dude
tar noen eksempler:
Tohatsu 9,8 2018 mod https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197695266 forlangende 12500 = ca 70% av
ny etter 2 år. denne stemmer bra med 25-15
Mercury 20. 2012 modell https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197570420 forlangende 10000 = ca 33% etter 8 år . denne stemmer bra med 20-15-10-10 osv.
mercury 50. 2015 mod https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197541455 forlangende 37000,- = ca 55% av ny pris, ca 12% årlig lineær reduksjon.
Er nok veldig stor forskjell i kvalitet og levetid på disse nye motorene kontra totaktsklossene fra f,eks yamaha, som koster like mye nå som da de var nye på nittitallet. dette skjer nok ikke med de nye.
satte kun inn disse eksemplene for å vise at bruktprisene kanskje ikke er så høye? man må også huske at disse har ikke den rette prisen siden de fortsatt ligger på finn uten å være solgt pr i dag. Så er det vinter, og markedet er nok labert, som trekker i andre retning mtp pris.
Hulda skriver at en motor ikke står seg i hel ved lagring, forutsatt ideelle forhold.. Det stemmer helt sikkert, men hva om en overligger har ligget i en fuktig sjøbod, gjerne nær sjøen? Man vet jo lite om livet til en overligger. Selv om, i mitt tilfelle er dette slett ikke en bekymring. vet at motoren har stått tørt og temperert hele liggeperioden. i original forpakning.
Men, jeg skal ikke mene noe om dette her. jeg ber om råd og innlegg, og skal respektere og ta det som kommer til etterretning.