Jump to content

Materiale i lukelokk på Skarpnes 25 Weekender?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en -89 Skarpnes 25 Weekender som har et oppbevaringsrom for båtshake eller tilsvarende, så det er langt og smalt. Dette rommet har et lukelokk som er laget av to tynne aluminiumsplater med et distansemateriale mellom og det er ca 5 mm tykt. Jeg har ikke sett tilsvarende materiale andre steder. 

Nå har aluminiumen så smått begynt å slippe tak i kjernematerialet og jeg har lyst til å bytte eller reparere dette. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt tilsvarende lukemateriale eller om dette er laget på båtbyggeriet? 

:-) steinar

+

ReszIMG_20201028_122639716.jpg.c384c4c0fa6e126d385ed113d53e9f35.jpgReSZIMG_20201028_122712581.jpg.6744d3bf8ad7645b3e67abb1a3212e40.jpg

Vet ikke, men siden aluminiumen har små bulker er det vel et mykt materiale. Neopren eller gummi? Vet ikke hva slags belastning det blir utsatt for, men kunne hele luken blitt byttet til lexan, akryl, el.?

Kansje du kunne rette opp kantene som er blitt bølger, tapet rundt bunn og sider, og fylt på med epoxy for å skape ny heft og fylle ut tomrommet der limet har sluppet?

Ertec i Tvedestrand har laget denne og mange andre dreggluker til båtbrangsjen på Sørlandet. Brukes fremdeles i speiler på aluminiums dører. Består av et skikt aluminium så en ganske hard plast og aluminium på den andre siden. Problemet er at ved belastning eller bulker så slipper lagene. Finn likegodt noe annet......  støp en av glassfiber på ei glassplate eller eller......

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takker for gode svar!

Bulkene har kommet av at enkelte har stått / tråkket på lokket når de går over til badeplattformen. Vanligvis så ligger denne luken under kalesjestengene & kalesjen når det er fint vær og den er nede. Derfor  synes jeg også at det ikke er noe alternativ med en kryssfinerplate & teak, da denne ikke er mye synlig.

Det var fint å få tipset om hvem som lager disse platene, så man kan vurdere kostnaden. Men tipset om å støpe vil være en rimelig reparasjon som kan lages sterk nok. Jeg får se; skaffer pris fra produsenten først. Muligens kan platen limes også, men regner ikke med at det blir holdbart om noen trår på denne igjen :-)

:-) steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...