ko-stens Startet 1.November.2020 Link til dette innlegget Startet 1.November.2020 Lager i stand til styrekonsoll til alujolla, men det blir kanskje bare noe rart noe!? Jolla, en Viking 370, har ingen muligheter for å feste styrekonsoll på gulvet, så her må jeg lage til et eller annet. Fant ut at den beste løsningen kanskje er å lage et slags trau, med aluplate fra tofte til tofte og feste til disse. Burde jeg egentlig feste til spantene? Det blir kanskje stivt nok med å feste med nagler? Kunne kanskje få sveiset fast i toftene også, men det hadde jo vært kjekt å kunne fjerne den uten "varige mèn" dersom det skulle bli aktuelt. Gulvet er laget av en 2 mm plate hvor jeg har lagt på en 2 mm plate til. Her skal det sveises for å få det stivere. Burde selvsagt laget av en 4 mm plate, men det fant jeg ut etter at jeg hadde knekt til plata. Har naglet dem sammen nå, men prøver å sveise dem sammen i for- og bakkant og muligens på sidene. Konsollen ble laget av en lokal blikkenslager etter mål jeg hadde laget. Tanken er å skru den fast med rustfrie bolter (eller var det syrefaste jeg må bruke?). Den kom uten hull, så jeg er i gang med å gjøre noe med det. Har foreløpig laget et stort hull i bakkant for å få inn batteri og småtteri ellers. Burde styrevaieren gå her også? Konsollen blir stående ca 15 cm fra tofta. Eller burde jeg lage et hull nede på siden? Hvor skarpe svinger kan egentlig en styrevaier tåle? Det er en liten båt det her, så det kan jo fort bli litt skarpe svinger før vaieren går til motoren. Pent blir det ikke, da jeg er en komplett amatør med omlag ti tommeltotter, så det får bli funksjon før form og finish her! Bakpå hekken sitter det vanligvis en Mercury 9,9 firetakter uten feste for styrearm, men trenger jeg egentlig det? Grubler på å bore hull i bærehåndtaket, bare, og sette på en slik kule som passer til festet på vaieren. Vil ikke kjøpe ombyggingssett til mange tusen, da jeg kun skal ha styring og ikke gass/gir. Har ikke kjøpt inn noe styreutstyr ennå, for øvrig. Akkurat den jobben får vente til våren. Plutselig finner jeg ut at jeg vil prøve en lett 15 hk firetakter type Tohatsu eller Suzuki med "plug-and-play"... Tar gjerne imot tips og råd om det er noe jeg bør gjøre annerledes! Bilde 1: Utgangspunktet Bilde 2: Konsollgulvet Bilde 3, 4, 5, 6: Slik det ser ut til å kunne bli Bilde 7: Kappet ut hull i konsollen Sitér dette innlegget Link to post
Festus56 Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Det der kan bli kjekke greier på stille vann Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Er det litt lite plass for føtter her? Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Neida. Konsollen er 33 cm bred. Går veldig fint med føttene på siden. Har prøvesittet et utall ganger og får veldig behagelig sittestilling slik det ser ut på bildet. Kan bruke knærne som armlener. Får håpe det blir like bra i praksis! Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Festus56 skrev for 2 timer siden: Det der kan bli kjekke greier på stille vann Ja, får håpe det ? Båten er i utgangspunktet ikke brukandes i særlig med bølger. Hovedgrunnen for å sette i konsoll er å sitte bedre over lenger tid. Får vondt i både rygg og nakke av å sitte vridd og styre. Har prøvd gassforlengerskaft, men da blir det jo vondt å svinge til venstre. Og når en begynner å gruble på andre løsninger... Det finnes sikkert bedre alternativer, feks i litt større båt med ferdig løsning, men jeg liker den lille jolla! Perfekt til småfisken på små innsjøer. ? Det blir nok mer knotete med årer, men de bruker jeg da omtrent aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Festus56 Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Kan være greit å ha med en padleåre - sånn for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Se her ja. Dette ser jo veldig bra ut! :-) Er en Kimple Catch, dette? Ser mer solid ut en eggeskallet mitt! Hvordan er styrekabelen lagt frem til motoren? Hadde helt glemt tråden, da alt bokstavelig talt har ligget på is (og snø) i vinter. Nå er det vel på tide å ta opp igjen prosjektet. Grubler fælt på hvordan få styrekabelen frem til motoren uten at det blir for krappe svinger eller komme i veien. Får kjøpe inn styresnekke, vaier og ratt og se hvordan ting blir før jeg kjøper de siste småtingene! Samtidig blir jeg usikker på hvor lang kabel jeg skal kjøpe. Får ta noen mål når når snøen snart er borte rundt båten! :-) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Etter mye om og men, ser det ut til at jeg ser lyset i enden av tunnelen. Masse rusk og rask og ting som måtte justeres og gjøres om, men nå er da konsoll, ratt og styrekabel på plass. Det ble uhorvelig langt fra pent, da jeg måtte flytte konsollen litt fremover, og dermed ble det masse ekstra hull på konsollgulvet. Kjøpte også en stållist og skrudde fast under dette gulvet for å få det stivere. Nå sitter alt rimelig godt fast, virker det som. Jeg gjorde det enkelt og "billig", kjøpte snekke, kabel, lenkearm og ratt på Biltema. De hadde alt på lager, så slapp å bestille og vente. Det gikk akkurat så vidt med 8-fots kabel, og jeg slapp å ta den ut fra siden. Den ligger "pent" nedover og opp forbi tofta og går i pen svind mot motoren. La kabelen gjennom en fortnøyningsring som jeg festet i hjørnet bak, men den trenger jeg faktisk ikke bruke. Det ble ellers litt utfordrende da motoren er hevet ca fem cm på hekken, så jeg fjernet det for å slippe å gjøre større ting med kabelen for å få den til å ligge slik jeg vil. Nå er det kun èn ting som gjenstår, brakett på motoren. Denne får en ikke tak i løst, så da må jeg lage den. Det kan vel by på visse utfordringer, men umulig er det vel ikke. Men, rattet står i en underlig posisjon. Går det an å få justert dette på noe vis? Det er kun to hakk hvor rattet kan stå. Har satt lenkearmen sånn ca midt på foran motoren. Mulig det blir bedre med å flytte på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Her er forresten braketten jeg må lage... Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Tyggen skrev On 30.3.2021 at 23.04: Jeg syns det ser veldig bra ut jeg, skjønner ikke helt hva du mener med "Det ble uhorvelig langt fra pent". Ikke bra finish, tenker jeg. Men resten av båten er ikke så pen den heller! Og nå er jeg (kanskje) helt ferdig! Laget meg en brakett som ser ut til å passe. Kunne ikke lage maken til originalen, for den ville ikke passet. Da måtte jeg fjernet bærehåndtaket med gasshåndtaket. Siden jeg skal prøve kun med styring, må det jo sitte der. Fant en tilhengerlåsekasse fra Biltema og kappet ut passende stor bit. Den er på ca 3 mm tykkelse. Måtte ha fast i skrustikke og dælje på med gummihammer og stålhammer for å få bøyd biten slik jeg ville. Gjorde litt finisharbeid for å få den passe til motoren. Prøvde å sveise på en liten trekant for å forsterke, men det ble bare noe rart. Biltema sveiseapparat er vondt å drive med. Så lakkerte jeg den rød, siden jeg i farta ikke fant svart lakk... Styringen ser ut til å fungere ganske bra, men jeg kunne nok tenkt meg litt mer enn èn hel runde hver vei på rattet. Det går en kvart runde til, men da bryter jeg på braketten, og lenkearmen går oppi bærehåndtaket under gasshendelen. Umulig å få til noe bedre med mine evner. Men en til en og en kvart omdreining går vel det og. Det går ellers fint å vippe opp motoren. Det blir jo litt knotete å ta av og på motoren, i og med at jeg må skru av den store mutteren på rørgjennomgangen på motoren, pluss skru av lenkearmen fra styrekabelen, men det går det og. Liker ikke å ha båten stående i hagen med motoren på. Håper det blir sterkt nok da. Det virker solid, men får se når jeg en eller annen gang får testet ut styringen på vann! Liten filmsnutt om hvordan det funker: https://www.youtube.com/watch?v=JHrI5KDqnEM Redigert 4.April.2021 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 5.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2021 Endelig er båten prøvd. Og konsoll/styring funker nydelig ? Stolen tror jeg går i søpla. Altfor myk rygg. Det blir jo mer baktungt nå enn før, og når jeg lener meg tilbake blir det håpløst. Stolryggen kommer også i veien for gasshåndtaket, men det visste jeg jo. Uansett greit å prøve. Endte med å ta vekk stolen, og da går det fint uten å vippe opp gasshåndtaket når jeg styrer. Litt lurvete å få i plan pga litt økt tyngde og at jeg har fjernet fem cm oppbygging bak ( ses så vidt på et av de første bildene, gjør at jeg nok setter på igjen den. Og så vurderer jeg lett 15- eller 20-hester... Det er litt dødt slik det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.