Jump to content

Edit History

gmortens

gmortens

Har null peil på de riktige uttrykkene, så forklar gjerne når ekspertene blant dere svarer:)

Kjøpte en Yamarin 46SC med 60 HK Yamaha i sommer. Ble mye brukt og er generelt veldig fornøyd, men lurer på om noe av båtens oppførsel kan endres med eks hev/senk av motor, annen propell eller annet tips?

Får ca 32knop og ca 5800 omdreininger på maks. Også nok kraft med full båd, planer fint med fire vokse og fire barn (da er det litt for fullt...). Fornøyd med kraft og fart. Aner ikke propell som står på, men regner med den er helt standard.

1. Føles som båten er litt fortung. Målet er ikke å hoppe som en Musling med 90hk totakt oppover Nidelva i Arendal, men med maks tilt beveger baugen seg lite. Føler båten får med seg mye vannmotstand. I bølger er jeg vant med å kunne styre baugen mer aktivt for eks å hindre vannsprut eller ta neste bølge bedre. Er mitt ønske tullball og burde jeg være fornøyd?

2. Når jeg har maks fart og tiltet til det ikke gir mer effekt går båden fint, men hvis jeg slakker av på farta krenger den ubehagelig mye til styrbord. Må da tilte ned eller slippe alt gasspådrag. Snodig oppførsel?

3. I litt brå svinger mister motor feste og suger luft dersom den er tiltet, noe den alltid er noen grader når båten er kommet opp i plan. Maks/min tilt skiller sikkert 4 knop.

Noen tips?

8BBD2D4A-0CF3-4090-A9DB-F2D870D755CD.jpeg.ae544b69df6d0282c76a068dbfcff807.jpeg

gmortens

gmortens

Har null peil på de riktige uttrykkene, så forklar gjerne når ekspertene blant dere svarer:)

Kjøpte en Yamarin 46SC med 60 HK Yamaha i sommer. Ble mye brukt og er generelt veldig fornøyd, men lurer på om noe av båtens oppførsel kan endres med eks hev/senk av motor, annen propell eller annet tips?

Får ca 32knop og ca 5800 omdreininger på maks. Også nok kraft med full båd, planer fint med fire vokse og fire barn (da er det litt dor fullt...). Fornøyd med kraft og fart. Aner ikke propell som står på, men regner med den er helt standard.

1. Føles som båten er litt fortung. Målet er ikke å hoppe som en Musling med 90hk totakt oppover Nidelva i Arendal, men med maks tilt beveger baugen seg lite. Føler båten får med seg mye vannmotstand. I bølger er jeg vant med å kunne styre baugen mer aktivt for eks å hindre vannsprut eller ta beste bølge bedre. Er mitt ønske tullball og burde jeg være fornøyd?

2. Når jeg har maks fart og tiltet til det ikke gir mer effekt går båden fint, men hvis jeg slakker av på farta krenger den ubehagelig mye til styrbord. Må da tilte ned eller slippe alt gasspådrag. Snodig oppførsel?

3. I litt brå svinger mister motor feste og suger luft dersom den er tiltet, noe den alltid er noen grader når båten er kommet opp i plan. Maks/min tilt skiller sikkert 4 knop.

Noen tips?

8BBD2D4A-0CF3-4090-A9DB-F2D870D755CD.jpeg.ae544b69df6d0282c76a068dbfcff807.jpeg

• Create New...