Jump to content

Trim av motor og riktig propell?

gmortens

Recommended Posts

Har null peil på de riktige uttrykkene, så forklar gjerne når ekspertene blant dere svarer:)

Kjøpte en Yamarin 46SC med 60 HK Yamaha i sommer. Ble mye brukt og er generelt veldig fornøyd, men lurer på om noe av båtens oppførsel kan endres med eks hev/senk av motor, annen propell eller annet tips?

Får ca 32knop og ca 5800 omdreininger på maks. Også nok kraft med full båd, planer fint med fire vokse og fire barn (da er det litt for fullt...). Fornøyd med kraft og fart. Aner ikke propell som står på, men regner med den er helt standard.

1. Føles som båten er litt fortung. Målet er ikke å hoppe som en Musling med 90hk totakt oppover Nidelva i Arendal, men med maks tilt beveger baugen seg lite. Føler båten får med seg mye vannmotstand. I bølger er jeg vant med å kunne styre baugen mer aktivt for eks å hindre vannsprut eller ta neste bølge bedre. Er mitt ønske tullball og burde jeg være fornøyd?

2. Når jeg har maks fart og tiltet til det ikke gir mer effekt går båden fint, men hvis jeg slakker av på farta krenger den ubehagelig mye til styrbord. Må da tilte ned eller slippe alt gasspådrag. Snodig oppførsel?

3. I litt brå svinger mister motor feste og suger luft dersom den er tiltet, noe den alltid er noen grader når båten er kommet opp i plan. Maks/min tilt skiller sikkert 4 knop.

Noen tips?

8BBD2D4A-0CF3-4090-A9DB-F2D870D755CD.jpeg.ae544b69df6d0282c76a068dbfcff807.jpeg

Redigert av gmortens (see edit history)

Takk!

Hvordan velger jeg korrekt stålpropell, spesielle merker å anbefale, annet?

Denne artikkelen var god: https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-buster/test-10-forskjellige-propeller/683495

Hvordan måler man slipp?

Ila sommeren mistet propellen noe maling, tenkte det var maneter og tang, men kan det være kavitasjon? Som kan vitne om feil stigning, men for høy eller lav?

Som artikkelen skriver kan enkelte båter overplane, det hørtes riktig ut - hvordan komme ut av det? Stål, kuppet og en tommer høyere stigning?

Redigert av gmortens (see edit history)

i denne motor/motorstørrelsen, så er det ikke like godt utvalg i stål som til 70hk+ 

Men lurer på om ikke denne i 11.75" diameter kan funke...  

https://bblades.com/shop/propellers/brand/turbo/turbo-hot-shot/

En kompis av meg hadde en slik prop på en Finnmaster 520 med F60, men den var bare å få i 10.5" diameter da.   Mener han sa han toppa på 32 under gode forhold, men usikker på om det var gps målt.   Med den lille diameteren så likte den ikke heving.  Vil tro 11.75" er bedre der.  

Denne er nok tyngre å drive enn std alu , så enten 1" ned i stigning, eller samme stigning og motor 1 hull opp for ikke å miste for mye turtall. 

Tror jeg da - her er det bare 1 fasit ,og det er å prøve.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Farten er ok.

Du klarer å trimme motoren og får baugen mye opp av sjøen. At du ikke syns det er det... vel...det må du vel jobbe med :-)

Det er så lite skrog i vannet at når du drar av på hastigheten så drar propellen skroget til siden. Du har mao rett profil på bladene til å trimme nok. Og få baugen opp av sjøen. Det viser båtens oppførsel.

At du må trimme litt ned er bare kjekt å lære seg når du skal svinge.

Så det er ikke så mye du kan få til med en propell som evt vil gi deg økt baugløft.

Du kan få en 4bl som evt løfter akter mere - men det gir lavere fart.

Mer baugløft er lite vits iom sagt over.

Så jeg ville vært fornøyd var jeg deg!

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Tror @alfaalfa har helt rett. Om du når 32 knop og får båten lett i plan med fire voksne bør du være godt fornøyd med 60hk. Tyder på at propell matcher båten godt.
Med forutsetning om at du ikke ikke trekker luft om du kun svinger 2-3 grader i sekundet tenker jeg også, som aa, at det bare er greit å venne seg til å trimme ned før svinger.

Vær fornøyd og bruk pengene på mer bensin i stedet. Lærer deg å kjenne båten bedre og du får brukt den mer ;)

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...