
JohnS
Takk for tips for solcelle panel.
Da er teknisk prøvetur på byfjorden gjennomført, og så langt er jeg storfornøyd?
På 360 graders piruett brukte jeg 40 sekunder. Har ikke noe forhold til det tallet, da jeg aldri har prøvd en slik manøver før med noen båt, men det er jo ikke en spesiell stor thruster heller i forhold til båten, så jeg synes det var helt ok.Kunne ikke kjenne noen lunk i motor etter en slik manøver, den var helt kald. Ved retur til båthavn og manøvrering merket jeg det var betydelig mer futt i thrusteren enn før. Kjørte den så 4-5 ganger i båsen, ca.30 sekunder hver, og foretok noen målinger etter kjøring ( Var alene, så fikk ikke målt samtidig ved kjøring)
Målt bak ved ladeseperator, thruster krets.
Motor i tomgang (650rpm) : lading 21,8A
Ved 1500rpm : 46A.
Etter 2minutter, tomgang : 12A /13.24V
Etter stopp motor : 12,75V, øvrige batteribanker 13,03V
Koblet på landstrøm: 8,5A /13,14V (Thruster krets)
Kunne kjenne en svak lunk i thruster motor etter alle kjøringene. (Manual sier inntill 3 minutter kontinuerlig kjøring, og så 3 minutter hvile så der er litt å gå på for dens del, vet jo ikke om batteriet hadde tålt det, men har heller ikke tenkt å prøve?)
Litt snø på Ulriken, men greit på fjorden?