Jump to content

Sikringsrekke med LED-indikator for defekt sikring. Hvordan virker den?

Lazyjack

Recommended Posts

Popeye70 skrev 2 minutter siden:

LED-kretsen går i parallell med sikringens «hovedleder», men når sikringen er OK er voltreduksjonen over LED’ens krets så stort at LED’en ikke lyser. Hvis sikringen går vil all strøm gå via LED’ens krets, og LED’en vil lyse.

Takk, skjønner. Men den strømmen som går via diodekretsen når sikringen er gått er vel da svært begrenset regner jeg med?
Det rare er at når jeg tok ut en sikring så lyste det ingen diode, men det er kanskje en slags kontakt der som registrerer at sikringen sitter på plass men er gåen... :confused:

1 hour ago, Lazyjack said:

Takk, skjønner. Men den strømmen som går via diodekretsen når sikringen er gått er vel da svært begrenset regner jeg med?
Det rare er at når jeg tok ut en sikring så lyste det ingen diode, men det er kanskje en slags kontakt der som registrerer at sikringen sitter på plass men er gåen... :confused:

Jeg har ikke sjekket, men antar at lederen i LED-kretsen er såpass tynn at du akkurat får gjennom nok spenning til å få LED'en til å lyse når sikringen har gått...? Det er sikkert andre som kjenner dette bedre enn meg - jeg kan bare den generelle teorien bak dette.

Jeg tipper sikringen må stå på plass for at det skal gå strøm gjennom LED-kretsen. Hvis ikke vil jo alle tomme plasser i sikringsholderen lyse opp, og det vil man jo ikke.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Slike små LED trenger rundt 20mA for å gi lys, så det sitter nok en slik diode med en liten ¼ watt seriemotstand på rundt 600ohm parallelt med sikringen. Denne løsningen vil gi lys i LED'n om sikringen ryker.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har koblet noe lignende en gang, der måtte hovedstrømmen fra batteri,  både pluss og minus kobles på respektive klemmer med ringkabelsko på endene.

Minus hadde direkte kobling ut på de mindre klemmene, pluss ved sine sikringer. 

Med bare diode i paralell lyser det kun ved røket sikring og belastning påkoblet,  men hvis kretsene er mer avanserte lyser det også selv om det ikke er belastning på. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...