dude
Jeg representerer en som har kjøpt en påhengsmotor i fjor sommer altså 2019. Dette ble opplyst om at var en såkalt overligger og jeg gikk da utfra at dette gjaldt fra året før. Det er ikke utarbeidet kontrakt, og det fremgår ikke fra faktura at dette er en gammel motor. Jeg var mellommann i kjøpet, og opplyste ikke min venn om dette med at den var overligger ettersom jeg altså trodde det var fra året før, og jeg jobbet/handlet der innimellom slik at jeg trodde ikke de ville lure meg. Trodde også at det var grunnen til at jeg fikk en "god pris" kanskje 10% avslag eller deromkring ble det vel nevnt.
Så viser det seg altså nå at motoren er produsert i 2015. Det opplyses fra forhandler at dette er helt greit siden garanti løper fra dato kjøpet er registrert. annenhåndsverdi avfeier de at de ikke har noe med å gjøre, sier at det ikke er relevant siden han sikkert ikke skal selge den nå.
Forhandleren, og importøren velger jeg foreløbig være anonymt frem til man ser om det kommer til en fornuftig løysing i saken. Vil opplyse dem om dette innlegget om det ikke blir løysing slik at de evt kan komme med innspill her. Så tenker spørsmålet er av generell karakter på dette tidspunktet. Skal oppdatere utfallet her her om det kommer til minnelighet, som ei rettesnor til andre.
Hva mener folket her inne bør være måten og gå fram på i en slik sak? Advokaten? Tenker da på både dette med garanti, siden denne forhandleren ikke driver salg fra importør, men selv kjøper motor fra denne for videresalg. Er man her prisgitt at dette firmaet eksisterer 5 år etter kjøpet eller kan man risikere at denne faller bort siden det nå er fem år siden de kjøpte den fra importør?
Og et ikke uvesentlig annet poeng at annenhåndsverdien vil vel være utfra produksjonsår? nå 5 år. Selv tenker jeg at i forhold til f,eks bil, hjelper det ikke å si at det er en fem år gammel bil, med spesifikasjoner derfra, men at den ikke er brukt mer enn ett år, slik at den kan sammenlignes prismessig ,med en som er ett år gammel.
Hva tenker dere et evt prisavslag bør være her? prosentvis pr år slik verditap vil være? Skal man da gå ut fra 2015 priser evt? og er det greit å si at det allerede er gitt rabatt selv om dette ikke fremgår noe sted? Eller tenker dere at det beste er å kreve ny motor/omgjort hele salget?
Håper på gode og fornuftige innspill.