tom Cognac Startet 9.November.2020 Link til dette innlegget Startet 9.November.2020 I båten min sitter det en Garmin (se bildet). Jeg har fått kontrollert farten den viser opp mot en annen gps fordi jeg "følte" at vist hastighet var noe i overkant av hva som burde være riktig. Min Garmin viser konsekvent det dobbelte av riktig hastighet. Er det noen som vet hvordan jeg kan få fikset dette? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Pettersenmotor Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Sjekket under innstillinger, enheter, egendefinert hva som er satt opp? Kan jo ikke stå på knop men km/t. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Er nok så enkelt som nevnt over ja. Hvis den viser rett posisjon hele tiden, så kan den ikke ta feil av farten, så da er det nok bare oppgitt i en annen enhet enn den du vilha, som er knop. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Olevine Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Det virker litt rart uansett. Hvis farten vises dobbelt, så stemmer det dårlig med at det vises i en annen enhet. Om farten er 10 knop og plotteren viser hastighet i km/t, så skulle den vist 18,5. Men hvis det ikke er nøyaktig, bare omtrent dobbelt av riktig hastighet, så kan det godt være dette som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 10.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Pettersenmotor skrev for 18 timer siden: Sjekket under innstillinger, enheter, egendefinert hva som er satt opp? Kan jo ikke stå på knop men km/t. Det er det som er det rare, - den står på knop Erik skrev for 8 timer siden: Hvis den viser rett posisjon hele tiden, så kan den ikke ta feil av farten, så da er det nok bare oppgitt i en annen enhet enn den du vilha, som er knop. Det er det som er det rare, - den står på knop Olevine skrev for 5 timer siden: Det virker litt rart uansett. Hvis farten vises dobbelt, så stemmer det dårlig med at det vises i en annen enhet. Om farten er 10 knop og plotteren viser hastighet i km/t, så skulle den vist 18,5. Men hvis det ikke er nøyaktig, bare omtrent dobbelt av riktig hastighet, så kan det godt være dette som er årsaken. Det var en bærbar gps min kompis hadde med på en prøvetur vi tok (båten er nå i opplag)! Jeg kjøpte båten på land i fjor høst og fikk ikke prøvet den på sjøen før egen sjøsetting nå i sommer. Da viste den hastighet i km/t og dybde i fot. Dette ville ikke jeg ha. Jeg ville ha hastighet i knop og dybde i meter. En båtvenn i marinaen som kan mer om båtelektronikk en det jeg kan gjorde om på hastighet og dybde. Nå skal gps'en vise hastighet i knop (det står "ktn" så vidt jeg husker i feltet for hastighet, eller var det "knt"?), men dybden vises nå korrekt i meter - som jeg er godt fornøyd med. Om hvorfor den viser dobbel hastighet.........................................ikke spør meg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Sikker på at det ikke er 'kmt'. Det bør være umulig å få en så hjernedød greie til å vise noe annet enn hva den blir bedt om å vise. Særlig når den greier å vise kurs, som bekrefter at den plukker opp GPS. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Last siste software og kjør en full reset. Vil bli svært overrasket om det fortsatt er problemer etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 10.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 abbor skrev 41 minutter siden: ast siste software og kjør en full reset. Vil bli svært overrasket om det fortsatt er problemer etter dette. Det skulle jeg gjerne gjort, men dessverre vet jeg ikke hvordan Har du noe tips? Takker. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Første tips er å laste ned den gratise bruksanvisningen fra internet. Så er det bare å følge den. Vanligvis veldig informative saker. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Lett å gjøre dette på Garmin, jeg gjorde det påen 721 som jeg solgte i forrige høst, og har gjort det i sommer på Garminen som jeg har i bobilen. Alt står godt beskrevet på sidene til Garmin. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Snekkefart Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Garmin er slik at du velger metriske enheter så får du dybde, avstander og fart i meter, kilometer og kilometer i timen. Velger du nautisk får du nautiske mil, fot og knop ++. Vi nordmenn blander og surrer med disse to systemene av en eller annen grunn så garmin har et valg som heter egendefinert. Da kan du sette hver enkelt data i egen måleenhet. Vi ønsker f.eks å ha dybde i meter og ikke fot, men fart i knop og ikke kilometer per time. Samtidig ønsker vi lange lengder i nautiske mil, men korte lengder i meter og ikke fot. Går du inn på oppsett av enheter finner du at du kan velge egendefinert for å å sette for hver enkelt datatype du kan vise. Mener Garmin bruker forkortelsen kt for knots og kh for kilometer per hour. Ville absolutt sjekket opp i det! Enhetsinnstillinger Velg Innstillinger > Enheter. Systemenheter Angir enhetsformat for enheten. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Snekkefart skrev for 8 timer siden: Garmin er slik at du velger metriske enheter så får du dybde, avstander og fart i meter, kilometer og kilometer i timen. Velger du nautisk får du nautiske mil, fot og knop ++. Vi nordmenn blander og surrer med disse to systemene av en eller annen grunn så garmin har et valg som heter egendefinert. Da kan du sette hver enkelt data i egen måleenhet. Vi ønsker f.eks å ha dybde i meter og ikke fot, men fart i knop og ikke kilometer per time. Samtidig ønsker vi lange lengder i nautiske mil, men korte lengder i meter og ikke fot. Går du inn på oppsett av enheter finner du at du kan velge egendefinert for å å sette for hver enkelt datatype du kan vise. Mener Garmin bruker forkortelsen kt for knots og kh for kilometer per hour. Ville absolutt sjekket opp i det! Takker dette var til god hjelp, det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 På min 10 år gamle 4012 har jeg stilt fart til knop, avstand til nautiske mil, dybde til meter og justert dybden fra vannlinjen, temperatur til celsius. Helt uproblematisk. Litt knot med temperatur og dybde. Garmin resonerer litt annerledes enn meg når det gjelder pluss og minus. Alle nyere modeller gjør sikkert alt dette enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Bare en dum dobbeltsjekk: Du er sikker på at den viser gps- fart og ikke f.eks. fart fra en føler? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Havelle skrev 18 minutter siden: ikke f.eks. fart fra en føler? Ja, er nok det Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.