Jump to content

Edit History

dude

dude

Olepo skrev 45 minutter siden:

Dette handler vel egentlig mye om hvordan man oppfatter begrepet overligger, i mitt hode er det ikke en selvfølge at det gjelder fjorårets modell.

Tror nok du må satse på goodwill fra forhandler hvis du skal få ytterligere kompensasjon, men allids verdt et forsøk. Kanskje du kan få noe rabatt på service eller servicedeler f.eks. Antar at du har vært i kontakt med forhandler og informert om at du er skuffet/misfornøyd??

Uansett er det kjedelig å føle seg lurt etter et kjøp, spesielt hvis man i utgangspunktet hadde et tillitsforhold til selgeren, (Det siste bør man vel i alle tilfeller unngå:wink:).

I mine øyne, og i min verden, er en overligger noe som ikke ble solgt sist sesong. Egentlig mer uavhengig av selve produksjonsåret. om det derimot er en overligger fra forrige modell/utgave, vil jeg kalle det nettopp det. Altså en motor fra forrige modell. Egentlig er produksjonsår her ikke like vesentlig som på blant annet bil. der hører man jo om tidlige modeller av neste utgave og sene utgaver av forrige. likevel, er det førstegangs registrering som definerer årsmodell i juridisk term etter som jeg har forstått. Men tror ikke at i ytterste konsekvens at noen mener at en bmw x5 f, eks (siden jeg skrur på en slik nå.) er likegyldig i forhold til pris og årsutgave, annenhåndsverdi osv.. kun utfra førstegangs registrering selv om navnet på bilen er likt fra 1998 og frem til i dag. Jeg har bl, a en 2004 modell, den ville fortsatt hatt den samme drittgirkassa fra GM om man venta til 2006 med å registrere den.  Og Ja, jeg vet, at en dag blir det slik at en slik bil, som aldri har vært brukt, vil kunne være langt høyere priset enn nyere brukte modeller. :-) men vi er ikke heeelt der i denne tråden.

La oss tenke oss at forrige modell hadde forgasser, og den nye typen kom med direkte innsprøytning. det er en mye større forskjell enn om motoren er laget i 2015 eller 2018. for å forklare litt problemstilling i forståelige termer. Så kan man alltids spinne videre på at noen vil heller ha forgasser enn innsprøytning. stoler ikke på datateknologi osv osv :-)  Noen liker mora, og andre liker datteren, så er der andre igjen, som kanskje foretrekker onkelen?

At man må satse på goodwill er vel kanskje det nærmeste man kommer kvalifisert gjetning her. Ikke minst med uttalelsen fra en person som worse, som nok sitter på betydelig erfaring med at fru Justitia er blind, men i noen tilfeller også kan være døv? Utfall i en slik sak kan aldri helt spåes på forhånd. jeg vet, men stor sikkerhet, at selv drevne advokater, har tapt saker de var brennsikker på å vinne på forhånd, og også har vunnet saker med mer tvilsomt utfall som utgangspunkt.

Å føle seg lurt er aldri kjekt, men det er mange grader av hvor lurt man føler seg. på min skala er det neppe mer enn en 3/10 eller såder. i denne saken. Jeg innehar betydelig teknisk kompetanse, og kjente litt il motorene, så burde egentlig være mer flau over å ikke se at der var forskjell på modellene. Her er vi nok på en god 8/10. Men grunnen med å dra i gang denne tråde er mer for å vise veien videre til min venn nå. Da veier uttalelser fra mange kloke båtfolk tungt slik jeg ser det. 

Tillitsforhold, kan man kanskje på generell basis ikke ha til noen? ikke blande business og pleasure osv.  Men blir fryktelig travelt og kjedelig da, om man skal gå rundt med utgangspunkt om at alle vil bøffe seg.. da er det bedre i mine øyne og ha gått på noen smaller. med integriteten i behold som jeg pleier å si. Som et plaster på såret.

dude

dude

Olepo skrev 44 minutter siden:

Dette handler vel egentlig mye om hvordan man oppfatter begrepet overligger, i mitt hode er det ikke en selvfølge at det gjelder fjorårets modell.

Tror nok du må satse på goodwill fra forhandler hvis du skal få ytterligere kompensasjon, men allids verdt et forsøk. Kanskje du kan få noe rabatt på service eller servicedeler f.eks. Antar at du har vært i kontakt med forhandler og informert om at du er skuffet/misfornøyd??

Uansett er det kjedelig å føle seg lurt etter et kjøp, spesielt hvis man i utgangspunktet hadde et tillitsforhold til selgeren, (Det siste bør man vel i alle tilfeller unngå:wink:).

I mine øyne, og i min verden, er en overligger noe som ikke ble solgt sist sesong. Egentlig mer uavhengig av selve produksjonsåret. om det derimot er en overligger fra forrige modell/utgave, vil jeg kalle det nettopp det. Altså en motor fra forrige modell. Egentlig er produksjonsår her ikke like vesentlig som på blant annet bil. der hører man jo om tidlige modeller av neste utgave og sene utgaver av forrige. likevel, er det førstegangs registrering som definerer årsmodell i juridisk term etter som jeg har forstått. Men tror ikke at i ytterste konsekvens at noen mener at en bmw x5 f, eks (siden jeg skrur på en slik nå.) er likegyldig i forhold til pris og årsutgave, annenhåndsverdi osv.. kun utfra førstegangs registrering selv om navnet på bilen er likt fra 1999 og frem til i dag. Jeg har en 2004 modell, den ville fortsatt hatt den samme drittgirkassa fra GM om man venta til 2006 med å registrere den.  Og Ja, jeg vet, at en dag blir det slik at en slik bil, som aldri har vært brukt, vil kunne være langt høyere priset enn nyere brukte modeller. :-) men vi er ikke heeelt der i denne tråden.

La oss tenke oss at forrige modell hadde forgasser, og den nye typen kom med direkte innsprøytning. det er en mye større forskjell enn om motoren er laget i 2015 eller 2018. for å forklare litt problemstilling i forståelige termer. Så kan man alltids spinne videre på at noen vil heller ha forgasser enn innsprøytning. stoler ikke på datateknologi osv osv :-)  Noen liker mora, og andre liker datteren, så er der andre igjen, som kanskje foretrekker onkelen?

At man må satse på goodwill er vel kanskje det nærmeste man kommer kvalifisert gjetning her. Ikke minst med uttalelsen fra en person som worse, som nok sitter på betydelig erfaring med at fru Justitia er blind, men i noen tilfeller også kan være døv? Utfall i en slik sak kan aldri helt spåes på forhånd. jeg vet, men stor sikkerhet, at selv drevne advokater, har tapt saker de var brennsikker på å vinne på forhånd, og også har vunnet saker med mer tvilsomt utfall som utgangspunkt.

Å føle seg lurt er aldri kjekt, men det er mange grader av hvor lurt man føler seg. på min skala er det neppe mer enn en 3/10 eller såder. i denne saken. Jeg innehar betydelig teknisk kompetanse, og kjente litt il motorene, så burde egentlig være mer flau over å ikke se at der var forskjell på modellene. Her er vi nok på en god 8/10. Men grunnen med å dra i gang denne tråde er mer for å vise veien videre til min venn nå. Da veier uttalelser fra mange kloke båtfolk tungt slik jeg ser det. 

Tillitsforhold, kan man kanskje på generell basis ikke ha til noen? ikke blande business og pleasure osv.  Men blir fryktelig travelt og kjedelig da, om man skal gå rundt med utgangspunkt om at alle vil bøffe seg.. da er det bedre i mine øyne og ha gått på noen smaller. med integriteten i behold som jeg pleier å si. Som et plaster på såret.

dude

dude

Olepo skrev 6 minutter siden:

I mine øyne, og i min verden, er en overligger noe som ikke ble solgt sist sesong. Egentlig mer uavhengig av selve produksjonsåret. om det derimot er en overligger fra forrige modell/utgave, vil jeg kalle det nettopp det. Altså en motor fra forrige modell. Egentlig er produksjonsår her ikke like vesentlig som på blant annet bil. der hører man jo om tidlige modeller av neste utgave og sene utgaver av forrige. likevel, er det førstegangs registrering som definerer årsmodell i juridisk term etter som jeg har forstått. Men tror ikke at i ytterste konsekvens at noen mener at en bmw x5 f, eks (siden jeg skrur på en slik nå.) er likegyldig i forhold til pris og årsutgave, annenhåndsverdi osv.. kun utfra førstegangs registrering selv om navnet på bilen er likt fra 1999 og frem til i dag. Jeg har en 2004 modell, den ville fortsatt hatt den samme drittgirkassa fra GM om man venta til 2006 med å registrere den.  Og Ja, jeg vet, at en dag blir det slik at en slik bil, som aldri har vært brukt, vil kunne være langt høyere enn nye modeller. :-) men vi er ikke heeelt der i denne tråden.

• Create New...