Jump to content

Edit History

L-P

L-P

N24 Md17 skrev for 9 timer siden:

Hu

Veldig i tvil. Kommer neppe til å behøve isolasjon mtp kulde, her snakker vi godværskipper. ? Men kanskje det er gunstig for støy? Blir en "roligere" båt? Hva tenker du om det? 

Av det jeg leser her inne kan isolasjonen under skrogtrekket (som denne: https://www.maritim.no/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend) hjelpe med å minske kondensen inne i båten, siden du får et sjikte mellom det kalde skroget og kabinen. Så ser jeg flere også trekker fram betydelig reduksjon i støy, så jeg kommer nok til å gå denne veien. Kondens blir det uansett året rundt. 

 

Du er heldig som har mulighet til å stå under tak! Jeg må legge ambisjonsnivået en del lavere da min står lagret utendørs under presenning på en opplagsplass. 

 

Har du vurdert å bytte eksosbendet nå som du har motoren oppe? Ser det er flere som lager disse selv og selger på Finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124430055

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190398941

 

Ser du har et Martec-liknende ferskvannssystem. Nå har du jo en god mulighet til å skylle gjennom kjølekanalene og rense de. Jeg staket ut store mengder rust i fra kjølekanalene mine ved bunndreneringene. Nå hører det med til historien at jeg gikk tilbake til saltvannskjøling uten termostat og gjennblanket kjøleslange fra T-stykke til termostat, for å få mest mulig vann gjennom kjølekanalene. Om motoren går på 45 grader i stedet for 65, tenker jeg at det er bedre enn sporadisk koking. Og siden Martecen tydeligvis var ettermontert så sent i motorens levetid, vil nok ikke det gjøre så stor forskjell til syvende og sist. Det verste man kan gjøre med disse eldre motorene er vel å kjøre de for lite, slurve med vinterkonserveringen og kjøre de for hardt.

 

På 12V-kursen som ble til overs etter Martecen, monterte jeg en elektrisk diesel-fødepumpe til 400 kr fra Biltema for å erstatte den mekaniske fødepumpen. Denne er jo kjent for å lekke når membranen sprekker, og sprer diesellukt rundt i båten. Det er ønsker man jo ikke, og særlig ikke etter en slik totalrenovering som du gjør.  

Skilleveggen mellom styreposisjon og kabin, er det en stor plate? Og var denne vanskelig å fjerne?

 

Lykke til videre med prosjektet ditt! :thumbsup: 

936590986_elpumpe.jpg.c8138c3c635a446d5c23bc9a51bf50f3.jpg

L-P

L-P

N24 Md17 skrev for 9 timer siden:

Hu

Veldig i tvil. Kommer neppe til å behøve isolasjon mtp kulde, her snakker vi godværskipper. ? Men kanskje det er gunstig for støy? Blir en "roligere" båt? Hva tenker du om det? 

Av det jeg leser her inne kan isolasjonen under skrogtrekket (som denne: https://www.maritim.no/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend) hjelpe med å minske kondensen inne i båten, siden du får et sjikte mellom det kalde skroget og kabinen. Så ser jeg flere også trekker fram betydelig reduksjon i støy, så jeg kommer nok til å gå denne veien. Kondens blir det uansett året rundt. 

 

Du er heldig som har mulighet til å stå under tak! Jeg må legge ambisjonsnivået en del lavere da min står lagret utendørs under presenning på en opplagsplass. 

 

Har du vurdert å bytte eksosbendet nå som du har motoren oppe? Ser det er flere som lager disse selv og selger på Finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124430055

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190398941

 

Ser du har et Martec-liknende ferskvannssystem. Nå har du jo en god mulighet til å skylle gjennom kjølekanalene og rense de. Jeg staket ut store mengder rust i fra kjølekanalene mine ved bunndreneringene. Nå hører det med til historien at jeg gikk tilbake til saltvannskjøling uten termostat og gjennblanket kjøleslange fra T-stykke til termostat, for å få mest mulig vann gjennom kjølekanalene. Om motoren går på 45 grader i stedet for 65, tenker jeg at det er bedre enn sporadisk koking. Og siden Martecen tydeligvis var ettermontert så sent i motorens levetid, vil nok ikke det gjøre så stor forskjell til syvende og sist. Det verste man kan gjøre med disse eldre motorene er vel å kjøre de for lite, slurve med vinterkonserveringen og kjøre de for hardt.

 

På 12V-kursen som ble til overs etter Martecen, monterte jeg en elektrisk diesel-fødepumpe til 400 kr fra Biltema for å erstatte den mekaniske fødepumpen. Denne er jo kjent for å lekke når membranen sprekker, og sprer diesellukt rundt i båten. Det er ønsker man jo ikke, og særlig ikke etter en slik totalrenovering som du gjør.  

936590986_elpumpe.jpg.c8138c3c635a446d5c23bc9a51bf50f3.jpg

Skilleveggen mellom styreposisjon og kabin, er det en stor plate? Og var denne vanskelig å fjerne?

 

Lykke til videre med prosjektet ditt! :D  



×
×
  • Create New...