Jump to content

Miljøvennlige kjemikalier til båtbruk. Hva finnes?

.Olsen

Recommended Posts

En ting er "tekniske produkter". Miljøvennlig frostvæske til bruk i vasker osv er på plass. Har også brukt avfetting som skal være ok de siste årene. Resten av "remedier" leveres i retur på miljøstasjon. 

Men hva med oppvaskmiddel? Har alltid brukt zalo, men har skjønt at det ikke nødvendigvis er noe særlig at går i sjøen. Til generell utvendig båtvask har jeg brukt Grønnsåpe, er det et godt miljøvalg, eller finnes det bedre?

------

Og nei, jeg gidder ikke noen debatt, er på jakt etter alternativer. Har båtplass sammen med en del andre båter på relativt grunt vann, flott badestrand i typisk vindretning noen få meter rett inn. Ønsker rett og slett å vite at det jeg pumper i sjøen ikke gjør skade. Er heller ikke typen som lager egen såpe... eller noe sånt. Må være klar til bruk fra butikk. 

Eddik som vaskemiddel fungerer til mye.

Ellers så er det disse "Klar" vaskemidlene som finnes i vanlig butikkhyller. Skal visstnok være bra, miljøvennlige saker.

Om Zalo er så ille visste jeg ikke, jeg har ihverfall ikke store bekymrimger for de 3 literene jeg har slippet ut i løpet av mine 7 sesonger som båteier.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

For egen del er det greit da jeg enda ikke har hatt behov for i vaske båten utvendig i sesong med hverken såpe eller avfetting.
Jeg er ganske sikker på at å bruke Zalo til oppvasken er greit fordi den eneste grunnen til at den er merket med fare for langtidsskade i vann er att såpen er høy konsentrert.

Derfor trenger man som kjent bare en dråpe mens annen såpe som ikke er høy konsentrert og derfor ikke merket med samme advarsel må man bruke mer av.
Så derfor kan fort miljøbelastningen ved å bruke mildere såpe bli høyere fordi man må bruke mer produkt.
Det er jo ikke slik at det er masse skumle stoffer i Zalo som skader livet i vann enn andre produkter ment for samme bruk.
Egentlig burde såpe vært merket etter ferdig blandet produkt for svært få tømmer rundt seg med rein såpe.

Mener å huske at den største faren med å helle ut konsentrert Zalo såpe i store mengder er at man senker overflate spenningen på vannet og ikke at men setter giftstoffer i sirkulasjon i næringskjeden.

Redigert av pipe (see edit history)

Tusen takk for gode innspill! :-). 

Var uklar på det, bruker ikke zalo utvendig på båten, der har jeg alltid brukt grønnsåpe, men også bilshampoo... eller det de kaller for voksshampoo... eller noe sånt. Visste ikke at det eksisterte et miljøvennlig alternativ av akkurat det. 

--------

Og det ER litt vanskelig å vite hva man bør bruke, bør unngå å bruke. Tipper mange produkter som ikke har noen som helst miljømerking er helt ok, og mulig det er noen produkter som er fy-fy uten at en sånn uten videre kan forstå det. 

Lett å tenke at det som virker godt er "farlige greier". Såvidt jeg har forstått så kan en feks søle på med de fleste sorter syre uten å ha dårlig samvittighet da de både vannes ut og nøytraliseres fort i naturen. De er altså etsende, ikke giftige eller noe som gjør at de har langtidsvirking på miljøet. Hvordan det er med baser og basiske vaskemidler, som feks grønnsåpe, salmiakk osv aner jeg ikke. 

Fant dette i databladet til Zalo ultra, som vi har brukt ombord fordi det også virker godt uten varmtvann: 

"Inneholder ingen materialer som vites å være farlige for omgivelsene, eller som ikke nedbrytes i kloakkrenseanlegg. Mobilitet Oppløses i vann. Persistens og nedbrytbarhet De overflateaktive stoffene er lett biologisk nedbrytbare (OECD 301). Bioakkumulasjonspotensial Ingen av råstoffene i produktet er sannsynlig bioakkumulerbare. Miljøopplysninger, konklusjon Økologiske skader er verken kjent eller forventet under normal bruk."

Ut fra det ser det ut som zalo ultra er helt ok miljøvalg... Men som nevnt over, alt med måte. 

---------

Om jeg var produsent av "båt/fritidskjemikalier" hadde jeg jaggu promotert en serie med gode miljøvalg, som inkluderte de remedier som uendret allerede er gode miljøvalg. 

Hva med å bare bruke vanlig rent vann...?

Jeg gjør det ikke selv, bare så det er sagt...

Men jeg la merke til noe når vi var på kanaltur i Europa for en del år siden...

Båteiere, i særdeleshet hollendere og tyskere, tørket hver morgen av kondensen på sine båter med skinn og fiberkluter...

Båtene var skinnende rene....

I dag med allverdens micro fiber utstyr er det kanskje nok...for enkelte...

Jeg fortsetter nok videre med diverse vaskestoff som selges i båtbutikker...tar det for gitt at det er godkjent...

Jeg tror det aller enkleste, og billigste, er å prøve om man kan klare seg uten alle disse vaskemidlene, men "riktig" type klut,svamp e.l. og vann. Hvis det ikke fungerer så prøv med litt tilsatt såpe. Bruker selv rundt i huset vann med litt eddik og en dråpe zalo, og det fungerer til det aller meste. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mitt inntrykk er at alle de gode kraft- vaskemidlene jeg virkelig var fornøyd med har blitt ulovlige. Det jeg har prøvd av miljøprodukter holder ikke mål ( i hvert fall ikke utvendig etter en vinter med askeregn og sølete krepsefiske)

Klar oppvaskmiddel ( og andre Klar produkter for lettere vask) er dog OK i følge madammen, men om det er bedre for miljøet enn zalo/ andre  vet jeg ikke.

Det er noe med mengden også.

Tar man et krafttak med "fy-fy såpe" på våren/høsten gjerne med båten på land og påfølgende polering, holder det med såpe laget på "drømmer og engletårer" kombinert med fiberklut for å holde det rent sommeren igjennom.

Det eneste jeg opplever som problematisk for "snille" såper er de svarte rennene som kommer fra regnvann (såkalt "sorgerenner"). Der må jeg bruke kraftigere saker, men igjen små mengder.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tror det også handler om informasjon fra produsentene og kunnskap hos forbruker. Om en feks bøtter på med alle mulige "greier" i stedet for å gå rett på med syre, som ikke skader miljøet, og som samtidig er veldig effektivt, så blir det fort feil. 

Tipper en del vanlige og gode produkter en allerede bruker kan klassifiseres som helt ok for miljøet, og de burde merkes tydelig og klart for det. 

Har, egentlig tilfeldig, gått over til noe de vel kaller for biologisk avfetting. Syns den virker akkurat like godt som den "gammeldagse" avfettinga. Tror nok produktutvikling også vil kunne få frem produkter som er bedre både for miljøet og bruker, uten at de mister egenskapene. 

Samtidig er det helt sikkert en del produkter som ikke kan erstattes med noen form for "miljøvalg". 

----

Frem til produsentene kjører på med tydelig merking så får en manøvrere så godt en kan. Det er jo egentlig litt "teit" nå at en må søke frem og lese produktblad for å orientere seg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...