Hedwig Startet 5.November.2020 Link til dette innlegget Startet 5.November.2020 Så vidt jeg har forstått bør motoren være varm under oljeskift. Normalt gjøres jo det med å kjøre motoren varm. Men, Havelle er på land og da slo det meg at jeg kanskje kunne bruke en annen løsning. Vi har vannvarmer tilkoblet kjølevannsløyfen og for meg kjennes det ut som om motoren omtrent blir like varm når vi kjører vannvarmer som når motoren går. Det tar vel tid før motoren blir gjennomvarm på denne måten, men jern leder jo varme godt. Det kan vel da ikke være noe i veien for å bare la vannvarmeren gå noen timer, og så kan motoren få stå i ro til våren? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Når motoren står i ro, siger oljen ned i bunnpannen...varme stiger som kjent opp...tror bunnpannen er det siste du får varmet på den måten...men er jo bare å prøve...personlig ville jeg kjørt den varm... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Kjører varmt vann gjennom motoren omtrent hele året, går helt fint det. Men oljen i bunnpanna blir ikke nødvendigvis varm av det, du må antagelig sirkulere olja og. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 også er det vel littegran.. en gammel myte.. at oljen må være varm ? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Ingen grunn til å ha varm olje, MEN Er betydelig enklere å pumpe ut når den er varm Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 btt skrev 9 minutter siden: MEN Er betydelig enklere å pumpe ut når den er varm spesielt på de motorer med påmontert håndpumpe er det greit med varm olje. Gav opp med kald olje, selv med vifteovn noen timer mot bunnpanna gikk det tregt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Pluss at du får med mer bunnfall når oljen har sirkulert en stund. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 (redigert) Sitat får med mer bunnfall når oljen har sirkulert Den forsto jeg ikke. Hva er forskjellen på den varme oljen som rett etter varmkjøring/sirkulering suges opp fra bunnpannen og den som har blitt avkjølt og ligger der etter varmkjøring/sirkulering for en uke siden? Redigert 5.November.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Som det sies, du klarer ikke få oljen driftsvarm, ved å kjøre vannvarmeren. Det er jo så varmt og godt ute om dagen så om du får ut olja, er det bare å skifte den kald. At den skal være driftsvarm, og at du kam få med noe ekstra "dritt" med å faktisk kjøre motoren stemmer, men for denne ene gangen, tenker jeg det går helt fint. Så gjør du det "ordentlig" til nestr år? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjellg Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Lars H. skrev 3 minutter siden: Den forsto jeg ikke. Hva er forskjellen på den varme oljen som rett etter varmkjøring suges opp fra bunnpannen og den som har blitt avkjølt og ligger der etter varmkjøring for en uke siden? Vet ikke, men kanskje bunnfall? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 (redigert) Lars H. skrev 6 minutter siden: Den forsto jeg ikke. Hva er forskjellen på den varme oljen som rett etter varmkjøring suges opp fra bunnpannen og den som har blitt avkjølt og ligger der etter varmkjøring for en uke siden? Tanken er nok at endel partikler da flyter rundt i oljen, og da suges med ut. Mens om oljen er kald og har ligget i ro, synker partikelene til bunn, og blir kanskje ikke sugt med ut. Jeg tror nok at dette er ett meget marginalt problem, særlig fordi de aller fleste av oss skifter ut nærmest ny olje hver høst . Dermed rekker jo aldri oljen å bli skikkelig møkkete. I fjord hadde jeg nede bunnpannen på min motor fra 1985 med 3000 timer på telleren, den har alltid fått oljen sugd ut, ikke tappet. Jeg fryktet at det lå ett tykkt belegg med møkk på bunn, men der ble jeg skuffet. Kun ett tynt lag med litt mørkere olje var alt jeg behøvde å tørke bort. Redigert 5.November.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TwisT Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Oljefilteret gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 TwisT skrev 9 minutter siden: Oljefilteret gjør jobben. Helt riktig.... Men å suge opp kald olje med f.eks vakuumpumpe er mildt sagt en treig jobb...har forsøkt det en gang..aldri mer.. Har du derimot mulighet for å tappe ut fra bunnplugg i bunnpannen, så går det nok like greit med kald olje... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Hadde det vært Hulda, ville jeg gitt blaffen og tatt oljeskiftet når båten er på vannet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Kald olje kan være en prøvelse å få ut. Om man får opp temperaturen på oljen til rundt 30 grader går det vesentlig lettere å få den ut. Varme i motorrom rettet mot bunnpanne vil hjelpe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Motoren må varmkjøres, ellers er ikke olja pumpbar med vanlige sugekanner etc. Det nytter ikke med vannvarmer da all olja ligger i bunnpanna uten noen sirkulasjon. Har du ikke mulighet til å først kjøre vannvarmeren slik at motoren har noenlunde varmt kjølevann, så tilkople sjøvann til sjøvannsinntaket/drevet(?) og kjøre motoren igang for å få olja sirkulert og oppvarmet? Det kreves ikke så lang tid når motoren allerede er varm før olja blir nok temperert til at den er pumpbar med sugekanna. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Hulda har (som vanlig?) det beste svaret. La det være! Om det ikke er noe ekstraordinært som vann eller andre unaturlige forurensinger i olja, spiller det ingen rolle om du skifter nå, eller til våren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Hadde det vært Hulda, ville jeg gitt blaffen og tatt oljeskiftet når båten er på vannet igjen. Akurat det har jeg bestemt meg for allerede i år . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 nomen skrev 3 minutter siden: Om det ikke er noe ekstraordinært som vann eller andre unaturlige forurensinger i olja, spiller det ingen rolle om du skifter nå, eller til våren. Her legger du inn en del forutsetninger som du ikke vet noe om og som er årsaken til at man bytter olje på høsten. Brukt smørolje kan inneholde både syrer og andre bestanddeler fra forbrenningsprosessen som gjør at det er uønsket å la den stå i 6-8 måneder i motoren. Det er årsaken til at man som en god vane på en fritidsbåt alltid bytter olje FØR vinterlagring, starter motor og sirkulerer den nye smørolja godt gjennom motoren før den parkeres. Men alle har sine metoder å ivareta sine verdier på. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 @Chiefengineer Jada, det kan visstnok være mye styggedom i "gammel" motorolje. Men nå er ihvertfall svolvelet vekk fra dieselen, og jeg mistenker TS for å ha en nokså ny motor i båten sin, og nyere motoren har renere forbrenning en gamle jernklumper. Dermed blir oljen mindre tilsmusset. Om TS itilegg kanskje har snaue 100 driftstimer på olja, og alt annet er "normalt" slik det er for de fleste, tør jeg påstå at dette høstskiftet vs. våren har lite og si. Særlig når det er snakk om en gang. Jeg er enig i at skifte før opplag er en god vane (gjør det selv) , da er det gjort, man har tross alt ny olje i motoren (fjerner den tvilen du sikter til) og man kan avdekke evt. andre feil som da kan bruke vinteren på å utbedre. Når det nå er snakk om å kjøre på med vifteovner, dieselvarmer og "styr", bare for å suge opp den oljeskvetten, da tror jeg at jeg hadde latt det være for denne gangen. TS er åpenbart ikke hissig på å starte motoren nå (ellers er jo det det enkleste for å får varme i olja), og da spiller det ihvertfall ingen rolle når oljen skiftes. Det hjelper jo ingenting med ny olje i bunnpanna, hvis man ikke kjører motoren en stund etterpå for å sirkulere den nye olja. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Vann i oljen kan være noe man kan ta i betraktning, likesom aggressive syrer. Forutsetningen er naturligvis at motoren må kjøres med så lav driftstemperatur at vann ikke fordamper. Det vil si at motoren ikke er forbrenningsmotor, men en slags dampmaskin. Jeg har tidligere kjøpt og satt i drift motorer som har vært lagret i årevis. Motorer fra Thule Airport på Grønlsnd til gamle lik fra Skrotkalle i Charlottenberg. Den gangen det var svovel- og andre syrer ute og gikk. Stort sett var gammel olje ikke problemet. Noen motorer fra Skrotkalle var dønn utslitt. Det er så. At en moderne motor med moderne motorolje etter 100 timers gange skal ta skade av å stå over vinteren har jeg aldri erfart. Motoren til Hulda får ny olje hver 100 timer, eller ett år. Omtrentelig. Så da blir det oljeskift til våren. På grunn av coronaen har Hulda nesten ikke rørt på seg i 2020. Egentlig burde motoren til Hulda, med V8'erens smale rådelagere og hydrauliske ventilløftere ha konket 10 ganger i løpet av de 20 årene motoren har sittet i båten. Det eneste som har konket så langt er varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Beste argumentet for å skifte om høsten er at det for de fleste av oss er mye travlere om våren enn om høsten! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hedwig Svart 5.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Jens_P skrev 16 minutter siden: Beste argumentet for å skifte om høsten er at det for de fleste av oss er mye travlere om våren enn om høsten! Godt poeng! Selv om denne høsten har vært kaos, minst 12-13 timers arbeidsdager og en valp i tillegg Takk for alle gode svar. Tipper nok at vi, som vanlig, følger Huldas råd. Forsøkte å være litt kreativ, men den gang ei. Ellers er det ikke så problematisk å få kjørt motor heller, så kanskje vi tar oss sammen. Motoren er en D2-55E fra 2008. Aldri sett tegn til en dråpe vann oljen, som ellers nesten ser ny ut etter årets bruk. Så det er neppe en stor fare å la motoren stå med oljen som er i nå Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Det er jo enn god vane å skifte olje før vinteren men det har jo ingen som helst betydning om man misser det et år eller to og venter til våren (som Hulda sier). Han har i det hele mye for seg den mannen Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Skjønner liksom ikke "problemet" her. Å bytte olje på en båtmor er jo ikke noen langvarig jobb akkurat. Og samtidig hadde det vært ok å vite hvor mange timer en fritidsbåt tusler i løpet av en sesong. De fleste av oss strever nok med å få på 50 timer i løpet av sesongen. Det finnes selvsagt unntak her og på dette forumet er det jo noen som til stadighet har driftsvarm motor ut fra reisebrev og fotos. Å bytte kald motorolje med vakuumpumpe er dødfødt så her kan det brukes en billig elektrisk 12 voltspumpe fra BT. Bruk en beholder som rommer mer enn oljemengden på motor. La denne pumpen surre og gå over natten så er oljen tømt neste morgen. Eller planlegg litt og ha tømmeutstyr klart ved opptak. Motorolje er varm i flere timer etter stans....pokker, nå må jeg bytte olje på bilen. Gått 29 tusen km på 3 år. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.