Jump to content

Edit History

HiWard

HiWard

Lazyjack skrev 27 minutter siden:

Tenkte å erstatte skillediode med VSR fra Biltema. Skilledioden står montert anslagsvis 4 meter fra batteriene og det er vesentlig kraftigere kabel fra skillediode til startbatteri (5m mm2) enn til forbruksbatteriene (30 mm2). Kablingen er original og sitter i en Bavaria 39 CR.
Kan jeg erstatte skilledioden med VSR uten å endre plasseringen? Tenker på problemstilling pga. ulikt spenningsfall pga. ulik kabeldimensjon.

Jeg antar at releet skal koble start- og forbruksbatteri fra hverandre når motor/dynamo ikke går. Spenningsfallet er avhengig av ladestrømmen. Hva forbruksbatteriet ender opp med av ladespenningen er selvsagt avhengig av ladespenning fra dynamoen minus spenningsfall i kabelen. Et «vanlig» VSR lukker rundt 13.8V og åpner ved 12.8V, så det må hvertfall ha over 12.8V for å fungere som tenkt.

 

Det finnes ymse kalkulatorer på nett hvor du kan taste inn strøm, lengde og tverrsnitt  (som gir motstand) på kabelen for å få ut spenningsfallet. Husk å ta med retursløyfa (minus) i lengdeberegningene.

HiWard

HiWard

Lazyjack skrev 17 minutter siden:

Tenkte å erstatte skillediode med VSR fra Biltema. Skilledioden står montert anslagsvis 4 meter fra batteriene og det er vesentlig kraftigere kabel fra skillediode til startbatteri (5m mm2) enn til forbruksbatteriene (30 mm2). Kablingen er original og sitter i en Bavaria 39 CR.
Kan jeg erstatte skilledioden med VSR uten å endre plasseringen? Tenker på problemstilling pga. ulikt spenningsfall pga. ulik kabeldimensjon.

Jeg antar at releet skal koble start- og forbruksbatteri fra hverandre når motor/dynamo ikke går. Spenningsfallet er avhengig av ladestrømmen. Hva forbruksbatteriet ender opp med av ladespenningen er selvsagt avhengig av ladespenning fra dynamoen minus spenningsfall i kabelen. Et «vanlig» VSR lukker rundt 13.8V og åpner ved 12.8V, så det må hvertfall ha over 12.8V for å fungere som tenkt.



×
×
  • Create New...