Rookie_332 Startet 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2020 Hva gjør dere kobler dere fra batteri polene fra batteriene nå båten er vinter lagret ? Jeg tenker å ha de koblet til slik at jeg kan bare koble til strøm slik at batteriene kan vedlikeholdes når det trengs å slippe å koble på polene igjen da jeg har 4 batterier Evt noen ulemper ved å ikke koble fra og hvorfor koble fra Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Hadde jeg ikke brukt båten daglig hadde jeg ladet opp til 100% og koblet fra. Isolering av batteriene gjør at ikke de andre skulle prøve å "fikse opp" (med medfølgende skandale) hvis et av batteriene skulle ta kveld i løpet av vinteren. Selvutladingen i løpet av noen få måneder om vinteren er ikke så stort problem, så lenge batteriene er fulladet før lagring og OK ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Sikrest å kople fra om du ikke har noen prosjekter du skal jobbe med ombord i vinter. Det kan jo tenkes at du har strømtyver som du ikke er klar over, f.eks. hukommelse i stereo, CO/gass alarm eller eventuelle krypstrømmer. Gjør som @Hakkannen sier, lad opp til 100% og kople fra. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 (redigert) Takk for svar har BT overvåker på batteri banken så jeg sjekker med mob når jeg sjekker nedom . Har full ladet banken for 14 dager siden . Sikringer og bryter er slått av så teknisk skal det vel ikke gå an att strøm tyver er der ? Redigert 1.November.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Slike ting som fast pluss til stereo er naturlig nok koplet utenom hovedbryter men har du tatt sikringer så bør du være trygg. Det er jo også enkelt å måle med et universalinstrument om det er noe som tapper strøm fra batteriet når alt er slått av. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Ok takk , ergo det som vi egentlig kobler vekk polene fra batteriene er for evt at ikke batteriene skal kunne tappe seg og få totalt utlading og bli ødelagt ? Det er ikke noe annet at du kan ødelegge noe elektrisk på båten Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Rookie_332 skrev 7 minutter siden: Ok takk , ergo det som vi egentlig kobler vekk polene fra batteriene er for evt at ikke batteriene skal kunne tappe seg og få totalt utlading og bli ødelagt ? Det er ikke noe annet at du kan ødelegge noe elektrisk på båten Det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Ok takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Bluetooth overvåkning tar lite strøm, men det går noen tusen timer, så du mister nok mer kapasitet enn ønskelig hvis du Ikke topplader batteriene flere (?) ganger i løpet av vinteren. Husk temperaturkompensering av ladespenning. Jeg kobler fra alle batteriforbindelser og vasker av /tørker overflaten på batteriene og polene og påfører vaselin på polene for å redusere det jeg kan av krypstrømmer. De gangene jeg er innom båten i løpet av vinteren sjekker jeg ladetilstanden med voltmeter. Du mister ikke mye kapasitet i løpet av en norsk vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Jeg kobler ikke i fra. Setter et ukesur i stikk til batterilader, så den får strøm 30 min/ uke. Skjøteledning fra brygga og ombord, ikke via landstrømopplegget ombord. Har på en 60 W varmestav i motorrom og en 200 W panelovn i salongen, alle innedører åpne, madrasser på høykant, åpne skapdører. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 (redigert) Om en ikke lader noen ganger i løpet av vinteren, er det ikke dump å koble fra batteriene helt. Det er fort mange duppeditter som trekker noen milliampere. Det er nevnt hukommelse til radioen, men hos meg er det flere andre enheter også. Jeg kan nevne alarm, en SafeCurrent enhet som sender melding om temperatur og spenning hver 4. time, battmeter, fast tilkoblet landstrømlader (230V frakoblet), solcelleregulator ol. Jeg kobler ikke fra batteriene, men har jevn vedlikeholdslading fra 2 × 110W seriekoblete solcellepaneler. Disse gir nok lading under lys presenning. Og selvfølgelig går det ikke mange ukene mellom hver gang jeg tar en tur ombord og sjekker at alt er iorden, selv om det er 7 mil å kjøre hjemmefra til båten. Redigert 1.November.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 (redigert) Takker for info , derfor jeg også har de tilkoblet er for at jeg enkelt kan plugge i kontakte for lading for hele banken regner med å gjøre det 1-2 ganger i løpet av vinteren ? . Tenkte da når mars kommer å koble fra og gå over alle poler og smøre med batteri fett ? Redigert 1.November.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Kom gjerne med din oppsummering når båten kommer ut igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Pedaltom skrev 1 time siden: Kom gjerne med din oppsummering når båten kommer ut igjen! Den er god ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.