C2CV Startet 2.November.2020 Link til dette innlegget Startet 2.November.2020 Som tiltak mot kjøleproblemer på bl.a. BMW D636 turbodiesel innenbordsmotor, ble det tilbudt en ekstra oljekjøler til motoren. Vedlegger bilde av den som er montert på min motor, men hvorfor er den ikke større med større kapasitet enn hva denne må ha? Lengden er vel ca 25cm med begrenset diameter og volum. Hører gjerne fra dere som har ekstra oljekjøler koblet til kjølevannet uansett motortype om hvor stor effekt en slik har og om det ikke hadde vært en ide å kjøpe en mye større når motorer sliter med varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Ser ut som samme størrelse det er på min 636. Forrige eier av båten sleit med varmgang. Etter jeg rensket originalkjølere og intercooler har ikke varme vært noe problem. 80 grader på vannet og maks 92-93 på olje? Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Det var verdifull informasjon å få, Stian22i. Hvordan koblet du opp motoren for å kjøre systemrens på saltvannskretsen din? Tror min kan være rimelig tett av alskens avleiringer. Nå står båten på land og jeg kan kjøre systemrens på sirkulasjon ved hjelp av ei vaskemaskinpumpe 220V og rensevæske som pumpes rundt og rundt. Tenker å pumpe væska inn via slangen fra impellerpumpa, opp i varmeveksleren, men vet ikke hvor vannet går ut i eksosen. Må jo få dette vannet tilbake for ny sirkulasjon. Tipser du meg om det hadde det vært supert. Legger ved et bilde av motoren så kan du forklare hvor du tok vannet tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Når jeg jore dette på min 165 d 190 så tok jeg ut impeller å pumpet vannet inn på sjøvannsinntaket,(tok av slangen).vannet tuk jeg ut igjenn der det går inn på eksosbend,men det er ikke likt på din 636,jeg har turbo midt på motoren.har laget til en varmtvannstank til formålet så jeg får varme på blandingen,kjørte noen timer medstrøms så koplet jeg om å kjørte noen timer motstrøms.samme prosedyre når jeg spylte med rent vann.kom ut litt dritt.dette ble gjort forebyggende ,har ikke hatt kjøleproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 3.November.2020 Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Jeg kjørte ikke systemrens igjennom, men tok ut begge kjølerene og intercooler. Renset dem for hånd og blåste dem rene før jeg la dem i et kar med systemrens for å ta det siste. Intercooler som er den første plassen sjøvannet går var nesten plugget av gamle impeller rester. Vannet går igjennom halve intercooler, snur i bakkant og frem igjen til varmeveksler. Igjennom den og ut til den ekstra oljekjøleren og inn i eksosbendet. Så den slangen imellom oljekjøleren og eksos bend kan du vel lede tilbake i karet ditt med rendevæske? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.