Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Euklid skrev for 21 timer siden:

Jeg skjønner at de som seiler i denne regattaen er laget av noe ganske annet enn slappe sofaseilere som meg; blikket han får i 34 knop minner mye om det jeg selv har de få gangene vi har havnet over 7-8 knop.

Selv om det ikke er allverden av kunnskap som kan overføres direkte fra disse 60 fots karbonbeistene til sendrektige gamle campingbiler er det noen ideer jeg gjerne ville hatt med videre til en ny langturbåt. Først blant dem er en liten gennaker – det hadde virkelig vært nyttig med en liten gennaker på rull. Det er ikke ofte vi har dratt frem den store gennakeren som er tiltenkt rolige dager innaskjærs med 6-8 knop vind, men en liten tass som kunne stått i 15-25 knop vind hadde vært strålende.

når man ser på de bildene/videoene fra den indre strukturen i disse båtene med diveres stag, skott og spanter på kryss og tvers så er det vel klart at dette ikke er turbåter. Men samtidig knuser de myten om at langkjølede båter er det eneste som duger for langtur. Mht. seilgarderobe så seiler jo disse båtene helst på slør, og er vinden rett akter så jibber de heller sikk-sakk omtrent som vi hobbyseilere krysser mot vinden. Det er fordi de planer jo mye av tiden og får så mye farstvind, og da er det vel et antall forseil med  relativt flat form og med halsehjørnet i baugen, ingen spinnaker med spinnakerbom i alle fall.

Krimart

Krimart

Euklid skrev for 21 timer siden:

Jeg skjønner at de som seiler i denne regattaen er laget av noe ganske annet enn slappe sofaseilere som meg; blikket han får i 34 knop minner mye om det jeg selv har de få gangene vi har havnet over 7-8 knop.

Selv om det ikke er allverden av kunnskap som kan overføres direkte fra disse 60 fots karbonbeistene til sendrektige gamle campingbiler er det noen ideer jeg gjerne ville hatt med videre til en ny langturbåt. Først blant dem er en liten gennaker – det hadde virkelig vært nyttig med en liten gennaker på rull. Det er ikke ofte vi har dratt frem den store gennakeren som er tiltenkt rolige dager innaskjærs med 6-8 knop vind, men en liten tass som kunne stått i 15-25 knop vind hadde vært strålende.

når man ser på de bildene/videoene fra den indre strukturen i disse båtene med diveres stag, skott og spamter på kryss og tvers så er det vel klart at dette ikke er turbåter. Men samtidig knuser de myten om at langkjølede båter er det eneste som duger for langtur. Mht. seilgarderobe så seiler jo disse båtene helst på slør, og er vinden rett akter så jibber de heller sikk-sakk omtrent som vi hobbyseilere krysser mot vinden. Det er fordi de planer jo mye av tiden og får så mye farstvind, og da er det vel et antall forseil med  relativt flat form og med halsehjørnet i baugen, ingen spinnaker med spinnakerbom i alle fall.

• Create New...