750 Startet 2.November.2020 Del på Facebook Startet 2.November.2020 Eg skal montere en solcelle vifte i båten for sirkulasjon av luften for å hindre kondensering, en Viksund 750 bravo, 25 fot, eg lurer på hva so best, skal det blåses inn luft eller skal det suges ut luft. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.November.2020 Del på Facebook Svart 2.November.2020 Jeg ville intuitivt gått for sug i stedet for å dumpe mye kald luft på ett sted. Kommer dog an på hvor innlufta vil komme fra, kan være teit om den kommer via kjølsvinet og drar med seg lukt feks. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.November.2020 Del på Facebook Svart 2.November.2020 (redigert) I de fleste tilfeller hvor man skal få ut fukt, så pleier man vel å ha et "avsug", dvs strømningretning ut. Samtidig så bør vel luften også ha en mulighet for å komme inn på "gunstige steder". Synes at dette var en veldig god ide. Har du et forslag til viftetype/forhandler? Redigert 2.November.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.November.2020 Del på Facebook Svart 2.November.2020 Kan man styre hvor luftstrømmen kommer inn; sug. Men som Fantino er inne på, man risikerer å suge sur lukt inn i båten. Derfor er ofte «blås inn» et bedre valg. En kamerat med gammel trebåt hadde viftene på sug. Intensjonen var å suge ut sur luft av båten. Problemet var bare at all lufta som skulle erstattes på grunn av vakuumet passerte bunnvannet ombord. Måtte vaske klærne etter en helg i båten. Snudde så til «blås inn» og pumpelukta forsvant helt. Nå kan han legge igjen klær i båten uten å bekymre seg så mye for om de tar til seg lukt. Halvvarm olje-/diesellukt fra 30hk Sabb er gjerne ikke så ille å dra inn, men lukta av sottlevannet under er ikke særlig å skryte av Enkelte med trebåt (og andre) legger opp lufteslanger ned til renna slik at lufta suges direkte fra der det er surest stemning. Dermed trekker friskere luft fra over dørken ned og erstatter den sure lufta under dørken. Etter mitt syn en ideell løsning, sett bort fra at plassen slike lufteslanger tar kan være en utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Hei, Resonert slik da jeg bygde båt. Forkabin og akterkabin ligger lavere en midtkabin. Førstnevnte ligge jo også i direkte kontakt med havflate. Derfor nesten alltid kaldere en lufttemperaturen. Når solen skinner på skroget vil det automatisk bli varmer i mitkabin en for og akter. Med andre ord har du utlufting på høyeste punkt og innlufting lavere får du best naturlig sirkulasjon i båten. (Det med at man kan suge dårlig luft inn i båten har jeg ikke så mye tro på). Mitt valg ble derfor en solcelleventilator som trykte luft inn i båten på for og akterdekk og en vinddrevet ventilator på taket av midtkabin. Da fikk jeg gjennomlufting om det var sol, overskyet eller vind. Det er mengden gjennomlufting som er viktig for en tørr og luktfri båt. To mennesker avgir fort en liten vann i døgnet. Det du tar inn i løpet av en regnversdag er bagatellmessig i forhold, så glem dette. Vedrørende vinerlagring på land kjører jeg avfukter først og tetter båten så godt jeg kan. Så gjør torrballer jobben videre. Disse byttes en gang i måneden. Om fuktigheten passerer 85% relativ luftfuktighet kjøres avfukter igjen, Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Med seilbåten så har vi ofte vinden i baugen, både når vi ligger for svai og også ofte når vi seiler. Og når vi ligger i havn så er det gjerne naturlig å prøve å finne en plass med vinden forfra så en får le bak spryhood. På den faste plassen har vi sydvesten sånn ca rett i baugen. For motor i vindstille blir fartsvinden i samme retning. Samlet sett er "dominant vind" fra baug og akter. Tror egentlig ventileringen er gjennomtenkt fra produsenten en gang på 80-tallet. Vi har doraventiler akter som suger luft ut og ventiler i lukene forut som slipper luft inn. Så i akkurat vår båt ville jeg satset på "innluft" foran i båten og "utluft" akter i båten. Sitér dette innlegget Link to post
750 Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Arne2 skrev On 2.11.2020 at 22.49: I de fleste tilfeller hvor man skal få ut fukt, så pleier man vel å ha et "avsug", dvs strømningretning ut. Samtidig så bør vel luften også ha en mulighet for å komme inn på "gunstige steder". Synes at dette var en veldig god ide. Har du et forslag til viftetype/forhandler? Eg har kjøpt https://www.maritim.no/nicro-solcelleventilator-rustfri-229mm Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Hakkannen skrev On 2.11.2020 at 23.35: Kan man styre hvor luftstrømmen kommer inn; sug. Men som Fantino er inne på, man risikerer å suge sur lukt inn i båten. Derfor er ofte «blås inn» et bedre valg. En kamerat med gammel trebåt hadde viftene på sug. Intensjonen var å suge ut sur luft av båten. Problemet var bare at all lufta som skulle erstattes på grunn av vakuumet passerte bunnvannet ombord. Måtte vaske klærne etter en helg i båten. Snudde så til «blås inn» og pumpelukta forsvant helt. Nå kan han legge igjen klær i båten uten å bekymre seg så mye for om de tar til seg lukt. Halvvarm olje-/diesellukt fra 30hk Sabb er gjerne ikke så ille å dra inn, men lukta av sottlevannet under er ikke særlig å skryte av Enkelte med trebåt (og andre) legger opp lufteslanger ned til renna slik at lufta suges direkte fra der det er surest stemning. Dermed trekker friskere luft fra over dørken ned og erstatter den sure lufta under dørken. Etter mitt syn en ideell løsning, sett bort fra at plassen slike lufteslanger tar kan være en utfordring. Ikke for å kuppe tråden her, men har et spørsmål i denne sammenhengen: Vi har to solcellevifter i akterkabinen, samt en på wc. Akter virker bare den ene viften og jeg er usikker på om den drar inn luft eller trekker ut. Det er vifter av denne typen her - https://seatronic.no/sunvent-solcelleventilator. Utfordringen vi har er at vi opplever vond lukt i båten, og spesielt bak i akterkabinen. Basert på det du nevner over @Hakkannen, kan det være at vi må har en vifte som bare suger ut, og dermed drar med oss vond lukt fra kjølsvin og slikt? Vi klarer ikke helt å finne ut hvor den vonde lukten kommer fra.. Hva er den optimale løsningen her? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Goddis77 skrev 8 minutter siden: har en vifte som bare suger ut, og dermed drar med oss vond lukt fra kjølsvin og slikt? Du skriver du ikke vet om den suger ut eller blåser inn, klarer du se selve vifta/propellen? Når den går sakte kan du da kanskje se om den skovler ut eller inn, ut fra hvilken vei den roterer i forhold til hvilken vei bladene er vinklet. Eventuelt bare kjenne med våt hånd om den blåser inn eller ikke. Ut fra det du beskriver kan det jo virke som om vifta suger ut ja. Fulgte gjerne med «motsatt» propell slik at du kan bytte og se hvordan det da blir? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Var nede i båten nå, men den ligger under presenning og dermed går ikke viften rundt. Har tenkt å bytte begge to i akter pga at solcelle delen er slitt, men grunnen til at jeg lurer er om hva som er optimalt. Lettere å bytte vifter og slikt enn å begynne med full demontering bak der. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Jeg vil si at for en liten / lav-kapasitets solcellevifte ,så bør den trekke ut. Den bør også monteres et godt stykke oppe eller i et tak. En fordel at det er en lufteventil i motsatt ende av arealet , så viften kan trekke luft gjennom / sette litt bevegelse i lufta inne i båten ... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Vi merker for vår del lukten godt når vi sitter ute på akterdekket eller på fly når vi kjører. Tenkte at hvis viften gikk ut og ikke kom luft inn, så ville lukten gå rett opp på akterdekket til oss og videre mot fly. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 @Goddis77 Siden du har to vifter. Hva med en som suger og en som blåser? Da vil det bli god gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 (redigert) Goddis77 skrev 22 minutter siden: Vi merker for vår del lukten godt når vi sitter ute på akterdekket eller på fly når vi kjører. Kan se ut som en god vask/desinfisering nedi renna kan være på sin plass. Hos meg fylte jeg opp nesten opp til dørkene med vann tilsatt oppvaskmaskinpulver. Skrubbet der jeg kom til med oppvaskkost for å få med mest mulig tjafs. Pumpet ut (ja, var oppvaskmaskinpulver av miljøvennlig type, i alle fall i følge eska) og fylte opp med klorinvann. Så en siste skylling med ferskvann før avfukteren fikk gå i noen dager. Ble betraktelig bedre. Redigert 7.November.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Er absolutt planen. Har en dieseltank i samme rommet som og skal taes. Se egen tråd. Da skal jeg stoppe med å kuppe denne tråden her Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 enslagsgjest skrev 5 minutter siden: @Goddis77 Siden du har to vifter. Hva med en som suger og en som blåser? Da vil det bli god gjennomstrømning. Var tanken det ja Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Tror jeg ville satset på en som sendte inn friskluft hvis jeg bare hadde én vifte. Da er man i alle fall sikret å få påfyll av oksygen og utblanding av eventuell CO i lufta. Har man bare avtrekk og lite annen ventilasjon, vil man ganske fort slite. Mulig det aldri blir så tett i en båt, men..... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
krabbelars Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Hvis det blir for tett , så står jo viften bare og stanger - enten den prøver å trekke eller skyve luft. Du må ha gjennomstrømming i rommet / båten for at det skal være noen vits. Så pass på at du har en glippe med friskluft INN i tillegg til den sol-vifta som trekker ut. Dette om det gjelder en relativt liten og grei situasjon. Har du flere rom og større behov , så må du installere langt kraftigere og kanskje mer proff løsning enn solpanel-montert-på-vifta. Uansett ; du må ha luft inn for å få mening i luft-ut :) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Goddis77 Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Har nå kommet til tiden hvor nye vifter skal ses på. Noen som erfaringer med disse her, og om noen er bedre anbefalt enn andre? Kan alle disse snus blader på f.eks, sånn at vi kan både ut og inn luft i akterkabinen? https://www.maritim.no/solcelle-ventilator-216mm https://www.maritim.no/solcelle-vent-216mm-m-batteri-og-bryter https://seatronic.no/sunvent-svt-224s-solcelleventilator Trenger 1 nå siden den andre fungerer i kabinen, men den andre er ikke god den heller. Så 2 på sikt er det jeg tenker. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 Hva ble resultatet på dette prosjektet? Min erfaring er at de bråker mye mekanisk. Som oftest så er det elendig elektromotor med slark i akselen som er årsak. Ellers må jeg si at disse gjør underverker foran i vår kabin hvor vi sover i piggen. Har den montert rett over senga, med luft inn. Deilig om morgenen og alt av sengetøy, madrasser og puter er bestandig knusk tørt. Hadde en Nicro som ikke ville mer etter 2 år. Mulig det går an å koble bort batteriet, men vet ikke hvordan det gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.September.2023 Del på Facebook Svart 5.September.2023 De fungerer hos meg med att en blåser inn, og den andre blåser ut. Synes ikke at de lager mye lyd heller egentlig. Løser ikke lukt problematikken vi har, men det er en annen utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Men den går selv om dere ikke er i båten? Hvilke type kjøpte dere, og er den fri for mekanisk støy? Den jeg har rakler som fy.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.September.2023 Del på Facebook Svart 6.September.2023 Brukte den som jeg linket til over. Fungerer bra den synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.September.2023 Del på Facebook Svart 7.September.2023 Goddis77 skrev On 6.9.2023 at 9.51: Brukte den som jeg linket til over. Fungerer bra den synes jeg Bra! Ikke noe mekanisk støy? Ser du linket til tre stk, så litt usikker på hvem av de du kjøpte Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.September.2023 Del på Facebook Svart 7.September.2023 kjøpte selv en marinco mini vent 1000, den går kun ved att sola skinner rett på den, altså kun midt på dagen. må være helt skyfri himmel, starter ikke om det er litt slørskyer foran sola. tror ikke den har noe batteri denne her lite imponert egentlig ingen pakning eller innvendig dekks flens fulgte med låter som en flaksende due Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.