Cerberus Startet 6.November.2020 Del på Facebook Startet 6.November.2020 (redigert) Har noen sett en Draco 3000 konvertert til fast aksling skal tru. Las noe såvidt en plass at det skulle ha blitt gjort mange ganger men har ikkje kommet over nåke videre beskrivelse eller detaljer eller faktiske eksempler. Redigert 6.November.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 Mange ganger må jo bli å ta i. Det ble ikke solgt veldig mange skrog av den typen i Norge. Det er et planende skrog med to motorer plassert helt bak. Man må jo sette motoren i stikkabin om man skal få plass til fast aksling. Har sett en 2500 med fast aksling på finn en gang men den hadde lav toppfart ( ikke planende) og var bygget om til fiskebåt. Draco laget en 2700 tricab med fast aksling og to stikkabiner men det er et helt annet skrog. Kan ikke forstå at 3000 skroget kan være egnet til fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 (redigert) På Vallø ligger det en båt som ser ut som om den startet som en 3000 med drev. Er ikke sikker, men har den formen i forskip. Nå har den strake akslinger og en akterkabin hvor maskinrom en gang var. Trolig plassert i midtkabin som Grufolf tenker. kjenner ikke båten, men kan prøve å få bilder om det er interessant. Kanskje jeg finner et reg nr du kan søke på. mvh Tor Arild Redigert 7.November.2020 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grufolf Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Om det er den som har ligget rundt om kring i Tønsberg siste årene så er det kun overbygget fra en 3000 satt oppå et annet skrog. Husker jeg riktig så har den båten slett skrog og ikke de "velkjente" Draco plankene.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Nå skal eg ikkje sei at de var her i norge dette var gjort, har aldri kommet over en slik. Men angående konvertering så er det jo ingen problemer med å ha motoren bak i motorrommet sjøl om en båt har fast aksling. Det er slett ikkje uvanlig. Èn motor - fast aksling burde vel kunne fungere bra det på desse båtene? Ettersom eg forstår så planer de lett og har liten terskel. Det er sikkert meir arbeid enn det er verdt men hadde vært artig å sett kordan dette vart løyst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Cerberus skrev for 2 timer siden: Nå skal eg ikkje sei at de var her i norge dette var gjort, har aldri kommet over en slik. Men angående konvertering så er det jo ingen problemer med å ha motoren bak i motorrommet sjøl om en båt har fast aksling. Det er slett ikkje uvanlig. Èn motor - fast aksling burde vel kunne fungere bra det på desse båtene? Ettersom eg forstår så planer de lett og har liten terskel. Det er sikkert meir arbeid enn det er verdt men hadde vært artig å sett kordan dette vart løyst. Er vel ikke spesielt normalt å ha propell på fast aksling sittende langt bak båten. Du må jo da kappe ut bunn, for å bygge om denne så du få plass til gir innvendig. Så må du bygge om så du får aksel ut i rette dybde. Men klart setter du inn en liten motor som fyller halvdelen av den gamle, så har du kanskje plass, om ellers du klare å vinkle den nok, noe jeg ikke har tro på. Men du får da også en fart som nok er nærme snekke kontra vanlig Draco hehe Så kommer det kost på dette. Tja blir nok bra dyrt å bra mye timer. Å ikke noe du får igjen på noen måte ved salg. Nok bedre å bruke penger på nytt drev, eller annen båt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Heter ikke det Z gir? Motor bak, aksling forover, så et gir som kjører aksling bakover igjen og under motoren? Mener å ha sett det flere ganger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Skal gå en tur forbi båten. Ligger på land ikke langt fra båtplassen min, og jeg husker ikke om skroget er rett eller planket. Men, tror nok vi tenker på samme båt. ingen problem med strak aksling og motor bak med bruk av v-gir. Aksling går da under motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Å hvor dybt får du da ut aksling/propell? Men kan self bygge på kjøl som aksling kan gå ut via, for tenker en Draco med drev er bra flat akter Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Et slikt prosjekt må jo være på linje med og bygge om en F16 til propellfly. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Bårdp skrev 7 minutter siden: Et slikt prosjekt må jo være på linje med og bygge om en F16 til propellfly. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Nå tenker du svært smalt okkaby. V-gear og aksel uten kjøl er heilt normalt. Men nå var heller ikkje det eg lurte på men om noen faktisk her sett en slik båt på nett eller noe et sted i et forum elns Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Cerberus skrev 3 minutter siden: Nå tenker du svært smalt okkaby. V-gear og aksel uten kjøl er heilt normalt. Men nå var heller ikkje det eg lurte på men om noen faktisk her sett en slik båt på nett eller noe et sted i et forum elns Leveres en båt med dette oppsett, så er den normalt designet for dette. Her snakker vi om båt som er designet for Drev. Du må da i tillegg designe å bygge på et ror i tillegg, om ellers du vil ha mulighet for å svinge med båten:-) Dette blir jævli mye ombygging. Å samme hvordan du gjør det. Så vil du trenge mer plass i motorrommet om du bruker samme motor, siden gir må monteres. Altså må du igang å endre totalt på båtens design. Så står ved min mening om å finne annen båt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Nå var det vel som sagt dette eg var ute etter å sjå kor blei. Eg veit det har vært gjort. Synsing hjelper meg lite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Denne er ombygd fra to motorer med drev, til aksling servogear, og Ford 2728t Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettersenmotor Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Er langt fra en umulig jobb dette. Her ser du feks en Halco 29 offshore som er bygd for drev som har v-gir og aksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 13.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2020 Ja akkurat sånn. Men har funne opp kruttet for mange ganger før og orker ikkje tråkke opp veien fleire ganger så vil ha en ferdig løsning før eg begynner med noe slikt. Den som har gjort akkurat dette på spesifikk båt vil anagelig sitte på veldig matnyttig informasjon. Også var det dette med stor motor på gammelt drevdesign. Blir vel heller hardt liv for 290 typen og 300 hk eller meir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Er det nåken som har eller har hatt en slik båt og har noen erfaringer å dele? Eller veit om for salg med ėn dieselmotor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.