Jump to content

Edit History

Impeleren

Impeleren

Jeg kjøpte båten med motorfeil i form av at den gikk dårlig og var vanskelig å starte. Tenkte det kunne være noe med dieseltilførselen, og så ikke så mørkt på det.

Mellom kjøpstidspunktet og henting var det en kjenning av selger som hadde tittet og lyttet litt til den og tipset selger om at det kunne være dårlig topp pakning. Selger var lite teknisk interessert og kunne dermed ikke si noe mer om hva som lå til grunn for dette. Båten ble bla solgt nettopp pga motorproblem og liten interesse for å for å fortsette prosjektet. De hadde hatt båten i 17 år og var forsåvidt fornøyd med det hele.

Når jeg fikk den hjem se jegr nokså snart at det er vann i oljen (den blir majones aktig) Når det kommer til vann i oljen, så kan det være topp pakningene eller selvfølgelig en sprekk i kjølekanalene i sylinderforing, topper eller lignende, men ide fleste tilfeller vil topp pakningen være det svakeste leddet, før man begynner å anta sprekker i ting. Men noe må demonteres før man kommer videre i feilsøkingen når man er kommet til dette stadiet. Vi skrudde av toppdekslene for å se litt nærmere på saken ser vi også at det er 2 ventilfjærer som er knekt på den ene sylinderen. Nå etter å ha demontert litt så ser vi at det er godt gjort av motoren å i det hele tatt starte og svive. Den ene sylinderen drakk vann pga defekt topp pakning og den andre hadde lekkasje og lav kompresjon pga knekte ventilfjærer. 

Ettersom toppene er av så benytter vi også anledningen til å rengjøre kjølevannskanaler i topper , sylinderforinger og eksosmanifolden: Båten har gått i ferskvann i 20 år så det var ikke helt håpløst, men greit å få tatt når anledningen bød seg. Nå venter jeg bare på nye ventilfjærer og litt pakninger og knask før motoren blir satt sammen igjen.

Ser fortsatt ikke mørkt på det selv om det ble litt mer jobb enn først håpet :)

Impeleren

Impeleren

Jeg kjøpte båten med motorfeil i form av at den gikk dårlig og var vanskelig å starte. Tenkte det kunne være noe med dieseltilførselen, og så ikke så mørkt på det.

Mellom kjøpstidspunktet og henting var det en kjenning av selger som hadde tittet og lyttet litt til den og tipset selger om at det kunne være dårlig topp pakning. Selger var lite teknisk interessert og kunne dermed ikke si noe mer om hva som lå til grunn for dette. Båten ble bla solgt nettopp pga motorproblem og liten interesse for å for å fortsette prosjektet. De hadde hatt båten i 17 år og var forsåvidt fornøyd med det hele.

Når jeg fikk den hjem se jegr nokså snart at det er vann i oljen (den blir majones aktig) Vi skrudde av toppdekslene for å se litt nærmere på saken ser vi også at det er 2 ventilfjærer som er knekt på den ene sylinderen. Nå etter å ha demontert litt så ser vi at det er godt gjort av motoren å i det hele tatt starte og svive. Den ene sylinderen drakk vann pga defekt topp pakning og den andre hadde lekkasje og lav kompresjon pga knekte ventilfjærer. 

Ettersom toppene er av så benytter vi også anledningen til å rengjøre kjølevannskanaler i topper , sylinderforinger og eksosmanifolden: Båten har gått i ferskvann i 20 år så det var ikke helt håpløst, men greit å få tatt når anledningen bød seg. Nå venter jeg bare på nye ventilfjærer og litt pakninger og knask før motoren blir satt sammen igjen.

Ser fortsatt ikke mørkt på det selv om det ble litt mer jobb enn først håpet :)

• Create New...