Jump to content

Garmin viser feil hastighet - hva kan gjøres?

tom Cognac

Recommended Posts

Pettersenmotor skrev for 18 timer siden:

Sjekket under innstillinger, enheter, egendefinert hva som er satt opp? Kan jo ikke stå på knop men km/t. 

Det er det som er det rare, - den står på knop :crazy:

Erik skrev for 8 timer siden:

Hvis den viser rett posisjon hele tiden, så kan den ikke ta feil av farten, så da er det nok bare oppgitt i en annen enhet enn den du vilha, som er knop. 

Det er det som er det rare, - den står på knop :crazy:

Olevine skrev for 5 timer siden:

Det virker litt rart uansett. Hvis farten vises dobbelt, så stemmer det dårlig med at det vises i en annen enhet. Om farten er 10 knop og plotteren viser hastighet i km/t, så skulle den vist 18,5. Men hvis det ikke er nøyaktig, bare omtrent dobbelt av riktig hastighet, så kan det godt være dette som er årsaken.

Det var en bærbar gps min kompis hadde med på en prøvetur vi tok (båten er nå i opplag)! Jeg kjøpte båten på land i fjor høst og fikk ikke prøvet den på sjøen før egen sjøsetting nå i sommer. Da viste den hastighet i km/t og dybde i fot. Dette ville ikke jeg ha. Jeg ville ha hastighet i knop og dybde i meter. En båtvenn i marinaen som kan mer om båtelektronikk en det jeg kan gjorde om på hastighet og dybde. Nå skal gps'en vise hastighet i knop (det står "ktn" så vidt jeg husker i feltet for hastighet, eller var det "knt"?), men dybden vises nå korrekt i meter - som jeg er godt fornøyd med. Om hvorfor den viser dobbel hastighet.........................................ikke spør meg :nonod:  

jeg tørker ut på land....!

Garmin er slik at du velger metriske enheter så får du dybde, avstander og fart i meter, kilometer og kilometer i timen.

Velger du nautisk får du nautiske mil, fot og knop ++. Vi nordmenn blander og surrer med  disse to systemene av en eller annen grunn så garmin har et valg som heter egendefinert. Da kan du sette hver enkelt data i egen måleenhet. Vi ønsker f.eks å ha dybde i meter og ikke fot, men fart i knop og ikke kilometer per time. Samtidig ønsker vi lange lengder i nautiske mil, men korte lengder i meter og ikke fot. Går du inn på oppsett av enheter finner du at du kan velge egendefinert for å å sette for hver enkelt datatype du kan vise. Mener Garmin bruker forkortelsen kt for knots og kh for kilometer per hour. Ville absolutt sjekket opp i det!

Enhetsinnstillinger

Velg Innstillinger > Enheter.

Systemenheter

Angir enhetsformat for enheten.

Snekkefart skrev for 8 timer siden:

Garmin er slik at du velger metriske enheter så får du dybde, avstander og fart i meter, kilometer og kilometer i timen.

Velger du nautisk får du nautiske mil, fot og knop ++. Vi nordmenn blander og surrer med  disse to systemene av en eller annen grunn så garmin har et valg som heter egendefinert. Da kan du sette hver enkelt data i egen måleenhet. Vi ønsker f.eks å ha dybde i meter og ikke fot, men fart i knop og ikke kilometer per time. Samtidig ønsker vi lange lengder i nautiske mil, men korte lengder i meter og ikke fot. Går du inn på oppsett av enheter finner du at du kan velge egendefinert for å å sette for hver enkelt datatype du kan vise. Mener Garmin bruker forkortelsen kt for knots og kh for kilometer per hour. Ville absolutt sjekket opp i det!

:thumbsup: Takker :smiley: dette var til god hjelp, det skal jeg gjøre :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...