
nomen
Lars H. skrev 6 minutter siden:Den forsto jeg ikke. Hva er forskjellen på den varme oljen som rett etter varmkjøring suges opp fra bunnpannen og den som har blitt avkjølt og ligger der etter varmkjøring for en uke siden?
Tanken er nok at endel partikler da flyter rundt i oljen, og da suges med ut.
Mens om oljen er kald og har ligget i ro, synker partikelene til bunn, og blir kanskje ikke sugt med ut.
Jeg tror nok at dette er ett meget marginalt problem, særlig fordi de aller fleste av oss skifter ut nærmest ny olje hver høst . Dermed rekker jo aldri oljen å bli skikkelig møkkete.
I fjord hadde jeg nede bunnpannen på min motor fra 1985 med 3000 timer på telleren, den har alltid fått oljen sugd ut, ikke tappet.
Jeg fryktet at det lå ett tykkt belegg med møkk på bunn, men der ble jeg skuffet.
Kun ett tynt lag med litt mørkere olje var alt jeg behøvde å tørke bort.