Fantino Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 (redigert) Mitt forslag. Da trenger du i prinsippet ikke å røre bryterene til vanlig, men kan isolere begge banker fullstendig for å hindre strømtrekk ved landligge eller ved et plutselig behov som kortslutning el. Red: snudd bilde. Redigert 13.November.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Genialt, @Fantino :-) Men, hvordan får du startmotoren til å gå rundt? Om teningslåsen har startfunksjon. Her vil vel startmotoren begynne å gå når hovedbryteren slutter kretsen. Og det vil den fortsette med til hovedbryteren blir slått av? Jeg ville flyttet litt på teningslåsen. Mulig det er noe jeg ikke skjønner. Gjentar, Hulda er ikke elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Blir mange ledninger hvis alle skal tegnes.. Hovedhensikten var å vise hvordan og hvorfor jeg ville plassert hovedbryterene. Tar for gitt at ledning til starter i dag går til innslag på startmotor, som igjen trigges av at tenningsnøkkelen vris til posisjon start (via en annen eksisterende ledning og evt også et hjelperele som ikke er tegnet). Tegningen viser bare at ‘tenningen slås på’ og forer dynamo med batterispenning. Mao helt som normalt. Er jo også vanlig å hente strøm til ‘kritiske’ forbrukere fra startbatteri uten at jeg tegnet det heller da jeg tenker at TS ikke skal endre på noe av dette? Men: Jeg mener å ha lest at denne typen dynamo er børsteløs og ‘selv-eksiterende’ så jeg er litt i tvil om hvilke terminaler selve dynamoen egentlig har, men antar at det finnes en en terminal som har jord slik at tenningslampen lyser når tenning er påslått og som får pluss slik at den slukker når lading starter? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Ser bra ut dette! Mangler bare styrestrøm til starter. Men den er jo der allerede i båten. Hulda: Kun forsyning til starter er tegnet inn, ikke styrestrøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Ja da, skjønner opplegget. Måtte bare, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 14.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Hulda skrev On 12.11.2020 at 22.34: Et sted mellom 10- og 16 kvadrat ledning. 10 burde holde. Øyemålet mitt sier at kabelen har diameter (inkl isolasjon) på nesten 1 cm. Det burde gi tverrsnitt på over 30mm^2 sikkert. Enda tykkere fra batteri inn på hovedbryter og fra hovedbryter til startmotor. Hvor finner man ringkabelsko som passer til så tykke kabler? Finner bare den gule typen på Biltema, som vel er opp til 6mm^2. Ser ut som det er brukt en slags uisolert type fra før hvor man bare klemmer til med en vanlig tang. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.November.2020 Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Biltema har: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982 Du finner sikkert hos Maritim AS eller annen båtsjappe også. Bør presses med skikkelig presstang. Mange av båtsjappene har dette til låns. Biltema selger også: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631 (De som presser sekskant er adskillig bedre enn de som bare presser med en tapp er min erfaring) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2020 Link til dette innlegget Svart 14.November.2020 Biltema har opp til 50 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Da takker jeg for all hjelp i denne saken, og har koblet opp slik Fantino foreslo. Måler nå ladespenning på 14,3V på den gamle dynamoen, så den får bare stå i foreløpig (14,2 ved oppstart, så går det oppover etter hvert). Har hatt motoren gående en halvtimes tid ved to anledninger, og det virker som ting virker som det skal. Endte opp med å kjøpe to korte ender med "batterikabel" på biltema, med ferdig påfestet ringsko, så da slapp jeg problemer med dyr tang. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Så bra! Selvgjort er velgjort. Alltid kjekt når en får skrotet ting sammen igjen og får de til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Spenningen virker til å være normal. Jeg ville vel forvente max spenning på mellom 14,2- og 14,4 V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.