Jump to content

Ødelagt skillediode på S.E.V. Marchal generator (VP MD2B)

sirtroen

Recommended Posts

Blir mange ledninger hvis alle skal tegnes.. Hovedhensikten var å vise hvordan og hvorfor jeg ville plassert hovedbryterene. Tar for gitt at ledning til starter i dag går til innslag på startmotor, som igjen trigges av at tenningsnøkkelen vris til posisjon start (via en annen eksisterende ledning og evt også et hjelperele som ikke er tegnet). Tegningen viser bare at ‘tenningen slås på’ og forer dynamo med batterispenning. Mao helt som normalt. Er jo også vanlig å hente strøm til ‘kritiske’ forbrukere fra startbatteri uten at jeg tegnet det heller da jeg tenker at TS ikke skal endre på noe av dette?

Men: Jeg mener å ha lest at denne typen dynamo er børsteløs og ‘selv-eksiterende’ så jeg er litt i tvil om hvilke terminaler selve dynamoen egentlig har, men antar at det finnes en en terminal som har jord slik at tenningslampen lyser når tenning er påslått og som får pluss slik at den slukker når lading starter?

Hulda skrev On 12.11.2020 at 21.34:

Et sted mellom 10- og 16 kvadrat ledning. 10 burde holde.

Vis hele sitatet  

Øyemålet mitt sier at kabelen har diameter (inkl isolasjon) på nesten 1 cm. Det burde gi tverrsnitt på over 30mm^2 sikkert. Enda tykkere fra batteri inn på hovedbryter og fra hovedbryter til startmotor. Hvor finner man ringkabelsko som passer til så tykke kabler? Finner bare den gule typen på Biltema, som vel er opp til 6mm^2. Ser ut som det er brukt en slags uisolert type fra før hvor man bare klemmer til med en vanlig tang.

Biltema har: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/uisolerte-rorkabelsko-10-stk-2000033982

Du finner sikkert hos Maritim AS eller annen båtsjappe også. Bør presses med skikkelig presstang. Mange av båtsjappene har dette til låns. Biltema selger også: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631

(De som presser sekskant er adskillig bedre enn de som bare presser med en tapp er min erfaring)

• 2 uker senere...

Da takker jeg for all hjelp i denne saken, og har koblet opp slik Fantino foreslo. Måler nå ladespenning på 14,3V på den gamle dynamoen, så den får bare stå i foreløpig (14,2 ved oppstart, så går det oppover etter hvert). Har hatt motoren gående en halvtimes tid ved to anledninger, og det virker som ting virker som det skal. Endte opp med å kjøpe to korte ender med "batterikabel" på biltema, med ferdig påfestet ringsko, så da slapp jeg problemer med dyr tang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...