Lazyjack Startet 11.November.2020 Del på Facebook Startet 11.November.2020 Har kjøpt en slik og installert i båten. LED-indikatorene skal vise om sikring er defekt. Jeg kan ikke se at det fungerer og lurer på hvordan det er tenkt å fungere når det kun er +12V som er ført frem til panelet? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 LED-kretsen går i parallell med sikringens «hovedleder», men når sikringen er OK er voltreduksjonen over LED’ens krets så stort at LED’en ikke lyser. Hvis sikringen går vil all strøm gå via LED’ens krets, og LED’en vil lyse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 Popeye70 skrev 2 minutter siden: LED-kretsen går i parallell med sikringens «hovedleder», men når sikringen er OK er voltreduksjonen over LED’ens krets så stort at LED’en ikke lyser. Hvis sikringen går vil all strøm gå via LED’ens krets, og LED’en vil lyse. Takk, skjønner. Men den strømmen som går via diodekretsen når sikringen er gått er vel da svært begrenset regner jeg med? Det rare er at når jeg tok ut en sikring så lyste det ingen diode, men det er kanskje en slags kontakt der som registrerer at sikringen sitter på plass men er gåen... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 1 hour ago, Lazyjack said: Takk, skjønner. Men den strømmen som går via diodekretsen når sikringen er gått er vel da svært begrenset regner jeg med? Det rare er at når jeg tok ut en sikring så lyste det ingen diode, men det er kanskje en slags kontakt der som registrerer at sikringen sitter på plass men er gåen... Jeg har ikke sjekket, men antar at lederen i LED-kretsen er såpass tynn at du akkurat får gjennom nok spenning til å få LED'en til å lyse når sikringen har gått...? Det er sikkert andre som kjenner dette bedre enn meg - jeg kan bare den generelle teorien bak dette. Jeg tipper sikringen må stå på plass for at det skal gå strøm gjennom LED-kretsen. Hvis ikke vil jo alle tomme plasser i sikringsholderen lyse opp, og det vil man jo ikke. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) Slike små LED trenger rundt 20mA for å gi lys, så det sitter nok en slik diode med en liten ¼ watt seriemotstand på rundt 600ohm parallelt med sikringen. Denne løsningen vil gi lys i LED'n om sikringen ryker. Redigert 11.November.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Sikringsboksen har iflg beskrivelsen negativ koblingsskinne. Da er det kanskje meningen at det også skal kobles til minus? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Men LED og motstand koblet til minus etter sikringen, vil LED'n lyse når sikringen er OK og slukke om sikringen ryker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) Brigg skrev 25 minutter siden: Sikringsboksen har iflg beskrivelsen negativ koblingsskinne. Da er det kanskje meningen at det også skal kobles til minus? Oj, det så jeg ikke før nå. Den skal altså koples til minus også for at diodene skal fungere. Redigert 11.November.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Å ha sikringene på minussiden er høyst uvanlig. Det har i hvert fall ikke jeg vært borti. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) Lars H. skrev 1 minutt siden: Å ha sikringene på minussiden er høyst uvanlig. Det har i hvert fall ikke jeg vært borti. Editerte siste innlegget mitt etter å ha koplet inn hodet 🙄 Redigert 11.November.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Hvis det er som antatt at lysdiode sitter i paralell med sikring er du avhengig av at forbrukere er tilkoblet og trekker strøm. Hvis ikke går det ikke strøm i kretsen som kan drive lysdioden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Imsteren Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Har koblet noe lignende en gang, der måtte hovedstrømmen fra batteri, både pluss og minus kobles på respektive klemmer med ringkabelsko på endene. Minus hadde direkte kobling ut på de mindre klemmene, pluss ved sine sikringer. Med bare diode i paralell lyser det kun ved røket sikring og belastning påkoblet, men hvis kretsene er mer avanserte lyser det også selv om det ikke er belastning på. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Når jeg monterte tilsvarende fra biltema lurte jeg også på hvordan det virket,fikk ikke lys i led'ene før en forbruker ble tilkoblet feks et lys,nå tenner led'en hvis sikringen går/bli tatt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Her tre måter å koble LED ifb. en sikring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.