Jump to content

Edit History

JohnS

JohnS

20201130_222527.jpg.097cb5f75b6e384df599107f26ea772f.jpgDa er jeg ferdig med dette prosjektet :smiley:. Ble nokså mange kabelsko og krympestrømper å montere, men er jo litt å kjekt å få det på stell.

Virket nesten litt overdrevet å legge 70mm² for baug thruster på det korte strekket fra batteriet, men det var nå engang det som det står i manualen at det skal være, men nå er det iallfall gjort. Monterte også inn en bryter for å kunne slå av thruster. Satt den mellom sikring og thruster, så får batteriet fremdeles lading og ankervinsj framme fortsatt kan brukes, selv om bryter skulle være av.

Har prøvd nødstart både fra thruster batteri, og forbruksbank, og det gikk helt fint :smiley:

Vedlegger litt bilder. Vil ikke påstå at dette er korrekt måte å gjøre dette på, men er slik jeg liker å ha det. Ingen brytere man må huske på, kun slå på hovedbrytere for start og forbruk når man skal avgårde, og slå av igjen når turen er ferdig. Nødstart brytere får jeg håpe aldri blir nødvendig å bruke. De skal normalt alltid stå i posisjon av.

Monterte i samme slengen inn en Quick ECS 163 lade separator, altså for lading av 3-batteribanker. Heldigvis var der også 3-uttak på den gamle 15Amp.landstrømsladeren Tecsup Hitec Integral. Den får stå der en stund til. (Satt den i modus B som skal være for AGM og Gel) Litt irriterende at det ikke er mulig å slå av ladingen av batteriene på den. Den er også sentral for 220V anlegget (landstrøm), så må være på pga. diverse frostvakter, da jeg ikke tømmer ferskvannstanker om vinteren. Båten brukes jo :smiley:. Det står at den kan være tilkoblet batteriene kontinuerlig, men ,men. Ellers virker det som det ble litt mer futt i thrusteren nå, men har foreløpig bare testet den i båsen. Prøvetur gjenstår.20201130_222722.jpg.352c98bc2151ead6526dc7422dbb2be2.jpg

20201130_222505.jpg

20201130_222659.jpg

20201130_222643.jpg

20201130_222739.jpg

20201129_185025.jpg

20201129_180639.jpg

20201129_175128.jpg

20201128_183200.jpg

20201129_184926.jpg

JohnS

JohnS

Da er jeg ferdig med dette prosjektet :smiley:. Ble nokså mange kabelsko og krympestrømper å montere, men er jo litt å kjekt å få det på stell.

Virket nesten litt overdrevet å legge 70mm² for baug thruster på det korte strekket fra batteriet, men det var nå engang det som det står i manualen at det skal være, men nå er det iallfall gjort. Monterte også inn en bryter for å kunne slå av thruster. Satt den mellom sikring og thruster, så får batteriet fremdeles lading og ankervinsj framme fortsatt kan brukes, selv om bryter skulle være av.

Har prøvd nødstart både fra thruster batteri, og forbruksbank, og det gikk helt fint :smiley:

Vedlegger litt bilder. Vil ikke påstå at dette er korrekt måte å gjøre dette på, men er slik jeg liker å ha det. Ingen brytere man må huske på, kun slå på hovedbrytere for start og forbruk når man skal avgårde, og slå av igjen når turen er ferdig. Nødstart brytere får jeg håpe aldri blir nødvendig å bruke. De skal normalt alltid stå i posisjon av.

Monterte i samme slengen inn en Quick ECS 163 lade separator, altså for lading av 3-batteribanker. Heldigvis var der også 3-uttak på den gamle 15Amp.landstrømsladeren Tecsup Hitec Integral. Den får stå der en stund til. (Satt den i modus B som skal være for AGM og Gel) Litt irriterende at det ikke er mulig å slå av ladingen av batteriene på den. Den er også sentral for 220V anlegget (landstrøm), så må være på pga. diverse frostvakter, da jeg ikke tømmer ferskvannstanker om vinteren. Båten brukes jo :smiley:. Det står at den kan være tilkoblet batteriene kontinuerlig, men ,men. Ellers virker det som det ble litt mer futt i thrusteren nå, men har foreløpig bare testet den i båsen. Prøvetur gjenstår.20201130_222722.jpg.352c98bc2151ead6526dc7422dbb2be2.jpg

20201130_222505.jpg

20201130_222659.jpg

20201130_222643.jpg

20201130_222739.jpg

20201129_185025.jpg

20201129_180639.jpg

20201129_175128.jpg

20201128_183200.jpg

20201129_184926.jpg

JohnS

JohnS

Da er jeg ferdig med dette prosjektet :smiley:. Ble nokså mange kabelsko og krympestrømper å montere, men er jo litt å kjekt å få det på stell.

Virket nesten litt overdrevet å legge 70mm² for baug thruster på det korte strekket fra batteriet, men det var nå engang det som det står i manualen at det skal være, men nå er det iallfall gjort. Monterte også inn en bryter for å kunne slå av thruster. Satt den mellom sikring og thruster, så får batteriet fremdeles lading og ankervinsj framme fortsatt kan brukes, selv om bryter skulle være av.

Har prøvd nødstart både fra thruster batteri, og forbruksbank, og det gikk helt fint :smiley:

Vedlegger litt bilder. Vil ikke påstå at dette er korrekt måte å gjøre dette på, men er slik jeg liker å ha det. Ingen brytere man må huske på, kun slå på hovedbrytere for start og forbruk når man skal avgårde, og slå av igjen når turen er ferdig. Nødstart brytere får jeg håpe aldri blir nødvendig å bruke. De skal normalt alltid stå i posisjon av.

Monterte i samme slengen inn en Quick ECS 163 lade separator, altså for lading av 3-batteribanker. Heldigvis var der også 3-uttak på den gamle 15Amp.landstrømsladeren Tecsup Hitec Integral. Den får stå der en stund til. (Satt den i modus B som skal være for AGM og Gel) Litt irriterende at det ikke er mulig å slå av ladingen av batteriene på den. Den er også sentral for 220V anlegget (landstrøm), så må være på pga. diverse frostvakter, da jeg ikke tømmer ferskvannstanker om vinteren. Båten brukes jo :smiley:. Det står at den kan være tilkoblet batteriene kontinuerlig, men ,men. Ellers virker det som det ble litt mer futt i thrusteren nå, men har foreløpig bare testet den i båsen. Prøvetur gjenstår.20201130_222722.jpg.352c98bc2151ead6526dc7422dbb2be2.jpg

20201130_222505.jpg

20201130_222659.jpg

20201130_222643.jpg

20201130_222739.jpg

20201129_185025.jpg

20201129_180639.jpg

20201129_175128.jpg

20201128_183200.jpg



×
×
  • Create New...