Bitteliten
Ser du at det lades på 712en da? dvs at du se amperen øke når du lader og volten på batteriene øker?
har du synkronisert SOC ? Dette skal gjøres regelmessig, ref manualen. SOC er betegnelsen på det du kaller kapasitet i %. Denne blir gradvis feil gjennom en sesong, og SKAL alltid gjøres etter at batteriene er koblet fra. Er SOC synkronisert regelmessig (1-2 ganger gjennom sesongen) så regner 712 ut resten selv, gitt et par ting.
i set up menyen på 712: er det lagt inn rett batteribank størrelse? Er peukert effekt satt rett? Batteribank kapasiteten skal også justeres etterhvert som banken slites. Har du feks en bank som ny var 400 amp så er det ikke unaturlig at du etter et par år bør justere denne ned feks 10%. Fordi batteriene slites
så det er litt å se på på 712en før du sjekker kablingen. Men det grunnleggende er at all minus skal gå via shunten. Det er også to små kabler på 712 som sitter midt på shunten. Det er sensekabler for spenning på en eller to banker. En av disse kan også være batteritemperatur. A er hovedbank B er startbatteri.
712 har bluetooth innebygd. Anbefaler deg å bruke victron appen. Da er det mye enklere å justere innstillinger på 712 og følge med hva som faktisk skjer. Se bilde fra min.
jeg bruker SOC lite. Den har flere feilkilder. Jeg ser på ampere og volt.