
Joerg Becker
Så er det noen ganger.
Men nå er jo ingen skade skjedd.
"Reserve til reserve for reserven" er en vanlig gjenganger,
men akkurat der ser i hvert fall ikke jeg et problem.
Likevel tvert imot, min propaganda er at en bare skal holde sysakene i orden,
da funker det og man kan tømme båten for overflødig vekt.
Startkapasitet er en sak man kan diskutere om.
I grunn trenger man bare "10"Ah for å dekke det som de fleste motorer trenger
for å kunne starte 6 ganger. Dog bør en følge rådene, særlig disse fra motorprodusentene
som trolig ikke anbefaler 50Ah for en dieselmotor, enn hvilken det er.
Men anbefalingen du har i manualen er bedre, særlig når du ville ha valgt øvre grensen
som jeg pleier å anbefale. Men du kan jo supplere, som du anfører,
ellers kunne man ta en alvorsprat med batteriselgeren, som jeg ville gjøre
når han forstår strøm og CCA men anbefaler halve kapasiteten.
Start vil nok virke så som det er nå, frem til den dagen der du må dreie motoren lenge.
Og da bør du ha en link, startkabel eller bryter, men det har du jo.
Så, sååååå ille er det jo ikke, bare litt filing her og der.
Jørg