tom Cognac Startet 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2020 Gjennom høsten, vinteren og våren skal jeg restaurere store deler av båten min. Jeg lurer på om det er noen her som har tips vedr. å skru ut vinduene på båten (type og skruer se vedl. bilde)! Det ser ut som om vinduene sitter i en/ligger mot en gummipakning på innsiden og mot en gummipakning pluss noe svart guffe på utsiden. Er det noe spesielt jeg bør passe på, forhåndsregler jeg bør gjøre på etc? Båten, Flipper 640 HT, skal trekkes om med ny skrogbekledning og nytt kledning oppunder tak og fordekk. Videre skal båten lakkeres utvendig over fenderlist + det skal settes på ny fenderlist. Jeg tenkte å strippe mest mulig nå før snøen kommer (til Rygge i Østfold) og før jeg pakker den inn for vinteren. Tror den har godt av å "tørke opp"! Tar gjerne imot tips og råd fra dere som har gjort tilsvarende tidligere (oppussing av eldre båt)! Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
JRK Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Gamle syrefaste skruer i aluminium har en tendens til å sitte så godt at de knekker om du skruer de løs Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 JRK skrev 1 minutt siden: Gamle syrefaste skruer i aluminium har en tendens til å sitte så godt at de knekker om du skruer de løs Takker for svar Det satt gardinskinner inn bak alu.profilene som jeg ville ha vekk. Jeg løsnet alle de små skruene (noen satt bedre enn andre) men ingen knakk. og fikk tatt av gardinopphengskinnene. Heldigvis. (Det sees spor etter skinnene på bildet) Jeg lurer på om det bare er å skru ut alle småskruene og så løfte ut / dra ut vinduene.......................eller??? Jeg har liten lyst til å "drite på draget" og gjøre noe galt, særlig hvis det kan unngås ved forhåndskunnskap Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Jo egentlig. Skru ut alle skruer på innsiden og ta bort list. Sett små tre kiler mellom laminat og vindus list på utsiden for å kile det forsiktig ut. Om vinduet har pakning mot glasset lønner det seg og skifte tettning i skjøtene nå imens det er ute. Om du brekker en skrue eller to er ikke det noe problem da den ryker i hodet og du kan fremdeles ta den ut med en god tang. Går også fint å bore ut etterpå. Når det skal monteres er det butyl pakning som klart beste valg mellom vindu og laminat på utsiden. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Knude skrev 19 minutter siden: Jo egentlig. Skru ut alle skruer på innsiden og ta bort list. Sett små tre kiler mellom laminat og vindus list på utsiden for å kile det forsiktig ut. Om vinduet har pakning mot glasset lønner det seg og skifte tettning i skjøtene nå imens det er ute. Om du brekker en skrue eller to er ikke det noe problem da den ryker i hodet og du kan fremdeles ta den ut med en god tang. Går også fint å bore ut etterpå. Når det skal monteres er det butyl pakning som klart beste valg mellom vindu og laminat på utsiden. Takker for godt svar Jeg har ikke noe godt bilde av vinduene fra utsiden, det er for mørkt å fotografere nå (blitz vil bare gi reflekser), men jeg tar et bilde i morgen og legger ut Hører gjerne din mening om hva som bør gjøres da Redigert 31.Oktober.2020 av ai ai sir (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.