Jump to content

Kan mekanisk timeteller på VDO turteller repareres?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har et eldre, men standsmessig tachometer fra VDO ombord, som tilsynelatende har gjort lang og tro tjeneste. 

Nå oppdaget jeg imidlertid at timetelleren har sluttet å snurre. Noen som vet om det kan repareres? Kan det ha løsnet en ledning slik at alt utenom timetelleren fungerer?

Kan det ha noe for seg å kjøpe separat timeteller, slik at om det ene streiker, så har man ihvertfall det andre?

 

20201030_171912.jpg.ad8def4db88b8712149a6f361a004a8c.jpg

Link to post

Alle som har hatt gamle biler vet at når slike timetellere som din tar kvelden, er det som regel pga. mekanisk slittasje. Da er det som regel lite en kan gjøre, spesielt hvis instrumentet er gått ut av produksjon . . .

 

MIn timeteller er elektronisk. Den streiker som regel i den litt kaldere årstid med fuktig luft. Da blir tallene borte fra displayet. Nå har jeg anskaffet meg en separat timeteller som blir installert nå. Det er veldig enkelt å koble den til ledningene fra tenningslåsen (iallfall hos meg). Til våren, når tallene forhåpentligvis kommer tilbake på displayet vil jeg notere meg differensen. Den nye kostet 307 kroner + frakt hos Farnell Norge.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
bellen skrev for 10 timer siden:

Hvilken differanse? Når tallene kommer tilbake, så er det mest sannsynlig rett timetall da det er selve Lcd-displayet som streiker og ikke elektronikken som teller timene. 

 

Da forklarte jeg det kanskje littt dårlig . .?

Det er riktig at det gamle displayet viser riktig timetall hver gang det synes. Jeg vil notere differensen mellom det nye og det gamle, slik at jeg kan vite riktig timetall på motoren også når det ganle displayt ikke viser tallene.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

@NilsPilsÅja, slik å forstå ja. Men det er mulig å kjøpe kun displayet og skifte det ut. Har ikke gjort det selv, men skal være ganske enkelt. Du finner mye info om dette på nettet.

Men nå har vi sporet av trådstarters spørsmål. Slik det ser ut på bildet, så har han en mekanisk turteller som har wire ned til motoren. Da er timetelleren også mekanisk og mest sannsynlig mekanikken i turtelleren som er deffekt. Det lar seg kansje reparere, men er nok ikke økonomisk forsvarlig. Jeg ville gjort som tidligere nevnt og kjøpt en elektrisk timeteller som kobles på tenningsnøkkelen. 

Link to post

Jeg har aldri hatt timeteller i båten, kun notert driftstimer i loggen. Men det hadde jo vært artig med en slik teller likevel. Jeg ser at Biltema har en billig sak, art.nr. 32-248 til 279 kroner. I motsetning til andre slike tellere viser den timer og minutter og ikke timer med komma og desimaler.

 

Problemet med å kjøpe en slik nå etter 34 år uten, er at den burde kunne stilles inn til aktuelle timer, for meg ca. 3000 timer. Dette ser det ut til at ingen, i hvert fall ikke i en rimelig prisklasse kan. Men med roteskuffen full av batterieliminatorer, også noen som gir 12volt ut, tenkte jeg å koble den opp mot en slik eliminator her hjemme og la den telle til 3000 timer. Det burde ta drøyt 4 måneder. Da burde den være klar og innstilt før sjøsetting til våren.

 

timeteller_bt.jpg.f1037c4e13d6612e2116b3f1c816d826.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
bellen skrev 25 minutter siden:

Men det er mulig å kjøpe kun displayet og skifte det ut. Har ikke gjort det selv, men skal være ganske enkelt. Du finner mye info om dette på nettet.

 

Takk. Er klar over det. Men det er ganske kronglet å få demontert instrumentet hos meg. Detfor tar jeg en lettvintløsning denne gangen . . .

 

Tror trådstarter også er tjent med en slik løsning. Desverre for han er en del timer "gått tapt". Derfor ville jeg ikke ventet . . . .,

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Lars H. skrev 2 minutter siden:

Problemet med å kjøpe en slik nå etter 34 år uten, er at den burde kunne stilles inn til aktuelle timer, for meg ca. 3000 timer. Dette ser det ut til at ingen, i hvert fall ikke i en rimelig prisklasse kan. Men med roteskuffen full av batterieliminatorer, også noen som gir 12volt ut, tenkte jeg å koble den opp mot en slik eliminator her hjemme og la den telle til 3000 timer. Det burde ta drøyt 4 måneder. Da burde den være klar og innstilt før sjøsetting til våren.

 

Jeg har tenkt i samme baner. Jeg an koble den midlertidig til strømtilførslen til en av lensepumpene, som alltid er aktiv. Heldigvis dreier det seg hos meg om ikke mer enn rundt 1000 timer . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

En slik enkel timeteller er ikke annet en en vanlig klokke (gjerne kvartsstyrt) som tikker og går så snart den får driftspenning. I tillegg har den litt hukommelse slik at den husker hvor langt den var kommet før en skrudde av strømmen (tenningen). Selvfølgelig er det ikke mye som skal til av innebygget elektronikk for å stille inn klokken på et gitt antall timer eller 0-stille den, men slike tellere har jeg ikke funnet. Slikt finnes sikkert, men ikke i den prisklassen for tellere en får hos BT eller Maritim. En W-inngang er kun for turteller og påvirker ikke klokken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er vel slik det gjelder for kilometertellere i bil, men for egen/ettermontert timeteller i båt?

Den gang du tok "eksamen i denslags" var vel neppe digitale tellere oppfunnet, he he?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det gjaldt timetellere og log'er på skip. Samme offshore, skulle ikke klusse med slike tellere. Om de var digitale eller analoge spilte ingen rolle. Tar ikke stilling til hva filosofien bak telleren fra Biltema er. Om det i det hele tatt er noen filosofi. Telleren min, som er Faria, kan heller ikke stilles. Den starter å telle når dynamoen starter å lade. Og den er heller ikke plombert.

Link to post

En timeteller som på bildet nedenfor kunne jeg tenkt meg. Det hadde gjort avlesning for loggbok enkelt. Triptelleren skulle nullstillet seg når en tok strømmen, og totaltelleren kunne hatt noen knapper på baksiden for null og presetting. Men jeg tror jeg nøyer meg med en rusletur bort til Biltema på mandag.

timeteller_egen.jpg.f5455230b22b463d3744ed3a740477d7.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
bellen skrev for 6 timer siden:

@NilsPilsÅja, slik å forstå ja. Men det er mulig å kjøpe kun displayet og skifte det ut. Har ikke gjort det selv, men skal være ganske enkelt. Du finner mye info om dette på nettet.

Men nå har vi sporet av trådstarters spørsmål. Slik det ser ut på bildet, så har han en mekanisk turteller som har wire ned til motoren. Da er timetelleren også mekanisk og mest sannsynlig mekanikken i turtelleren som er deffekt. Det lar seg kansje reparere, men er nok ikke økonomisk forsvarlig. Jeg ville gjort som tidligere nevnt og kjøpt en elektrisk timeteller som kobles på tenningsnøkkelen. 

 

Nei så ille er det ikke! Er bare elektriske tilkoblinger :)

 

 

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post

Jeg tok turen til BT og kjøpte telleren på bildet nedenfor og som bildet viser skulle kunne lagre og viser opptil 9999 timer og 59 minutter , - trodde jeg. Men da jeg åpnet esken (med bilde på som nedenfor for timer og minutter), var displayet på selve enheten for timer og  1/10 timer, ikke minutter.

 

Sa da ble det en tur tilbake til BT der jeg returnerte den og fikk pengene tilbake uten problem. Jeg sjekket hyllen der jeg fant enheten, og de som lå der var alle også med feil innhold lik den jeg hadde plukket med meg.

 

Jeg tror jeg fortsetter med å se på armbåndsuret og notere driftstid i loggen med blyant som jeg har gjort siden 1987.

timeteller_bt.jpg.f1037c4e13d6612e2116b3f1c816d826.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Flott med timetellere sikkert men hvorfor ettermontert dette i 20 -30 år gamle motorer? Nesten alle av oss har jo stort sett det samme bruksmønster år etter år og bytter olje og filter en gang i året selv om motoren bare tusler  noen få timer. Mekaniske tellere er vel ikke verdt noe spesielt ved salg av båt da det bare er å kople ut disse slik at reelt timetall blir redusert. For min egen del så loggfører jeg antall timer motor går og noterer antall liter ved påfylling. Aner ikke hvorfor jeg gjør dette og det har jo ingen som helst verdi ved et salg...nei vi båtfolk er noen raringer meg inkludert. Men noe må man jo holde på med når man sitter på ræva i ymse gjestehavner i sommersesongen. Avsporing fra TS men skitt au. Snart snur sola.

20201103_085408.jpg

Link to post
Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg tok turen til BT og kjøpte telleren på bildet nedenfor og som bildet viser skulle kunne lagre og viser opptil 9999 timer og 59 minutter , - trodde jeg. Men da jeg åpnet esken (med bilde på som nedenfor for timer og minutter), var displayet på selve enheten for timer og  1/10 timer, ikke minutter.

 

Sa da ble det en tur tilbake til BT der jeg returnerte den og fikk pengene tilbake uten problem. Jeg sjekket hyllen der jeg fant enheten, og de som lå der var alle også med feil innhold lik den jeg hadde plukket med meg.

 

Jeg tror jeg fortsetter med å se på armbåndsuret og notere driftstid i loggen med blyant som jeg har gjort siden 1987.

 

 

Jeg skjøenner du følte deg lurt. Men jeg ser ikke helt hensikten med å notere minutter her . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 10 timer siden:

Jeg skjøenner du følte deg lurt. Men jeg ser ikke helt hensikten med å notere minutter her . .

Ser heller ikke problemet med å skrive  400,9   eller  400, 54  hvis en må ha minutter..  400,1 = 400,06 , 400,2 = 400,12 osv. 

Er ikke alle   VDO  tellere  med 1/10 time.? 

Send en mail   til     bjorn@bilinstrumentservice.no    hvis en vil ha reparert. 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...