Bodehode
Var på Facebook og meldte min interesse for å teste QMI produktet «Lekk vekk», fikk tilsendt en flaske med dette stoffet for utprøving. Jeg er ikke forhandler eller fagmann i hverken olje eller båtbransjen, men tenkte å dele min erfaring her på Båtplassen.
Bakgrunn:
Har vært plaget med at drevet siger, både opptiltet og under kjøring med båten (gikk rett i posisjon -3). Hadde båten oppe på land en snartur i august for propellbytte, sjekket da trimsylindre for utvendig lekkasje. Trimsylindrene virket tette både ved koblinger og stempel. Så tanken min er at grunnen til sig er innvendig i stempel eller ventilblokk.
Motorrom:
Brukte en pad for å ikke grise olje, vanskelig å komme til for rengjøring
Brukte vakuumsuger og dro ut gammel olje fra tanken, den var rød og fin. Ikke lekkasje mellom sjøvann og olje.
Fylte på ny olje og 1/2 flaske "lekk vekk".
Kjørte drev opp og ned flere ganger for å få blandet dette ned i trimsylinderne.
Brukte pumpen til drevoljen for å nå inn til tanken for påfylling
Kjørte så drevet opp og lot det stå en stund - minimalt med sig, fra posisjon 33 til 32 på 30min (kunne være målefeil på drevindikator).
Men det hold seg i posisjon neste 20min.
Kjørte ned drev (Posisjon +3) og satte båten i gir i fortøyningen 1000rpm/5 minutter - OK, ingen tegn til endring posisjon drev.
Fikk ikke testet dette under fullt pådrag siden det var meldt 12 m/s vind og det fristet ikke å gå ut en tur i mørket (kan være vel spennende i saltenfjorden/vestfjorden på denne tiden med mye vind).
Tenker det blir en tur ut når været tillater det :-)