Jump to content

Ardic 432dl test og feilsøking


Anchorman

Recommended Posts

Hei

 

Vi har en slik varmer i vår båt. Den fungerer delvis, men om den kjører på full spiker løser overopphetingssensoren ut. Kjøres den på halv hastighet ruser den ned turtallet ved jevne mellomrom, og sender samtidig ut en solid hvit røyksky til alle båtnaboer sin store "fornøyelse". Varmeren suger diesel rett fra tank ombord. Røropplegget på varmluft er ø 65 mm. 

 

Etter at båten kom på land tok jeg med varmeren hjem for service. Jeg koblet opp batteri, kontrollboks og ei kanne med fritidsparafin før jeg fyrte opp. Varmeren gikk da prikkfritt på full spiker i 1 time uten noen form for eksossky. Da var det ingen luft- eller eksosslanger koblet til.

Så basert på testen heller det mot at varmeren i seg selv er ok, og at opplegget i båten er problemet. Her mistenker jeg flere kilder. Noen med erfaringer fra dette? 

 

1) Dårlig dieseltilførsel ombord eller er det rett og slett bedre forbrenning med fritidsparafin? Jeg kan lage en egen tank for parafin ombord evt. 

 

2) Eksos utløp fra varmer ombord går rett i et 90 grader bend, men er innafor maks lengde ihht. manual. Kan dette allikevel føre til at det blir for varmt i enhet ved full hastighet om varmetransporten ut i røret er dårlig? 

 

3) Varmluft utløp går også rett i et 90 grader bend, men er innafor maks lengde ihht. manual. Kan dette allikevel føre til at det blir for varmt i enhet ved full hastighet om varmetransporten ut i røret er dårlig? 

 

4) Eksosutløp og luftinnsug til forbrenningen i varmeren er montert rett ved siden av hverandre i skutesiden. Kan varmeren suge inn eksos som fører til at den nesten kveles, og problemet med den store hvite røykskyen oppstår?

 

5) Kan vakkel på f.eks flammevakt gi slike symptomer? 

Link to post
  • 4 måneder senere...

Løfter denne igjen. Har nå testet ombord. Samme problem med hvit røyksky innimellom. Hører at dieselpumpa tikker jevnt og trutt hele tiden. Hvit røyk tyder vel på manglende forbrenning? Siden varmer er montert lavere enn dieseltank lurer jeg på om den rett og slett kan få for mye diesel, og at det er problemet. Noen erfaringer/tanker rundt den teorien? 

 

På forhånd takk! 

Redigert av Anchorman (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...