Lazyjack Startet 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2020 Tenkte å erstatte skillediode med VSR fra Biltema. Skilledioden står montert anslagsvis 4 meter fra batteriene og det er vesentlig kraftigere kabel fra skillediode til startbatteri (5m mm2) enn til forbruksbatteriene (30 mm2). Kablingen er original og sitter i en Bavaria 39 CR. Kan jeg erstatte skilledioden med VSR uten å endre plasseringen? Tenker på problemstilling pga. ulikt spenningsfall pga. ulik kabeldimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 (redigert) Lazyjack skrev 27 minutter siden: Tenkte å erstatte skillediode med VSR fra Biltema. Skilledioden står montert anslagsvis 4 meter fra batteriene og det er vesentlig kraftigere kabel fra skillediode til startbatteri (5m mm2) enn til forbruksbatteriene (30 mm2). Kablingen er original og sitter i en Bavaria 39 CR. Kan jeg erstatte skilledioden med VSR uten å endre plasseringen? Tenker på problemstilling pga. ulikt spenningsfall pga. ulik kabeldimensjon. Jeg antar at releet skal koble start- og forbruksbatteri fra hverandre når motor/dynamo ikke går. Spenningsfallet er avhengig av ladestrømmen. Hva forbruksbatteriet ender opp med av ladespenningen er selvsagt avhengig av ladespenning fra dynamoen minus spenningsfall i kabelen. Et «vanlig» VSR lukker rundt 13.8V og åpner ved 12.8V, så det må hvertfall ha over 12.8V for å fungere som tenkt. Det finnes ymse kalkulatorer på nett hvor du kan taste inn strøm, lengde og tverrsnitt (som gir motstand) på kabelen for å få ut spenningsfallet. Husk å ta med retursløyfa (minus) i lengdeberegningene. Redigert 30.Oktober.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Seilerslask Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Nå er vel tilkoblingene i Bavariaen omtrent slik, i praksis, med DVSR istedetfor diodeskille: Isåfall ville jeg bare kjørt på, vær obs på at du kan få problemer om du har separate landstrømsladere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 (redigert) Seilerslask skrev 1 time siden: Nå er vel tilkoblingene i Bavariaen omtrent slik, i praksis, med DVSR istedetfor diodeskille: Isåfall ville jeg bare kjørt på, vær obs på at du kan få problemer om du har separate landstrømsladere. Jeg har to separate landstrømsladere, en til start og en til forbruk. I tillegg har jeg 300W (teoretisk) solcellepaneler. VSR releet mit har bare Batt1, Batt2 og en tynn sort minusledning. Hvilke utfordringer tenker du det vil/kan gi? Redigert 30.Oktober.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Er det biltema sitt VSR? Det føler så vidt jeg vet bare på startbatteriet, så solcellelading vil ikke være noe problem. Er mer usikker på hvordan man løser doble landstrømsladere i et slikt oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Om konstruksjonen på releet er likt mitt, så er koblingene tegnet galt. Mitt relé virker slik at det kopler fra et av batteribankene når den totale ladestrømmen synker under 3A . Da er det startbatteriet som koples fra. Det blir liggende uten lading fram til motoren startes igjen. Det er viktig at forbruksbatteriet har lading når motoren går. En bør lese bruksanvisningen nøye. Jeg har ikke kjennskap til disse releene fra Biltema. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 arkmarin skrev 1 time siden: Om konstruksjonen på releet er likt mitt, så er koblingene tegnet galt. Mitt relé virker slik at det kopler fra et av batteribankene når den totale ladestrømmen synker under 3A . Da er det startbatteriet som koples fra. Det blir liggende uten lading fram til motoren startes igjen. Det er viktig at forbruksbatteriet har lading når motoren går. En bør lese bruksanvisningen nøye. Jeg har ikke kjennskap til disse releene fra Biltema. Ikke så mye å få ut av bruksanvisningen fra Biltema. Har du noe synspunkter vedr. hvordan det vil fungere med landstrømsladerne mine? Jeg har to separate, en for startbatteri og en for forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Jeg har to landstømsladere. 30A til forbtuk og 6A til startbatteri. De er koplet direkte til batteriene, slik jeg kan lade uten at hovedbryteren legges inn. Da jeg hentet båten etter kjøp gikk vi første døgn for motor, før motor ble stoppet og seil heist. Etter noen timer var det knapt spenning på forbruksbatteriet. Vi forsto ingen ting. Forklaringen var at releet var koplet feil. Batteriene var toppladet på landstrøm. Etter vi kastet loss tok det ikke lang tid før releet koplet fra forbruksbatteriet, så det fikk ikke lading på over ett døgn. Vi koplet bare om ledningene ut fra releet. Redigert 31.Oktober.2020 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Bare så jeg forstår: Når dere gikk for motor så fikk ikke forbruksbanken lading fordi batteritilkoplingene var byttet om på VSR releet? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Det er riktig. Releet kopler fra når ladestrømmen blir under 3A. Da er startbatteriet fulladet og det koples fra. Dette fungerer meget godt og du vil alltid ha strøm på startbattero. Koples det feil er det forbruksbatteriet som mister ladingen og da vil en etter en tid få problemer. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seilerslask Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Det der kommer vel an på hva slags rele du har... Enkelte er "dumme" og måler bare spenning, og det er egentlig greit. Men jeg liker BEP sitt fordi du har mulighet til å sperre reléet mot å slå inn, f.eks. når du ligger på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Om en kopler landstrøm laderer (2 stk) direkte på hver batteribank, så er ikke dette noe problem, da de går utom hovedbryer(e). Båten er på land på vinteren. Jeg tar en vedlikeholdslading utpå vinteren. Hovedbryer er lagt ut. Jeg tar landstrømledning og koplerer til 220V. Lar det stå på et døgns tid. Slipper å sette opp stige og åpne presenning for å komme ombord. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seilerslask Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Det kommer an på hvor dynamoen er koblet til. I vår Bavaria 34 fra 1999 så er ledningene fra ladeskille koblet på batteri-siden på batterivelger/hovedbryter, så da vil ikke det fungere som tiltenkt. (Usikker på om det er sånn det er gjort i andre Bavaria, jeg har etterhvert funnet ut at det har blitt gjort mye rart med denne båten...) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 BEP sitt rele vil tillate separat lading av to batteribanker fra landstrøm dersom man kobler som skjema under (ladere på blått punkt). Om du i tillegg kobler til den valgfrie koblingen med tenningssymbolet (men direkte til 12V), vil ikke releet "virke" uten at hovedstrømbryter til startbatteriet er koblet inn. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.