dude
Mouche skrev for 4 timer siden:Enda godt det er avtalefrihet her i landet.
Den er vel ganske innskrenket om man forsøker å avtale seg vekk fra noe som er urimelig. Bare for å ha sagt det, her er INGEN relevans til denne tråden forøvrig. Det påberopes meg ikke å ha direkte blitt "avtalt rundt lillefingeren" jeg spør mer på generelt vilkår hva som er sedvane ved kjøp av overliggere, for om mulig å høre om dette kan faes til i mitt tilfelle i ettertid. ellers tar jeg kjøpet på mi kappe slik det ble. "Konklusjonen min i tråden her lenger oppe er mer generell for meg.
Forbrukerkjøpsloven f, eks. etttersom jeg har lest den, er det nok at tingen, eller dens tilstand ikke er
som forventet før man kan sette i verk tiltak som forbruker, uansett hva som er "avtalt" av selger.
det er vel mer bevis for dette enn selve loven man kan dra nytte av i praksis. Her må det sies at Worses svar i denne tråden er meget utfyllende og bør leses nøye. det kan være stor forskjell på at man kan ha rett, til at man faktisk får rett.
Bustadoppføringslova, en annen lov jeg kjenner litt. få, om noen lover går vel lenger i å beskytte forbruker.
her er full avtalefrihet, men kun til å inngå avtaler til gunst for forbruker .Rett og slett. så Mouche har sitt ord litt i behold kanskje.
"Loven skal hindre at forbrukeren får dårlige avtaler og gir derfor bestemmelser om hva det er tillatt å avtale. Det skal ikke være mulig å avtale eller gjøre gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukerne enn det som følger av lovens bestemmelser. Hvis forbrukeren inngår avtale som er i strid med loven, vil ikke de lovstridige avtalevilkårene være bindende"