Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

pacuare skrev for 14 timer siden:

Jeg har bare jobbet manuelt med vær routing så kjenner ikke modellene de bruker. Enkle program får jo opp raskeste rute. Men det er jo gjetting på hvor lavtrykkene går. Det raskeste forslaget kan ha stor risiko. Forskjellige værmeldinger gir også forskjellige anbefalinger. Til slutt må en velge hvor en vil velge å møte neste trykk. Det er mye gambling. Ikke overrasket over at det er forskjellige valg. 

Jeg tror ikke det er så mye gambling og synsing som det var i gamle dager. Værmeldingene baserer seg på avanserte matematiske modeller og utregninger med supercomputere så gjetting vil jeg ikke kalle det, men eksakt er det jo som kjent ikke siden de ikke greier å modellere fremtiden 100%. Uansett er det mye mer nøyaktig enn hva en seiler vil kunne gjette seg til m.h.t. hvordan været vil utvile seg., Jeg antar at alle båtene bruker værdata fra det europeiske ECMWF (som også Yr gjør)  og amerikanske GFS. Seilerene får vel dette i form av GRIB filer (eller tilsvarene?) som mates inn i rutingsprogrammer der de har båtens polardiagram etc, og de får vel da ut den mest sannsynlige beste ruten for sin båt. Men de kan tydeligvis justere på diverse parametre og båtene har forskjellig ytelse ved ulike vindstyrker og retninger. Spørsmålet er da hvor mye de gjør egene vurderinger og hvordan de bruker programvaren som gir såpass ulike rutevalg? Er det at båtene er forskjellige, gir programvaren deg valgmuligheter (flere optimum) eller er det forsatt et element av gambling?  Her er en interessant video fr Boris sin jobbing med sin programvare; 

Krimart

Krimart

Jeg har bare jobbet manuelt med vær routing så kjenner ikke modellene de bruker. Enkle program får jo opp raskeste rute. Men det er jo gjetting på hvor lavtrykkene går. Det raskeste forslaget kan ha stor risiko. Forskjellige værmeldinger gir også forskjellige anbefalinger. Til slutt må en velge hvor en vil velge å møte neste trykk. Det er mye gambling. Ikke overrasket over at det er forskjellige valg. 

Jeg tror ikke det er så mye gambling og synsing som det var i gamle dager. Værmeldingene baserer seg på avanserte matematiske modeller og utregninger med supercomputere så gjetting vil jeg ikke kalle det, men eksakt er det jo som kjent ikke siden de ikke greier å modellere fremtiden 100%. Uansett er det mye mer nøyaktig enn hva en seiler vil kunne gjette seg til m.h.t. hvordan været vil utvile seg., Jeg antar at alle båtene bruker fra det europeiske ECMWF (som også Yr gjør)  og amerikanske GFS. Seilerene får vel dette i form av GRIB filer (eller tilsvarene?) som mates inn i rutingsprogrammer der de har båtens polardiagram etc, og de får vel da ut den mest sannsynlige beste ruten for sin båt. Men de kan tydeligvis justere på diverse parametre og båtene har forskjellig ytelse ved ulike vindstyrker og retninger. Spørsmålet er da hvor mye de gjør egene vurderinger og hvordan de bruker programvaren som gir såpass ulike rutevalg? Er det at båtene er forskjellige, gir programvaren deg valgmuligheter (flere optimum) eller er det forsatt et element av gambling?  Her er en interessant video fr Boris sin jobbing med sin programvare; 

Krimart

Krimart

Jeg tror ikke det er så mye gambling og synsing som det var i gamle dager. Værmeldingene baserer seg på avanserte matematiske modeller og utregninger med supercomputere så gjetting vil jeg ikke kalle det, men eksakt er det jo som kjent ikke siden de ikke greier å modellere fremtiden 100%. Uansett er det mye mer nøyaktig enn hva en seiler vil kunne gjette seg til m.h.t. hvordan været vil utvile seg., Jeg antar at alle båtene bruker fra det europeiske ECMWF (som også Yr gjør)  som nå slår det amerikanske GFS på nøyaktighet. Seilerene får vel dette i form av GRIB filer (eller tilsvarene?) som mates inn i rutingsprogrammer der de har båtens polardiagram etc, og de får vel da ut den mest sannsynlige beste ruten for sin båt. Men de kan tydeligvis justere på diverse parametre og båtene har forskjellig ytelse ved ulike vindstyrker og retninger. Spørsmålet er da hvor mye de gjør egene vurderinger og hvordan de bruker programvaren som gir såpass ulike rutevalg? Er det at båtene er forskjellige, gir programvaren deg valgmuligheter (flere optimum) eller er det forsatt et element av gambling?  Her er en interessant video fr Boris sin jobbing med sin programvare; 

• Create New...