Jump to content

Kan mekanisk timeteller på VDO turteller repareres?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Nei da, det er jo ikke noe stort og viktig dette her med minuttvisning. Å kjøpe en timeteller når jeg har klart meg uten i 33 år er heller ikke viktig. Men det kunne jo vært artig med en ny duppeditt. En annen sak med dette er at esken viser bilde av en teller med timer og minutter (pluss at dette står på BT sine sider), mens det er noe annet inne i esken. Det er litt "lureri". Dermed dropper jeg saken.

I mine yngre dager i jobb som elektronikkingeniør hadde jeg kanskje laget meg en slik teller selv med telling av både trip og total. Se fotomontajen min nedenfor.

Den gang laget jeg meg et digitalt instrument som måler spenning på både start og forbruksbatteri pluss strøm inn/ut av forbruksbatteri vha. selvlaget Hall-effekt ringkjerneføler (altså uten shunt). Den henger nå på utgangen av solcellepanelene etter regulatoren og viser lading fra panelene.

timeteller_egen.jpg.f5455230b22b463d3744ed3a740477d7.jpg

(Greit med PaintShopPro billedbehandling!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette er vel ikke noe mer å skrive om. Som du sier er tellere med 1/10 time det normale. Den hos BT var  faktisk den eneste med timer og minutter jeg har funnet noe sted.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

On 10/30/2020 at 10:26 PM, Karlsenkystfiske said:

...Noen som vet om det kan repareres? ...

Norsk speedometerservice kanskje kan hjelpe deg.

Eller så i Sverige får du garantert hjelp til overhaling og reparasjon av gamle instrumenter til veteranbiler.

https://instrumentjige.se/renovering-hastighetsmatare/

sitat fra hjemmesiden: Det finns inte ett instrument i en gammal bil som han inte klarar. Oves erfarenhet och kunnande är oändligt. Han är som ett levande lexikon när det kommer till gamla mätare.

Hyggeligt hjemmehos reportage fra Instrument Jige

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...