Karlsenkystfiske Startet 11.November.2020 Link til dette innlegget Startet 11.November.2020 Ønsker meg skikkelige bauglys for å bøyer og diverse, nå i mørketida. Har imidlertid ikke råd til Luminell eller polarlight, så løsningen ble å slå til på to rimelige arbeidslys av typen Bullpro med 120W effekt. Disse skal ha en lysvinkel på 60 grader, noe jeg anter er ganske bredt. Tenker at jeg får mest ut av dem hvis jeg plasserer dem et stykke oppe i mastra. Noen som har erfaring med slike og kan gi et anslag på hvor lang plate jeg må sette under dem for å unngå at lyset slår ned i bakken og blender meg i styrhuset? Alternativ 2 er å plassere dem helt fremme på rekka. Men da vil vel dem vel kanskje ikke lyse like langt? Merket de to alternativene med rødt. Later til å være et solid hus! Lover godt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Stilig lampe til hyggelig pris! Tror ikke du vinner så mye på å ha lyset i masten. Dessuten, selv med skjerming, er det så lett å plukke strølys fra rigg og dekk. Jeg ville vurdert plassering på pullpit (rekka i baugen). Så sant den kan stå der uten å drukne, hekte seg opp eller smelle i kaia. Vår lokale reketråler har slikt lys i riggen. Han har fått sveiset en boks i alu. der lampen er monter inni. Dessuten har han to 1000-metere i baugen. Han er fornøyd med opplegget. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.November.2020 Link til dette innlegget Svart 11.November.2020 Hvis du vil unngå å lyse opp regn og snøfokk rett foran vinduene er du avhengig av en god skjerm under lysene. Linjen mellom toppen av lykta og framkant av skjermen må havne godt over rekka i baugen. Vi har lignende på dykkerbåten - 2x18 watt med mer samlet stråle. Etter litt "forskning" valgte jeg å sette de bakerst på taket og lakke takluka sort. Nå lyser ikke lysene på snø ol som er nærmere enn 20-30 meter fra båten i synslinjen fra førerplass. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Karlsenkystfiske Svart 15.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 mons skrev On 11.11.2020 at 20.52: Etter litt "forskning" valgte jeg å sette de bakerst på taket og lakke takluka sort. Nå lyser ikke lysene på snø ol som er nærmere enn 20-30 meter fra båten i synslinjen fra førerplass. Ta bilde da! vet du lysvinkelen på dem? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Du ser de bak på taket i denne filmen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Min står på pullpit helt i front på min 16". Blir aldri blendet. Ikke strølys på dekk. Lyset kommer rett fra "øyehøyde" og mot bøyer, der lyset reflekteres. Nå har ikke jeg mast, men liker min løsning. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.November.2020 Link til dette innlegget Svart 15.November.2020 Lurer på hvordan spredningen er på disse? Har du testet det? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 TrikkerN Lønning skrev On 15.11.2020 at 23.44: Lurer på hvordan spredningen er på disse? Har du testet det? Du skal få se når jeg har montert dem. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Med litt is på seg. Bilde av lyset i mørket glemte jeg å ta, og nå begynner det å bli lite mørke igjen her oppe :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.