dude
Hulda skrev On 11.11.2020 at 17.15:Bildekk ligger vel litt langt fra motorer. Bortsett fra det. All faginstans hevder at bildekk er ferskvare.
Verden vil fremdeles bedras. Jeg vil vel hevde at bildekk i større grad går på brukers- og andres sikkerhet enn motorer.
Slett ikke uenig i at "i større grad" er dekk i større grad/flere tilfeller går på brukers sikkerhet enn motorer Når det er sagt
om man trekker den i lengste konsekvens skal man også stole på motorer. Selv har jeg ofte kjørt med minst 10 år gamle dekk, ligger som regel langt langt over det som gjelder for folk flest mtp kjørelengde/måte som belastning og behov for gode dekk, men kan med handa på hjertet si at det har aldri kommet til så små marginer at det til slutt var dekkene som trengte å redde meg. Da måtte jeg bryte alt av grenser både med tanke på lover og regler som sunn fornuft. Tror nok dette med utgått på dato er et ikketema om man kjører slik man skal, holder avstand osv.
Jeg kom i alvorlig havsnød i sommer. da motor stoppet. (ikke den motoren denne tråden handler om) Var stiv kuling, og berg som nærmeste "havn". ikke særlig trygt. Var derfor glad da jeg fikk "ankerfeste" til slutt, noen meter fra land. Og kanskje mer happy da redningsskøyta henta meg så jeg slapp å ta inn ti nye meter hver gang kaffedreggen slapp taket. For øvrig et håpløst hjelpemiddel jeg tilrår folk å kvitte seg med.
Så kan man kanskje spørre om sammenhengen med dekk? Joda, det viste seg da at det var impelleren som hadde sluppet fra bosset sitt så den pumpet litt, der kom kjølevann, men ikke nok til å hindre at motoren gikk varm ved belastning, med følge at den stoppa til slutt. Gummien sin skyld? tja kanskje mest vulkaniseringen? eller er det slik at den bare var gammal? Den hadde også stått seg, om ikke i hel, så til samme assymetriske form som impellerhuset i form av bøyde vinger. derfor?
Når dette med lagring og forringelse ble tatt opp tidligere i tråden blåste noen av at der var noen forringelse på motoren det skrives om. Da kan man spørre seg, er det slik at impeller burde være skiftet som et minimum på denne, siden den er av gummi, og at gummi bare varer i fire år? Eller gjelder det bare bildekk? Dumt da kanskje at den mest kritiske gummien har kortest levetid.