Jump to content

Koble fra batteri eller ikke i vinter

Rookie_332

Recommended Posts

Hadde jeg ikke brukt båten daglig hadde jeg ladet opp til 100% og koblet fra. Isolering av batteriene gjør at ikke de andre skulle prøve å "fikse opp" (med medfølgende skandale) hvis et av batteriene skulle ta kveld i løpet av vinteren. Selvutladingen i løpet av noen få måneder om vinteren er ikke så stort problem, så lenge batteriene er fulladet før lagring og OK ellers. 

Bluetooth overvåkning tar lite strøm, men det går noen tusen timer, så du mister nok mer kapasitet enn ønskelig hvis du Ikke topplader batteriene flere (?) ganger i løpet av vinteren. Husk temperaturkompensering av ladespenning. Jeg kobler fra alle batteriforbindelser og vasker av /tørker overflaten på batteriene og polene og påfører vaselin på polene for å redusere det jeg kan av krypstrømmer. De gangene jeg er innom båten i løpet av vinteren sjekker jeg ladetilstanden med voltmeter. Du mister ikke mye kapasitet i løpet av en norsk vinter.

Om en ikke lader noen ganger i løpet av vinteren, er det ikke dump å koble fra batteriene helt.

Det er fort mange duppeditter som trekker noen milliampere. Det er nevnt hukommelse til radioen, men hos meg er det flere andre enheter også. Jeg kan nevne alarm, en SafeCurrent enhet som sender melding om temperatur og spenning hver 4. time, battmeter, fast tilkoblet landstrømlader (230V frakoblet), solcelleregulator ol. Jeg kobler ikke fra batteriene, men har jevn vedlikeholdslading fra 2 × 110W seriekoblete solcellepaneler. Disse gir nok lading under lys presenning. Og selvfølgelig går det ikke mange ukene mellom hver gang jeg tar en tur ombord og sjekker at alt er iorden, selv om det er 7 mil å kjøre hjemmefra til båten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...