Jump to content

Edit History

JohnS

JohnS

Jeg har jo også alltid hatt kun bly/syre batterier i mine tidligere båter, og ikke hatt noen problemer med de. Siden jeg leste om mange som bruker AGM batterier til Thruster og start, samt Gel for forbruk, tenkte jeg det gjerne var på tide også for meg å modernisere meg litt.

Var jo litt artig at jeg for noen dager kom i snakk med en kar i båtforeningen, og jeg fortalte om min oppgradering Han svarte: "Jammen, det er jo Lithium som gjelder nå" og lo :smiley:

Uttalelse fra batteri firma før kjøp var bla.a.: "Til thruster trenger du et batteri som gir god startstrøm og thruster blir brukt stort sett når motoren går og da har du lading til batteriet. 

God startstrøm på batteriet er 800 EN og oppover så vi selger mye SX900 til det bruket."

Og videre: 

 "Jeg hadde en Nimbus 34 med VP D-6. i den var det baug, hekk thruster. Vinsj foran og bak.

I den båten: Til forbruk 4 stk. ES900 som gir 3600 Wh minus 10% (fordi du helst ikke skal tappe batteriene lavere enn 10% reststrøm). 

Til start av motor, thrustere og vinsjer er det 2 stk. SX900 som begge gir kaldstartstrøm på 800 EN. Husk at motoren går som regels når du bruker dette ekstrautstyret. 

Du må tenke Wh og EN og ikke Ah når du skal installere ny batteripakke i båten😊"

Altså en batteriselger med egen erfaring, men likevel spurte jeg her på BP for å være helt sikker før jeg gjorde noe.

Her et bilde av hvordan det så ut i kassen før min oppgradering.(De 3-forbruksbatteriene var helt ferdige, startbatteriene var OK)

Tar også med tegning av Forbina's original opplegg.20200810_221941.jpg.e3739110c572438e2d0c86e8455e4f78.jpg

20201204_110755.jpg

 

20201204_112728.jpg

JohnS

JohnS

Jeg har jo også alltid hatt kun bly/syre batterier i mine tidligere båter, og ikke hatt noen problemer med de. Siden jeg leste om mange som bruker AGM batterier til Thruster og start, samt Gel for forbruk, tenkte jeg det gjerne var på tide også for meg å modernisere meg litt.

Var jo litt artig at jeg for noen dager kom i snakk med en kar i båtforeningen, og jeg fortalte om min oppgradering Han svarte: "Jammen, det er jo Lithium som gjelder nå" og lo :smiley:

Uttalelse fra batteri firma før kjøp var bla.a.: "Til thruster trenger du et batteri som gir god startstrøm og thruster blir brukt stort sett når motoren går og da har du lading til batteriet. 

God startstrøm på batteriet er 800 EN og oppover så vi selger mye SX900 til det bruket."

Og videre: 

 "Jeg hadde en Nimbus 34 med VP D-6. i den var det baug, hekk thruster. Vinsj foran og bak.

I den båten: Til forbruk 4 stk. ES900 som gir 3600 Wh minus 10% (fordi du helst ikke skal tappe batteriene lavere enn 10% reststrøm). 

Til start av motor, thrustere og vinsjer er det 2 stk. SX900 som begge gir kaldstartstrøm på 800 EN. Husk at motoren går som regels når du bruker dette ekstrautstyret. 

Du må tenke Wh og EN og ikke Ah når du skal installere ny batteripakke i båten😊"

Altså en batteriselger med egen erfaring, men likevel spurte jeg her på BP for å være helt sikker før jeg gjorde noe.

Her et bilde av hvordan det så ut i kassen før min oppgradering.(De 3-forbruksbatteriene var helt ferdige, startbatteriene var OK)

Tar også med tegning av Forbina's original opplegg.20200810_221941.jpg.e3739110c572438e2d0c86e8455e4f78.jpg

20201204_110755.jpg

20201204_110958.jpg



×
×
  • Create New...