Jump to content

Dekkstativ, OPI-kopi som selges av Bestmarin erfaringer?

Framtia

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med dekkstativene som  Bestmarin fører, virker som en etterligning av OPI-sine. Om de er gode sparer jeg gjerne noen kroner...

https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/opplagsutstyr/dekkstativ-i-aluminium-m-bag-pH1039810

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette stativet ser ut til å være identisk med det jeg har. Det fulgte med båten og er nå brukt 8 vintere uten særlig slitasje. Ser det er nevnt tips om å bruke gaffatape for å feste den øverste ringen på beina mot den tverrgående toppstanga; hvis man ikke gjør det oppdager man raskt at det er lurt...

Stativet mitt har egne fester mot pulpit/pushpit (ser ut som rørklammer) som stabiliserer veldig bra. Er du på mine kanter en dag må du gjerne komme innom og se. 

Kjøpte Norena stativ på Best Marin mulig det er kopi av OPI. Har bare god ord å si om Norena stativet ingen værktøy for å sette opp i tillegg så gikk det enkelt og greit å sette opp alene. Norena er kjent for kvalitet og god service. Trenger du å tilpasse noe på stativet gjør de det, men det koster . Bilde fra toppkamera i båten. Greit å følge med hjemmefra hvis det skulle blåse opp.

CECILIE II_live_1604734203914.jpg

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Husk å få med de nye klemmene til rekka  hav av forskjell å sette oppe

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Jeg tror dette er to forskjellige stativer. Det @BERGSTAD bruker har "klemmer" som kan strammes mot toppstang og rekke, mens det @Framtia ser på mener jeg har et "lukket" rørfeste som tres inn på det vertikale topprøret. Dette toppfestet er litt romslig og kan ikke strammes med gjennomgående bolt/mutter, og det er derfor det anbefales gaffatape for å låse det i posisjon på toppstanga. Litt simplere enn OPI akkurat der, men ser vi bort fra at festet til toppstanga ikke kan strammes med nøkkel, er min erfaring at stativet er robust, tåler en norsk fimbulvinter og noen vinterstormer.

Det nedre rekkefestet som Bergstad anbefaler kan ikke vi bruke på seilbåten uansett da det krever en rekke på 25mm/30mm. Sikkert praktisk på en flybridge, men på Framtia er det rekkewire.  På min båt står beina fra toppstanga ned mot alu-kanten på yttersiden av dollbordet, hvor de er stripset fast mot foten på rekkestøtta bortover. Mot pulpit og pushpit er stativet skrudd fast med rekkefestet som er beskrevet på websiden du selv linker til over, Framtia. Se bildet under.

Jeg kjøpte som du vet Bavaria 40 Cr i fjor høst,  så jeg har kun brukt stativet i fjor vinter. Båten lå imidlertid på vannet på et ganske vindutsatt sted, men stativet holdt veldig bra, også med snølast. Stengene og festene er solide.  Jeg har på tidligere båter hatt stativer både fra OPI og ILAS, og disse er kanskje mer praktiske ved at du kan stramme toppfestene, men utover dette er det liten forskjell. Dette stativet kjøpte forrige eier til båten da den var ny i 2012,  men bærer ikke tegn til slitasje eller er at noe er ødelagt etter 8 vintere. 

Til din info har jeg 6 festepunkter/bein ned fra toppstanga på min båt som er 40 fot. Foran og bak er beina festet nederst mot pulpit/pushpit med rekkefestet som er avbildet nedenfor. De 4 fire andre beina er fordelt "midt mellom" og er som nevnt stripset fast ytterst på dollbordet mot rekkestøttene. Dette er dønn solid. Kan du leve med at ringfestet til toppstanga bør tapes fast for å holde posisjonen ( i stedet for å stramme festeringen med nøkkel) tror jeg du vil merke lite forskjell til de dyrere alternativene.

image.png.6b1f4f568188c0dec90630da06f97ee0.png

@phoebe tenkte ikke på at det ikke er rekke som på en motorbåt. :wink: De klemmene du viser er de samme jeg hadde på gamlebåten og var fra Ilas. Har faktisk vært borte 1 helt år:yesnod: fra båtlivet og er litt urolig for å glemme litt for fort. Mener også at Ilas stativet har en større dimensjon på rør en Norena.

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

@BERGSTAD , man behøver ikke være borte et år for å gå surr i dette :giggle: ..., jeg blander Ilas med et stativ jeg hadde fra OB Wiik.

Du har nok rett i at stativet jeg nå har må være fra Ilas. Bildet under er hentet fra hjemmesiden til Ilas og viser hvordan festet mot toppstanga ser ut, det tres rett inn på røret og kan ikke strammes fast, men må festes med en runde gaffatape.

Gaffatape-tipset står beskrevet i linken Framtia har lagt inn i første post over, og det samme er bildet av rekkefestet. Det ser derfor ut som at "billigstativet" som Framtia vurderer å kjøpe er et  originalt Ilas-stativ og ikke et "no-brand".  Og jeg har fått avklart opphavet til mitt stativ, takk for hjelpen :smiley: .

image.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...