Jump to content

Draco 3000 konvertere til fast aksling?


Cerberus

Recommended Posts

Mange ganger må jo bli å ta i. Det ble ikke solgt veldig mange skrog av den typen i Norge. Det er et planende skrog med to motorer plassert helt bak. Man må jo sette motoren i stikkabin om man skal få plass til fast aksling. 

Har sett en 2500 med fast aksling på finn en gang men den hadde lav toppfart ( ikke planende) og var bygget om til fiskebåt.

Draco laget en 2700 tricab med fast aksling og to stikkabiner men det er et helt annet skrog.

Kan ikke forstå at 3000 skroget kan være egnet til fast aksling. 

Link to post
Share on other sites

På Vallø ligger det en båt som ser ut som om den startet som en 3000 med drev. Er ikke sikker, men har den formen i forskip. 
 

Nå har den strake akslinger og en akterkabin hvor maskinrom en gang var. Trolig plassert i midtkabin som Grufolf tenker. 
 

kjenner ikke båten, men kan prøve å få bilder om det er interessant. Kanskje jeg finner et reg nr du kan søke på. 
 

 

mvh

 

Tor Arild 

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal eg ikkje sei at de var her i norge dette var gjort, har aldri kommet over en slik.  Men angående konvertering så er det jo ingen problemer med å ha motoren bak i motorrommet sjøl om en båt har fast aksling. Det er slett ikkje uvanlig. Èn motor - fast aksling burde vel kunne fungere bra det på desse båtene?  Ettersom eg forstår så planer de lett og har liten terskel. Det er sikkert meir arbeid enn det er verdt men hadde vært artig å sett kordan dette vart løyst.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 2 timer siden:

Nå skal eg ikkje sei at de var her i norge dette var gjort, har aldri kommet over en slik.  Men angående konvertering så er det jo ingen problemer med å ha motoren bak i motorrommet sjøl om en båt har fast aksling. Det er slett ikkje uvanlig. Èn motor - fast aksling burde vel kunne fungere bra det på desse båtene?  Ettersom eg forstår så planer de lett og har liten terskel. Det er sikkert meir arbeid enn det er verdt men hadde vært artig å sett kordan dette vart løyst.

Er vel ikke spesielt normalt å ha propell på fast aksling sittende langt bak båten.

Du må jo da kappe ut bunn, for å bygge om denne så du få plass til gir innvendig. Så må du bygge om så du får aksel ut i rette dybde. Men klart setter du inn en liten motor som fyller halvdelen av den gamle, så har du kanskje plass, om ellers du klare å vinkle den nok, noe jeg ikke har tro på. Men du får da også en fart som nok er nærme snekke kontra vanlig Draco hehe

Så kommer det kost på dette. Tja blir nok bra dyrt å bra mye timer. Å ikke noe du får igjen på noen måte ved salg.

 

Nok bedre å bruke penger på nytt drev, eller annen båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Heter ikke det Z gir? Motor bak, aksling forover, så et gir som kjører aksling bakover igjen og under motoren?

 

Mener å ha sett det flere ganger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

 

Cerberus skrev 3 minutter siden:

Nå tenker du svært smalt okkaby. V-gear og aksel uten kjøl er heilt normalt.

 

Men nå var heller ikkje det eg lurte på men om noen faktisk her sett en slik båt på nett eller noe et sted i et forum elns

boat-engines-inboard.jpg

Leveres en båt med dette oppsett, så er den normalt designet for dette.

Her snakker vi om båt som er designet for Drev.

Du må da i tillegg designe å bygge på et ror i tillegg, om ellers du vil ha mulighet for å svinge med båten:-)

Dette blir jævli mye ombygging.

Å samme hvordan du gjør det. Så vil du trenge mer plass i motorrommet om du bruker samme motor, siden gir må monteres.

Altså må du igang å endre totalt på båtens design. 

Så står ved min mening om å finne annen båt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja akkurat sånn. Men har funne opp kruttet for mange ganger før og orker ikkje tråkke opp veien fleire ganger så vil ha en ferdig løsning før eg begynner med noe slikt. Den som har gjort akkurat dette på spesifikk båt vil anagelig sitte på veldig matnyttig informasjon. Også var det dette med stor motor på gammelt drevdesign. Blir vel heller hardt liv for 290 typen og 300 hk eller meir

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...