sirtroen Startet 11.November.2020 Del på Facebook Startet 11.November.2020 Hei! Jeg har en VP MD2B med vanlig generator som ladet dårlig på det ene batteriet (13,5V) og ingenting på det andre batteriet mitt. Tok av herligheten i dag og inspiserte. Så vidt jeg kan se er generatoren av merket S.E.V. Marchal A 14/35. Ser ikke ut til at det er børster som kan byttes på denne. På baksiden av skilledioden (som jeg antar er noe VP-greier...? Festet rett på generatoren hvertfall) ser det ut som en av koblingene har blitt ødelagt og dermed er kretsen brutt. Nå ser jeg etter løsninger. Ny skillediode? Finner ingen på nett. Koster kanskje mye også, når generatoren uansett er gammel? Ny dynamo? Har sett på denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/dynamo/dynamo-12-v-65-a-2000019449 Har ikke gjort nøyaktige målinger enda. Hvor er det nøye å være nøyaktig? Vet jeg at gradene til kilereim/kilehjul passer overens, eller bør jeg i tilfelle bytte over reimhjulet fra den gamle dynamoen? Er det noen problemer med å bytte til en 65amp? Antar kanskje jeg må skifte ut ledningene fra generator til batteri. Og da må jeg vel ha nytt system for å lade begge batterier samtidig? Håper noen med litt bedre peiling på dette kan hjelpe meg :) Legger ved noen bilder av den gamle. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hvis festene stemmer, skal det være kurant å bytte. Merk at Biltema-generatoren så vidt jeg vet ikke har W-uttak. Vet heller ikke om du har bruk for det. Flere måter å lade begge battetiene på: skillebryter, reléer, etc, etc. Hulda er gammeldags og har manuell skillebryter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hadde samme generator på min MD 11C viktig att man stenger av motoren først, sen tenningsnøkkelen......om jeg nå husker rett er du hendig kan du selv skifte dioden..... aners ta med til en bil-elektrisk firma her kan du lese litt https://www.maringuiden.se/forum/topic/66895-trasig-diodbrygga-sev-marchal-35a/ https://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.18497.59018/laddningsregulator-sev-marchal-for-35a-generatorer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Du husker rett @Gunga Din. Skrus strømmen av og motoren går, 'flæpper' diodebroen (likeretteren). Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 12.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2020 (redigert) Jeg trodde dette hadde med hovedstrømsbryter å gjøre, og ikke selve tenningsnøkkelen? Kommer til å prøve og sette inn Biltema-dynamoen. Jeg må da bestemme meg for vendebryter eller skillerele. Ser Biltema har et ganske rimelig rele. Kan jeg bruke de to hovedstrømbryterne jeg har fra før? En +-ledning til hver fra dynamo og videre til hvert sitt batteri. Hvis jeg kobler begge ledningene til + på dynamoen, så blir det som en slags vendebryter...? Må sikkert kontrollere om tverrsnittet på ledningene er OK for denne dynamoen. Det er vel sånn ca 1 - 1,5 meter fra dynamoen til batteriet. Hvor stort bør tverrsnittet være? Redigert 12.November.2020 av sirtroen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Et sted mellom 10- og 16 kvadrat ledning. 10 burde holde. Hvis du slår av begge bryterne når motoren går, blir det enda en tur til Biltema. Jeg ville brukt skillerele om du er redd for å klusse det til. Uansett hvordan du kutter forbindelsen mellom batteriene og motoren når den snurrer vil resultere i brente dioder i likeretteren. Dette kan jeg noe om. Jeg er verdensmester i å skifte diodebroer i dynamoer. Skjer det samme om man sveiser med lavfrekvent og dynamoen plukker opp frekvensen. Det er plopp og dødt. Jeg hadde lager av diodebroer da jeg bygget Hulda og samtidig brukte båten. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 12.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2020 Ja, dette har jeg forstått. Fikk inntrykk av Gunga sin kommentar av at det kunne skje hvis man slo av tenningen også (ikke hovedstrømsbryter). Det skal vel gå bra eller? Den slutter kanskje å lade da når man bryter strømmen gjennom ladepæra? Ikke så redd for å klusse det til med bryterne egentlig, mer redd for at noen skal sparke borti. De er plassert nede ved føttene til folk 🤷♂️ fristende å slippe mer innkjøp enn selve dynamoen, men hvordan bruker folk vendebrytersystemet? Jeg ser for meg å åpne for startbatteri - starte båten - og så åpne for forbruk når båten er i gang... Hva annet bruker folk vendebrytere til? Kan det bli for mye lading? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 (redigert) sirtroen skrev 20 minutter siden: Jeg trodde dette hadde med hovedstrømsbryter å gjøre, og ikke selve tenningsnøkkelen? ja den også jeg fann en instruksjonsbok her til MD11an.....(samme opplegg som din MD2b) http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf se pkt 13......under ‘avslutad körning’ Dra ut stoppreglaget, vrid därefter tillbake nyckelströmbrytaren. og under pkt 14........Huvudströmbrytaren får aldrig slås ifrån förrän motorn står still Hovedstrømbryteren var alltid på i min båt, (da jeg var ibåten,) ettersom båten bare hadde ett batteri Redigert 12.November.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 (redigert) Hulda skrev On 11.11.2020 at 22.54: Du husker rett @Gunga Din. Skrus strømmen av og motoren går, 'flæpper' diodebroen (likeretteren). Ladekretsen går neppe via tenningslåsen. Det normale er/var at spenning til feltviklingen gikk via tenningslåsen(i serie med ladelampa) og den kan brytes uten problemer mens motoren går. Redigert 12.November.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Mitt inntrykk er at den gamle dynamoen virker (den ladet jo med 13.5V som er rimelig gitt et spenningsfall på 0.7V ish i skilledioden) men at diode-ladeskillet er brent. Rimeligste vei til at alt virker igjen burde jo da være å investere i Biltemas VSR skillerele og erstatte skilledioden med dette. Bonus vil være høyere ladespenning og bedre lading da det ikke er spenningsfall i skillereleet. Om jeg skulle skiftet dynamo ville jeg sjekket Hulda’s poeng med W-utgang til turteller. Teit om den forsvinner på veien og krever mekk og lodding inni ny regulator for å lage W-utgang. Et alternativ for kjøp av dynamo til fornuftig pris kan være Gudbrandsdal Trading as som har masse annonser liggende ute på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 12.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2020 Fantino skrev 1 time siden: Mitt inntrykk er at den gamle dynamoen virker (den ladet jo med 13.5V som er rimelig gitt et spenningsfall på 0.7V ish i skilledioden) men at diode-ladeskillet er brent. Rimeligste vei til at alt virker igjen burde jo da være å investere i Biltemas VSR skillerele og erstatte skilledioden med dette. Bonus vil være høyere ladespenning og bedre lading da det ikke er spenningsfall i skillereleet. Om jeg skulle skiftet dynamo ville jeg sjekket Hulda’s poeng med W-utgang til turteller. Teit om den forsvinner på veien og krever mekk og lodding inni ny regulator for å lage W-utgang. Et alternativ for kjøp av dynamo til fornuftig pris kan være Gudbrandsdal Trading as som har masse annonser liggende ute på Finn. Ja, jeg har tenkt på det. Jeg vet ikke hvordan den gamle dynamoen egentlig fungerer, det virket ikke som det var meningen å demontere den (Fant ingen fjærbelastede børster). Jeg synes jeg hører litt skrapelyder når jeg roterer hjulet, men det er ikke lageret tror jeg. Så du ville satt inn relé i stedet for å legge en ledning til hvert batteri via hver sin hovedstrømsbryter? (Dagens variant) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 (redigert) Jeg tenkte bare at rele erstatter skilledioden slik at du kan beholde eksisterende kretser, dvs at dynamo koples direkte til startbatteri via dagens kabler og rele koples mellom dynamo og forbruk. I prinsippet kan du fint klare deg uten skillediode/rele også, så lenge du har separate hovedbrytere for start og forbruk. Da må du bare huske å aldri slå av start hovedbryter mens motor går, men huske på å slå den av ved landligge når du bruker strøm og ikke vil tappe startbatteri. Kan jo være greit å prøve for å teste om dynamo lader ok før du investerer i noe? Dersom det er ulyd i dynamo så bør du sikkert vurdere å skifte eller overhale den da, og med dagens priser så lukter det vel ny i så fall. Redigert 13.November.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 sirtroen skrev for 8 timer siden: Ja, jeg har tenkt på det. Jeg vet ikke hvordan den gamle dynamoen egentlig fungerer, det virket ikke som det var meningen å demontere den (Fant ingen fjærbelastede børster). Jeg synes jeg hører litt skrapelyder når jeg roterer hjulet, men det er ikke lageret tror jeg. Så du ville satt inn relé i stedet for å legge en ledning til hvert batteri via hver sin hovedstrømsbryter? (Dagens variant) Hvis du ikke finner børster, så er den vel børsteløs. Rotoren har da permanentmagneter. Med på kjøpet er at den er gnistsikker, og skitdyr :-) Det eneste som i såfall kan slites er lagrene. Men, hvis du ikke trenger W-uttak, så hadde jeg klasket inn en Biltema og skillebryter. Når du skal starte, bryter i 'begge batterier'. Når du har slått av motoren og parkert i uthavn, vri til 'forbruk'. Når du forlater båten vri til 'null'. Mye å huske på der. Alternativet er skillerelé-system av et eller annet slag. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 (redigert) Skillediode? Tenker du da sånt opplegg som gjør at du skal kunne 'balansere' landingen til/mellom to batterier? Har virkelig disse eldre s.e.v. Marchal-dynamoen slik påmontert på selve dynamoen? I så fall nytt for meg (uten å være ekspert)... Redigert 13.November.2020 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Jeg ville ha beholdt eksisterende dynamo og lagt til et skillerele. Vær obs på at hovedbrytere og skillerele ikke utelater hverandre. De fleste har begge deler. Releet styrer ladingen og bryterene forbruket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Ronald skrev for 1 time siden: Skillediode? Tenker du da sånt opplegg som gjør at du skal kunne 'balansere' landingen til/mellom to batterier? Har virkelig disse eldre s.e.v. Marchal-dynamoen slik påmontert på selve dynamoen? I så fall nytt for meg (uten å være ekspert)... Virker som det er en sammenblanding av skilledioder og likeretterdioder i denne tråden. Generator med innebygde skilledioder har jeg ikke hørt om, derimot må alle vekselstrømsgenerarorer selvsagt ha innebygget likeretterbro om de skal levere likestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Disse SEV Marchal generatorene er det levert mye av til båtbruk med innebygget(dvs påbygget) skillediode. Tro ikke denne kombinasjonen produseres lenger nå. Nå velger man å heller bruke to separate enheter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Det er veldig lenge siden jeg har vært borti disse S.E.V. Marchal. Men den klossen der navn og 14 V står stemplet inn, mener jeg er spenningsregulatoren. Den store plastikkplaten bak der vet jeg ikke hva er. For noen måneder siden fløt produktkatalogen på den dynamoen rundt her. Skal bruke 4 kalorier og se hvorvidt jeg har kastet den. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Enig med @index. Ser at det er spurt og skrevet mye om denne typen dynamo tidligere her inne: https://www.google.no/search?q=sev+marchal+35+site:baatplassen.no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Da har jeg brukt mine 4 kalorier, instruksen har gått i søpla. Jeg hadde kjøpt meg en Biltema, blitt ferdig med det. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 13.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2020 Skal se om jeg finner ut hvor det skraper på dynamoen i helga. Jeg åpnet den en gang, kanskje den ble satt sammen skjevt? Der er uansett lite, og jeg tror som sagt ikke det er selve lageret. Jeg kan jo prøve den først og se hvordan dette funker. Manualen til motoren advarer på det grøvste mot å lade på andre måter enn å bruke Volvo Penta Double Diode Kit, men den manualen oppleves generelt som overdrevet på en del vedlikeholdspunkt. Tror jeg har kommet frem til å kjøpe et voltsensitivt rele på biltema, og sette dette inn mellom plusspolene på batteriene. Legger ved et koblingsskjema jeg har stjålet fra forumet og forandret litt på. Det blir da én hovedstrømsbryter i stedet for to. Det spiller vel ingen rolle hvilket batteri strømmen gjennom ladelampa tas fra? Med denne koblingen kan jeg ikke koble ut startbatteriet hvis jeg kun ønsker å belaste forbruk når båten ligger uten motoren gående. Det har jeg forsåvidt heller aldri gjort, men det kunne vel vært løst ved å sette inn bryter like etter reléet? Hulda skrev 59 minutter siden: Det er veldig lenge siden jeg har vært borti disse S.E.V. Marchal. Men den klossen der navn og 14 V står stemplet inn, mener jeg er spenningsregulatoren. Den store plastikkplaten bak der vet jeg ikke hva er. For noen måneder siden fløt produktkatalogen på den dynamoen rundt her. Skal bruke 4 kalorier og se hvorvidt jeg har kastet den. Ja, dette er nok regulatoren. Tenker at siden den er påskrevet 14V, vil den da generere litt lavere spenning enn biltema-dynamoen som lover 14,4V +/- 0,3V... Hulda skrev On 11.11.2020 at 22.12: Hvis festene stemmer, skal det være kurant å bytte. Merk at Biltema-generatoren så vidt jeg vet ikke har W-uttak. Vet heller ikke om du har bruk for det. Så vidt jeg kan se på produktbildene hos biltema er det et tilkoblingspunkt som kalles "W 6.3FLAT". Kan det være at turtall og ladelampe skal kobles samme sted? Lazyjack skrev 1 time siden: Virker som det er en sammenblanding av skilledioder og likeretterdioder i denne tråden. Generator med innebygde skilledioder har jeg ikke hørt om, derimot må alle vekselstrømsgenerarorer selvsagt ha innebygget likeretterbro om de skal levere likestrøm. Ja, jeg har forstått fra tidligere at likeretterdiodene i en dynamo vil kunne bli overopphetet hvis man kobler ut hovedruten fra dynamo til batteri. Gjelder dette også for diodene i skilledioden som var påskrudd her? Dette kan ha skjedd før jeg eide båten i tilfelle (men da burde vel ikke dynamoen ladet i det hele tatt ettersom likeretterdioder også burde gått i stykker...?) Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 13.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2020 Hulda skrev 8 minutter siden: Da har jeg brukt mine 4 kalorier, instruksen har gått i søpla. Jeg hadde kjøpt meg en Biltema, blitt ferdig med det. Jeg også, men blir nok en test av den gamle først :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 Rart koplingsskjema. Hovedbryter settes mellom batteri og startmotor. I tillegg ville jeg hatt en mellom forbruksbatteri og fordeling til forbrukere. Da er start og forbruk helt adskilt, med mulighet til å stenge av begge når du ikke er i båten. Om du ønsker sammenkopling kan du evt ha en bryter mellom disse to. Og ladelampen ville jeg ha latt gå på startbatteriet, ikke forbruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Del på Facebook Svart 13.November.2020 (redigert) W 6,3 flat, betyr vel at det er et W-uttak med 6,3 mm flatstift. W-uttaket er koblet til en sløyfe oppstrøms en diode. Det er altså vekselstrøm der og man kan ta ut signal til turteller. Eller la det være om man ikke har turteller. Jeg vil anta at ladelampen skal inn på D+ via tenningslåsen. Altså: Strøm fra batteriet inn på tenningslåsen, fra tenningslåsen til ladelampen, videre til D+. Når du skrur på tenningen vil ladelampen lyse. Når dynamoen lader, vil det bli + (pluss) i ledningen mellom D+ og batteri +, lampen slukker. Biltema-dynamoen er ikke to-polet. Så ikke skjemaet over. Dette vet du mer om en meg :-) Enig med Index. Kjør ladelampe/tenning over startbatteriet. Start- og kjør motoren alltid på enten startbatteriet eller begge batteriene. Kjør aldri, slik som du kobler opp, motoren kun på forbruksbatteriet. Det er vel egentlig mulig å fjerne strømmen til feltviklingene uten at diodebroen går fløyten. Da går dynamoen på 'tomgang', uten å gjøre noen jobb. Hadde en bekjent en gang i verden som hadde en slik innretning. Monterte en stor dynamo i den hensikt kun for å kjøre en dypfyser. Dette var på 80-tallet. De hadde et barn der spesialmat var en livsnødvendighet. Redigert 13.November.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 13.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2020 Ok, nå kopierte jeg bare et skjema jeg fant, og dette hadde da ikke med startmotoren. Forstår at den naturligvis alltid bør ligge inne for start og så lenge motoren går. Ønsker i utgangspunktet en løsning hvor jeg kan koble ut releet med hovedstrømbryteren også, slik at det ikke trekker noe strøm når båten ligger i havna et par uker eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.