Optimist1 Startet 12.November.2020 Link til dette innlegget Startet 12.November.2020 Hei, jeg har investert i to stk av denne gatewayen https://www.yachtd.com/products/j1708_gateway.html for å få motordata fra mine KAD44. Har koblet det opp og de fungerer, men begge er konfigurert som "port" engine, dermed får jeg bare visning på en motor. For å sette opp disse riktig så må jeg konfigurere de med en .txt fil. Noen som har erfaring med dette? Det jeg lurer på er om det holder å legge inn de parametrene man vil endre, eller om man må legge samtlige parametre på filen? Svar mottas med takk:) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.November.2020 Link til dette innlegget Svart 12.November.2020 Jeg har en YDEG04 til D-6 og der kan man fra selve interfacet hente den eksisterende konfiguration over på SD kortet. Herefter kan man ændre det parameter man vil og så lægge det tilbage igen. Så er du i hvert fald sikker, tænker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 12.November.2020 Link til dette innlegget Svart 12.November.2020 Hvis du er usikker på fil oppsett så kontakt support. Veldig god service?Jeg har ydeg-04r og måtte snu om noen kabler pga årgang på motorer. Fungert upåklagelig siden? De sjekket også fil som var ok. Det står ganske godt forklart i manualen hvordan du leser ut det som ligger inne. Korrigerer det som er feil og sett inn hele filen. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Princess V48 skrev for 3 timer siden: Hvis du er usikker på fil oppsett så kontakt support. Veldig god service?Jeg har ydeg-04r og måtte snu om noen kabler pga årgang på motorer. Fungert upåklagelig siden? De sjekket også fil som var ok. Det står ganske godt forklart i manualen hvordan du leser ut det som ligger inne. Korrigerer det som er feil og sett inn hele filen. Takk for svar til begge! Tenkte jeg skulle gjøre det lettvint med bare å legge inn noen få kommandoer, men det er nok best å redigere filen som lastes ned. Gleder meg til å få testet dette neste sommer, litt bedre magefølelse når man kan monitorer temperatur fra fb. Så satser jeg på å spare inn investeringen med å monitorer og optimere fuel forbruket;) Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Princess V48 skrev for 19 timer siden: Hvis du er usikker på fil oppsett så kontakt support. Veldig god service?Jeg har ydeg-04r og måtte snu om noen kabler pga årgang på motorer. Fungert upåklagelig siden? De sjekket også fil som var ok. Det står ganske godt forklart i manualen hvordan du leser ut det som ligger inne. Korrigerer det som er feil og sett inn hele filen. MajorAndy skrev for 20 timer siden: Jeg har en YDEG04 til D-6 og der kan man fra selve interfacet hente den eksisterende konfiguration over på SD kortet. Herefter kan man ændre det parameter man vil og så lægge det tilbage igen. Så er du i hvert fald sikker, tænker jeg. Jeg kontaktet support, legger ved dialogen her så kan flere lære av dette. De var svært behjelpelige samt raske til å svare! >I have read the provided manual on the YDES, and understand that >I must load a configuration file i order to identify the engines as “port” and “starboard” (0,1), otherwise both will be programmed as the default “port” (0). Correct. It is enough to configure only starboard engine ID, as port engine ID already has correct factory default value of 0. >1. I only need to specify the parameter(s) i want to change, correct? Yes. >2. I would like to get a warning if the coolant temp gets over a lover treshold (98 degrees) rather than the default 200 degrees celsius that is factory default . Will this work with the KAD44 engine? Yes. KAD engines do not support engine warnings natively, so you, indeed, need to set the coolant temperature threshold manually in order to get an "over temp" NMEA 2000 warning. >3. Raymarine lets you specify tank capacity in the boat setup screen. Does this mean that there is no need to specify tank capacity in the programming file? KAD series engines do not support fuel level, so this setting will have no effect on YDES-04 in your setup. I assume you have a separate analog fuel level sensor and analog gauge circuitry for fuel level measurements, if so, you can use our Tank Adapter YDTA-01 to bring the fuel level data on a chartplotter. https://www.yachtd.com/products/tank_adapter.html >Will programming “THROTTLE_AS_LOADING=ON” be compatible with Raymarine/KAD44? Yes. On KAD engines this setting provides "Percent Engine Load" data field of PGN 127489 "Engine Parameters, Dynamic", so you should be able to get it on a compatible chartplotter. Try to edit the engine page on a chartplotter, can you find "engine load" gauge or data type among the possible engine data to display? Med andre ord så trenger jeg kun å legge inn parametre jeg ønsker å endre. Kjekt å kunne få varsel på temperatur, også kjekt med % engine load. Det er mulig å velge i plotteren (Raymarine med LH3). Mener jeg kan legge inn fuel manuelt en plass, (har bare analoge målere) så beregner den hvor mye som er igjen ut i fra avlest fuel flow. Noen som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Stemmer med opplevelsen min av service? Det stemmer at det går med yach device og Raymarine med Lh3 men Yacht device på KAD leser ikke forbruk. Jeg har d9 575, der leser yacht device forbruket og beregner antal forbrukte liter osv. Den bommet med ca 5 liter på 600 liter brukt ved test. Noe som stemmer ganske bra forbruk for generator? ganske kult. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 (redigert) Princess V48 skrev 1 time siden: Princess V48 skrev 1 time siden: Stemmer med opplevelsen min av service? Det stemmer at det går med yach device og Raymarine med Lh3 men Yacht device på KAD leser ikke forbruk. Jeg har d9 575, der leser yacht device forbruket og beregner antal forbrukte liter osv. Den bommet med ca 5 liter på 600 liter brukt ved test. Noe som stemmer ganske bra forbruk for generator? ganske kult. Det var imponerende! Det står i allefall at den leser «fuel rate». Det gir i mulighet til å stille gassen inn på litt mer økonomisk kjøring:) Redigert 13.November.2020 av nbjelland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 13.November.2020 Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Det er jeg som husker feil? Se her: Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Princess V48 skrev for 2 timer siden: Det er jeg som husker feil? Se her: Dette er jo supert! Fuel manager er også i LH3? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.