som i alle fall jeg ville favorisert. Mener det var i 1987 den fikk stikkcabin i midten. Men, som alt annet, hvordan den er ivaretatt er viktigst. Jeg tror ikke du får Baltic 29 i mint condition motormessig til 300k. 

Nidelv 28 er nok favoritt ja. Må innrømme at jeg ikke liker de som er litt gule i skroget med brune lister rundt vinduene så godt. I begynnelsen av 90-tallet kom den med hvitt skrog og grå lister rundt vinduene, blir liksom en helt annen båt:smiley: Denne versjonen har også en liten stikk-cabin for en person. Har så langt ikke sett noen med Yanmar som er innenfor mitt budsjett men det er lenge til sommeren:smiley: Baltic blir også for brei med tanke på båtplassen min.

abro skrev for 11 timer siden:

Høres ut som Nidelv 28 eller Scand 27 Nordic kan være gode alternativer.

Sliter litt med Scand 27, klarer ikke å bli fortrolig med den brune hekken dessverre:saint::saint::saint:

Ynoxia skrev for 9 timer siden:

Hvis du ikke må ha en med rett akter variant kan du kikke på Joda 8000-serien. Ligger en på 27 fot på Finn.no godt innenfor ditt budsjett. Stor båt, masse plass, grei fart og rimelig båt å benytte.  Lykke til :-) 

Jeg har så langt bare sett på båter som er rett akter, men skal absolutt ta den med i betraktning, takk for tipset:smiley:

Ny Flem.jpg

Ynoxia skrev for 11 timer siden:

Hvis du ikke må ha en med rett akter variant kan du kikke på Joda 8000-serien. Ligger en på 27 fot på Finn.no godt innenfor ditt budsjett. Stor båt, masse plass, grei fart og rimelig båt å benytte.  Lykke til :-) 

Den tanken slo meg også, spesielt med tanke på bredde. Joda 8100 Twin Cab med stor motor. Denne går fint i stort sett alle fartsområder helt opp tilover 20 knop om motoren er stor nok.

HomerSimpson skrev 33 minutter siden:

Det var mye båt for pengene. Litt å ta tak i, men likevel overkommelig. Synes det er minus at det er hardtop. 

Ja synes det var mye for pengene der jeg og.  Har litt å fikse opp for innenfor budsjett og da. Hardtop har sine både fordeler og bakdeler synes jeg og. Godt med ly både for sol og regn, men også godt helt åpent på flotte dager.

Roger og Olina skrev for 17 timer siden:

Du bør kanskje se om du kan få lys åpningen noe større :wink:

Har denne for salg. Fantastisk god båt...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=193434978

Støtter denne, men ikke bare fordi jeg har en selv. 

Viking 31 er en innholdsrik båt med 4 faste soveplasser og salong nede. Stor og sosial uteplass. 275k er et meget godt kjøp for denne båten. 

Det andre alternativet som stikker deg ut er Scand Baltic. 4 faste plasser og sittegruppe i cabin. Du får disse til under 300k, men da havner du nederste sjikt for disse båtene.

om båten er 25 eller 35 år gammel tror jeg ikke betyr så mye - det er vedlikeholdet og når utstyr er byttet som er langt viktigere.

https://www.finn.no/191151226

https://www.finn.no/82155742

Lykke til med båtjakten!

Redigert av KongKing (see edit history)
Baylars skrev On 31.10.2020 at 13.55:

Hva med Bayliner 2855/285? Båt med gode løsninger og masse plass ifh. til størrelsen.

Det er båter jeg har vurdert. Har hatt 2 Baylinere 2455 før. Bayliner har god plassutnyttelse men litt dårlig med skapplass kanskje. De båtene jeg har hatt, begge fra slutten av 80-tallet har slitt med vannlekkasjer og elektrisk. Det hat kanskje blitt bedre på de nyere båtene??

I og med at det er bensin så vil jeg se etter en med MPI, litt billigere å kjøre med enn forgasser:smiley: 

Ny Flem.jpg

Roger og Olina skrev On 31.10.2020 at 16.37:

Du bør kanskje se om du kan få lys åpningen noe større :wink:

Har denne for salg. Fantastisk god båt...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=193434978

Absolutt fin båt:smiley: Ønsker vel først og fremst en båt med direkte utgang bak sånn at det er lett å komme seg inn/ut når en ligger longside eller med hekken inn. Dersom det blir båt med akter-cabin får jeg heller tåle å klatre litt:smiley:

Ny Flem.jpg

junior 1 skrev for 20 timer siden:

Her var det endel jobb for å få fin båt. Denne gangen tenkte jeg å kjøpe båt som kan brukes som den er. De andre båtene jeg har hatt har vært objekter. Har vel bruk mer tid på å få de i stand enn å nyte dem. Noe småplukk kan dere være men ikke ett objekt:smiley::smiley:

Ny Flem.jpg

KongKing skrev for 8 timer siden:

Støtter denne, men ikke bare fordi jeg har en selv. 

Viking 31 er en innholdsrik båt med 4 faste soveplasser og salong nede. Stor og sosial uteplass. 275k er et meget godt kjøp for denne båten. 

Det andre alternativet som stikker deg ut er Scand Baltic. 4 faste plasser og sittegruppe i cabin. Du får disse til under 300k, men da havner du nederste sjikt for disse båtene.

om båten er 25 eller 35 år gammel tror jeg ikke betyr så mye - det er vedlikeholdet og når utstyr er byttet som er langt viktigere.

https://www.finn.no/191151226

https://www.finn.no/82155742

Lykke til med båtjakten!

Baltic blir for bred for båtplassen dessverre, lysåpning på 3,25 meter:smash:

Worry II skrev 24 minutter siden:

Få deg en båt med dollbord og aksling nå, så bli båtlivet hevet et hakk :thumbsup:  

Den tar jeg med meg:smiley::smiley:

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...